تاریخمندی و نسبت آن با هستی‌شناسی بنیادین در وجود و زمان هایدگر
تاریخمندی و نسبت آن با هستی‌شناسی بنیادین در وجود و زمان هایدگر

طاهره حبیبی؛ سیدحمید طالب زاده؛ احمد رجبی

دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، ، صفحه 57-72

چکیده
  هایدگر در وجود و زمان، به طریقی مشابه استدلال کانت در نقد عقل محض که منطق استعلایی را شرط امکان علم تجربی  می­دانست، تاریخمندی را  شرط استعلایی تاریخ‌­نگاری می‌داند. او پرسش معرفت‌­شناسانه ...  بیشتر
رشک؛ نقادی کی‌یرکگور از عصر تأمّل بازتابی
رشک؛ نقادی کی‌یرکگور از عصر تأمّل بازتابی

سید کیارش شیخ الاسلام؛ سید حمید طالب‌زاده

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 131-152

چکیده
  سورن کی­یرکگور (1803-1855م)، متفکّر دانمارکی قرن نوزدهم میلادی را اکثراً با اندیشۀ او دربارۀ حیات فردی انسان در نسبت با ایمان مسیحی می­شناسند؛ امّا در کنار این حوزه، کی­یرکگور به حیات اجتماعی یا مدنی ...  بیشتر
مسئلۀ علی‌الاطلاقیّتِ «مُطلقِ برابرایستا
مسئلۀ علی‌الاطلاقیّتِ «مُطلقِ برابرایستا": ملاحظه‌ای دربارۀ "ایدۀ نوعی منطقِ استعلایی»

مجید مرادی؛ سید حمید طالب‌زاده

دوره 15، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 105-128

چکیده
  در این نوشتار خواهم کوشید تا کُلیّتِ یک دیدگاه دربارۀ "مفهومِ نوعی مُطلقِ برابرایستا" در نقدِ عقلِ محض را پیش گذارم. در این راستا، به مفصل‌بندیِ مقاله‌ای با عنوانِ علی‌الاطلاقیّتِ منطقِ استعلایی به‌نزدِ ...  بیشتر
پدیدارشناسی، نقد شکاکیت و ضرورت هستی شناسی وحدت‌گرا
پدیدارشناسی، نقد شکاکیت و ضرورت هستی شناسی وحدت‌گرا

مصطفی زالی؛ سید حمید طالب زاده

دوره 14، شماره 1 ، تیر 1395، ، صفحه 51-71

چکیده
  هگل ناشناختنی ماندن شیء فی‌نفسه را در فلسفه کانت معادل با شکاکیت دانسته و علت آن را در روش نقادی جستجو می‌کند. چرا که از نظر او سنجش امکان معرفت پیش از مواجهه با متعلقات معرفت به معنای از پیش مفروض گرفتن ...  بیشتر
رفلکشن و سیر تطور مفهومی آن در تفکر فیشته
رفلکشن و سیر تطور مفهومی آن در تفکر فیشته

زهره معماری؛ حمید طالب زاده

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 97-115

چکیده
  تفکر فلسفی غرب در عصر جدید، تحولی بنیادین پیدا کرد. دکارت با مقدم کردن اندیشه بر وجود، امکان شناخت در بستر وجود را مرتفع کرد و انسان، جهان و خداوند را مبدل به تصور و ایده نمود. در چنین شرایطی، مهم‌ترین ...  بیشتر
نقدهای اسپینوزا بر انسان‌وار انگاریِ خدا
نقدهای اسپینوزا بر انسان‌وار انگاریِ خدا

حمید طالب زاده؛ حسین صابری ورزنه

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 73-89

چکیده
  اسپینوزا سعادت شناسی خود را مبتنی بر تصویری غیر انسان‌وار از خداوند می‌سازد و بدین جهت با تشخیص علل گرایش‌های انسان‌وار انگارانه در حوزۀ الهیات و به طور خاص خداشناسی، به نقد چنین خدایی می‌پردازد. ...  بیشتر
ارزیابی انتقاد شوپنهاور از تحلیل علیت کانت
ارزیابی انتقاد شوپنهاور از تحلیل علیت کانت

سید حمید طالب زاده

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 47-66

چکیده
  شوپنهاور در کتاب ریشه چهار وجهی اصل جهت کافی، تفسیر کانت از اصل علیت را مطابق با بیانی که در بخش اصول فاهمه محض و در آنالوژی دوم آمده مورد انتقاد قرار داده است، این انتقادات در سه محور اصلی مطرح شده است. ...  بیشتر
نقدی بر طریق توماس آکویینی در اصالت وجود
نقدی بر طریق توماس آکویینی در اصالت وجود

سید حمید طالب¬زاده

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 37-58

چکیده
   این‌که چگونه وجود و ماهیت بر یکدگر افزوده می‌شوند برای تبیین موجود خارجی اهمیت زیادی دارد، توماس به نظریة‌ قوه و فعل رجوع می‌کند و ماهیت تام را به منزلة‌ قوه‌ و وجود را به منزلة فعلیت ...  بیشتر
دونز اسکوتوس و مسأله تشخص
دونز اسکوتوس و مسأله تشخص

سید حمید طالب‌زاده

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1390، ، صفحه 5-22

چکیده
  دونزاسکوتوس]1[ الهی‌دان و فیلسوف قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی اهل اسکاتلند با الهام از سخنان ابن‌سینا و برداشت خاصی از آن و با قول به تشکیک در وحدت، مراتبی از آن را در اشیاء مورد توجه قرار داد و طبعیت ...  بیشتر