واکاوی رابطۀ فهم با استعاره، روایت و کنش در اندیشۀ ریکور
واکاوی رابطۀ فهم با استعاره، روایت و کنش در اندیشۀ ریکور

سیده اکرم برکاتی؛ یوسف شاقول؛ محمدجواد صافیان

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 21-40

چکیده
  در مواجهه با متون ادبی، آثار هنری،  فیلم‌ها و ... که سرشار از نسبت‌های میان استعاره‎، روایت‌ و کنش‌ هستند، ممکن است همواره این پرسش مهم مطرح شود که نسبت آن‌ها با یکدیگر و نیز نسبت آن‌ها با فهم ما ...  بیشتر
سطوح، مؤلفه‌ها و کارکردهای دور هرمنوتیکی
سطوح، مؤلفه‌ها و کارکردهای دور هرمنوتیکی

اصغر واعظی؛ اسماعیل قائدی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 107-125

چکیده
  مسئله‌ی دور هرمنوتیکی از جمله مسائل بنیادین هرمنوتیک مدرن است که با تقریرهای متفاوتی توسط نظریه‌پردازان این حوزه بیان شده. هرمنوتیک رمانتیک این دور را به مثابه یک اصل روش‌شناختی معرفی می‌کند، این ...  بیشتر
بررسی تطبیقی دیالکتیک ایمان و فهم در هرمنوتیک مولانا وآگوستین بر اساس آموزۀ «ایمان می آورم تا بفهمم »
بررسی تطبیقی دیالکتیک ایمان و فهم در هرمنوتیک مولانا وآگوستین بر اساس آموزۀ «ایمان می آورم تا بفهمم »

منوچهر اکبری؛ علی اکبر رضادوست

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 39-59

چکیده
  آدمی به‌عنوان موجودی فهیم، مدام با موضوع فهم سر و کار دارد و هر کُنش و واکنشش همراه با فهم است. این هماره­گی و اهمیّتِ فهم، باعث شده که اندیشمندان، از دیر باز در پی شناختِ ساختار و راه­های نیل به فهمِ ...  بیشتر
تلقی بدیع گادامر از فهم
تلقی بدیع گادامر از فهم

اصغر واعظی

دوره 10، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 5-26

چکیده
  گادامر به پیروی از هیدگر فهم را حالت بنیادین هستی دازاین می‌داند. او در حقیقت و روش سه معنای متفاوت برای فهم برمی‌شمارد. وی همچنین معتقد است که این سه معنا ریشه در یک معنای اصلی و کانونی دارند. این ...  بیشتر
دیویدسن و اصل چریتی به مثابه شرط امکان تفسیر
دیویدسن و اصل چریتی به مثابه شرط امکان تفسیر

مجتبی درایتی

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1391

چکیده
  دیویدسن در کوشش خود در تحقیق در باب چگونگی شکل گیری فهم، مفاهمه و تفسیر به اصلی موسوم به «اصل چریتی» توسل می‌جوید و از آن استفادة گسترده‌ای در فلسفة خود می‌کنند. این اصل که خود در واقع مجموعه‌ای ...  بیشتر
افق فهم در آینه فهم افق
افق فهم در آینه فهم افق

اصغر واعظی؛ فائزه فاضلی

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 59-86

چکیده
  گادامر فهم را واقعه‌ای می‌داند که در اثر امتزاج افق مفسر و افق متن پدید می‌آید. در نگاه گادامر، فهم پیوندی بنیادین با مفهوم افق دارد ودر واقع افق در فراشد فهم نقطه کانونی است. افق در نظر نیچه مفهومی ...  بیشتر