دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
کلیدواژهها = %D8%A7%D8%A8%D9%86 %D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%A7
تعداد مقالات: 9
ریشهیابی نظریۀ تجرد خیال سهروردی در آثار ابنسینا
دوره 21، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 15-36
چکیده
از سویی شیخ اشراق با پذیرش وجود قوای گوناگون برای نفس، و اینکه خیال را به عنوان قوهای از قوای نفس می داند، دیدگاهی همسو با نظر ابنسینا پیدا کرده است. ابنسینا، تمامی قوای مربوط به نفس، غیر از قـوه ... بیشترتبیین حکیم مصلحالدین لاری از حرکتشناسی ابن سینا (مقدّمه، تصحیح و تحقیق رسالة فی بحث الحرکة)
دوره 21، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 59-82
چکیده
مصلحالدین لاری، فیلسوف و تاریخنگار قرن دهم هجری/ شانزدهم میلادی است که زندگی خود را در سه قلمرو تاریخی و جغرافیایی صفوی در ایران، گورکانی در هند، و عثمانی در آسیای صغیر سپری کرد. این تجربۀ زیسته، رهاورد ... بیشترنظریۀ فرآیند معکوس و کاربرد آن در تبیین نحوۀ مشاهده و اطلاع از امور غیبی توسط ابن سینا و شیخ اشراق
دوره 21، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 83-100
چکیده
ابن سینا نحوۀ مشاهدۀ موجودات غیرمادی (عقلی) را دارای فرآیندی معکوس مشاهدۀ موجودات مادی دانسته است. پس از وی شیخ اشراق به کمک این فرآیند، نحوۀ مشاهدۀ موجودات عالم مثال را نیز از همین طریق تبیین کرده است. ... بیشتربرهان ابتکاری ابن سینا در اثبات وجود واجبالوجود
دوره 19، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 57-75
چکیده
مشهور است که ابن سینا برای اثبات وجود واجبالوجود سه برهانِ علیت، حرکت و وجوب و امکان را اقامه کرده است. با اندک تأملی روشن میشود که هیچکدام از براهین مزبور، برهان ابتکاری ابن سینا نیستند و این سه ... بیشترنقش عوامل غیر اکتسابی در شکلگیری هویّت فردی از دیدگاه ابن سینا
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 239-260
چکیده
< p dir="RTL">در حیات انسان عوامل بسیاری در شکلگیری هویّت فردی او دخالت مستقیم یا غیر مستقیم دارد که در مجموع، موجب تمایز فرد از دیگران میشود. در نظام فکری ابن سینا برخی از عوامل هویّتساز مانند ویژگیهای ... بیشتردیدگاه ابن سینا دربارۀ مفاهیم فلسفی؛ معقول اولی یا معقول ثانی
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 23-42
چکیده
مقالۀ حاضر به ارائۀ تقسیمبندی جدیدی از معقولات اولی و معقولات ثانی در نظام فلسفی ابن سینا میپردازد و میکوشد بر اساس این تقسیمبندی جدید، جایگاه واقعی مفاهیم فلسفی را در نظام فلسفی ابن سینا نشان ... بیشتردلالت واژۀ «هو» بر «وجود رابط» در زبان عربی عصر نزول؛ خوانشى منطقی-تاریخی از آثار فارابی و ابن سینا
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 243-260
چکیده
پرسش این جستار از دلالت یا عدم دلالت واژة «هو» بر وجود رابط در زبان عربی عصر نزول قرآن است. بدین منظور، آثار ابن سینا به عنوان شاخصترین مدافع دلالت واژه صورتبندی شده است. این صورتبندی نشان میدهد ... بیشترنظریۀ میرداماد دربارۀ چگونگی تحقق خارجی حرکت و معانی آن
دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 127-145
چکیده
حرکت و تغییر در مقابل ثبات، از مسائل دیرین فلسفه است که از دیرباز فیلسوفان بزرگ هر یک سعی در تببین و تحلیل آن داشتهاند. از این جهت بررسی چگونگی تحقق خارجی حرکت نیز وارد مباحث فیلسوفان بزرگ از جمله میرداماد ... بیشتربررسی و نقد انتقادات فخررازی به حدوث روحانی نفس ناطقه از دیدگاه ابن سینا
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 57-73