دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
کلیدواژهها = %D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87
تعداد مقالات: 8
بررسی و مطالعۀ تطبیقی تفکر نیچه و دیلتای دربارۀ تاریخ
دوره 21، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 185-202
چکیده
«تاریخ» تحت تأثیر تفکرات هگل در قرن نوزدهم، جایگاه رفیعی به خود اختصاص داد. سپس برخی از تاریخنگاران با طرز تفکری پوزیتیویستی، ایدۀ تاریخنگاری علمی را مطرح کردند تا بر مبنای آن، تاریخ به علمی ... بیشترارزیابی جایگاه هنر به عنوان شرط فلسفۀ آلن بدیو
دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 1-20
چکیده
در این مقاله بعد از بیان دیدگاه آلن بدیو در خصوص جایگاه هنر به عنوان یکی از شرایط فلسفه، نسبت خاص فلسفۀ او را با هنر مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. بررسی نوع مواجهۀ او با آثار هنری و شعری تردیدهایی را در ... بیشترتأویل روانشناسانۀ اندیشۀ ملاصدرا در مسئلۀ خواب و بررسی مبانی فلسفی آن
دوره 17، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 87-105
چکیده
مسألة رویا از جمله مسائل مورد توجه انسانها در اعصار مختلف بوده است و روانشناسان نیز تا حد زیادی دربارۀ آن به تحقیق و بررسی پرداختهاند؛ با این حال بسیاری از مسائل آن مانند ماهیت و حقیقت رویاهای صادقه ... بیشترضرورت تعلیم فلسفه برای نیل به سعادت از دیدگاه محمّدبنزکریای رازی
دوره 16، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 43-62
چکیده
اگرچه از بین رفتن اکثر آثار محمد بن زکریای رازی بررسی اندیشههای وی را دشوار نموده، اما مطالعه آثار به جای مانده از وی نشان میدهد که مسأله سعادت برای او یک مسأله مهم بوده است. در اندیشه رازی سعادت همان ... بیشترگذر از وحدت تشکیکی به تشکیک وحدت و ربط ذات الهی به احدیت
دوره 15، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 37-54
چکیده
تبیین کثرت و ارتباط آن با وحدت از کهنترین مسائل عرفان و فلسفه است. مشائیان در ربط کثرت به وحدت از قاعده الواحد و سلسله طولی علل، مدد گرفتهاند. عرفا کثرت را با تشکیک در مظاهر و با ارجاع به واحدیت توضیح ... بیشترالهام و معرفت در فلسفهی سقراط و افلاطون
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 85-102
چکیده
در نوشتههای افلاطون، از مجموعهی دریافتهای غیبی یا الهامهای گوناگونی یاد میشود که سروش ایزدیِ سقراط (یا دایمونیون)، ندای رؤیاهای سقراط، و غیبگوییِ کاهنان و شاعران را در بر میگیرد. روایت ... بیشترتعریفِ «فلسفه» و «فیلسوف» در فایدونِ افلاطون
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 21-40
چکیده
این مقاله تبیینی است از دگرگونی دیدگاه افلاطون نسبت به معنای «فلسفه» و «فیلسوف» در فایدون در مقایسه با آثارِ پیشین او. فایدون تأویلِ افلاطون از زندگی و فلسفه و مرگ سقراط بر اساس آموزههای ... بیشتردریدا و واسازی استعاره
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1390، ، صفحه 71-86