دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
کلیدواژهها = %D9%87%D9%88%D8%B3%D8%B1%D9%84
تعداد مقالات: 8
تعمیم تعریف رسمی و حل اشکال فرمولهای پیچیده در ردّ وجود ذهنی
دوره 20، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 1-17
چکیده
میدانیم که فیلسوفان مسلمان علم حصولی را نوعی وجود ذهنی میدانند و به اشکالهای متعدد وجود ذهنی نیز پاسخ میدهند؛ ولی برخی از اشکالهایی که اندیشمندان غربی به وجود ذهنی وارد کردهاند، مانند اشکال ... بیشترتحلیل نسبت زمانْآگاهی و خودآگاهی در فلسفۀ هوسرل
دوره 20، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 37-54
چکیده
هوسرل در آثار خود از سه سطح از زمانْآگاهی بحث میکند که این سه سطح عبارتاند از: آگاهی از زمان عینی (کیهانی)، زمانْآگاهی سوبژکتیو و آگاهی از زمان درونی (آگاهی مطلق). از نظر هوسرل این سطوح در حقیقت لایههای ... بیشترتحلیل نقد سارتر بر خوداستعلایی هوسرل
دوره 19، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 153-170
چکیده
هوسرل بر این باور است که «خود» یا «سوژه» محور هرگونه فعلِ آگاهی و بهویژه شناخت است. به باور وی در هر عمل آگاهی، از یکسو قطب «اگو» (خود) و در سمت مقابل آن، عین یا ابژه را میتوان تشخیص ... بیشترنسبت وجود و آگاهی در پژوهشهای منطقی هوسرل
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 63-83
چکیده
این مقاله تلاش میکند ضمن ارائۀ نگرش محتوامحور از نظریۀ حیثِ التفاتی و طرح نظریۀ ایدهآلیتۀ معنا، نظریۀ دلالت و ارجاع هوسرل را بررسی و از این طریق نسبت وجود و آگاهی را ذیل مقولۀ «عینیت»، در ... بیشترتحلیل معنای تأمل و نقش آن در مراحل سهگانۀ فلسفۀ هوسرل
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 85-105
چکیده
آنچه امروز به نام پدیدارشناسی هوسرل میشناسیم، حاصل تلاش روشمند وی برای فهم ساختار آگاهی و دادگی اشیاء در این ساختار است. یکی از مهمترین ارکان این روش، آن چیزی است که هوسرل از آن با نام «تأمل پدیدارشناختی» ... بیشترزبان و ساختار منطقی ذهن در پدیدارشناسی هوسرل
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 155-174
چکیده
رابطۀ ذهن و زبان که امروزه بیشتر با نگاه فیزیکالیستی بررسی میشود، ارتباطی پرسشبرانگیز است. دانشمندان عصبشناسی و فیزیولوژیستها، این ارتباط را بیشتر با کاوش بر روی مغز انسان بررسی میکنند. فیلسوفان ... بیشترآیا اصل طرد شق ثالث یک شرط سلبی برای حقیقت است؟
دوره 16، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 79-96
چکیده
کانت منطق را به دو حوزه کلی منطق عمومی و منطق استعلایی تقسیم میکند. منطق عمومی نسبت به اعیان خنثی است و صرفا قواعد انسجام خود اندیشه و از این رو صرفا شرایط سلبی حقیقت را بیان میکند. اما آیا اصل طرد ... بیشتردریدا و هوسرل : تعلیق یا تمکین
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 39-56