@article { author = {مجتهدی, دکتر کریم}, title = {-}, journal = {Philosophy}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-1553}, eissn = {2716-974X}, doi = {}, abstract = {During the modern ages, particularly in the 18th century, the notion of philosophy went through much change. Philosophy found not only novel meanings but also many new uses. In the second half of the 18th century in order to specify the dominant cultural spirit of the time, in some cases the age was called “the age of philosophers”. In spite of how it may appear at first sight, there happened to be several purposes behind this choice, that is, this expression stood for various ideas, which were in a way or another held to be different or perhaps contradictory in the minds of that epoch. Now after two centuries this point seems to be quite provable. Any examination of this matter requires full knowledge of the goals pursued by all the scientists and thinkers who were influential in the developments of that age without having the same motivations or methods.}, keywords = {-}, title_fa = {مفهوم فلسفه در دائره المعارف بزرگ فرانسه (قرن هیجدهم میلادی)}, abstract_fa = {مفهوم فلسفه در عصر جدید و خاصه در قرن هیجدهم میلادی بیش از پیش متحول شده و افزون بر معانی جدید موارد کاربردی آن نیز به مراتب گسترش و افزایش یافته است از نیمه دوم همان قرن گاهی باری مشخص کردن روح فرهنگی حاکم بر آن عصر اصطلاح قرن فلاسفه را به کار برده اند با اینحال به نظر می رسد که انتخاب این عنوان در اصل چند منظوره بوده و منطوق ظاهرا واحد آن متضمن مفاهیم کثیر و متعددی است که به نحوی هر یک با دیگری در اذهان آن دوره تفارق و شاید هم تقابل داشته است با گذشت بیش از دو قرن امروزه این مطلب کاملا قابل اثبات به نظر می رسد تامل در این مساله مستلزم شناخت هدف و موضع هر یک از دانشمندان و متفکرانی است که به نحوی در تحول جریانات آن عصر فعال و موثر بوده اند بدون ینکه الزاما سلیقه و خط مشی واحدی داشته باشد}, keywords_fa = {}, url = {https://jop.ut.ac.ir/article_11304.html}, eprint = {https://jop.ut.ac.ir/article_11304_13f0f293ed2ac000cefacc171121b831.pdf} } @article { author = {unknown,}, title = {-}, journal = {Philosophy}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-1553}, eissn = {2716-974X}, doi = {}, abstract = {The present article, last in the series on Plato’s divine philosophy, embarks on showing that the political philosophy of Plato, more than any other philosophical system in the world, in harmony with Shiite spiritual thought, is immersed in divinity and spirituality. The article begins with a very brief introduction to the spiritual system of Imamate in Shiite thought. Bringing various quotations from Plato himself, the article proceeds to prove that in Plato’s system only the righteous and the spiritual men, who have come to see the spiritual truths of the world and on top of them all “the Sublime Origin” or “the Good”, will be eligible and able to govern their society. Thus, among Plato’s directives for the state, the most important is to prepare proper grounds for the spiritual and moral improvements of the citizens. At the end the article cites some prominent Muslim Philosophers such as Farabi, Ave Cine, and Sohrevardi, in order to show the consistency of their views with the spiritual ideas of Plato’s regarding politics and state.}, keywords = {-}, title_fa = {حکومت و سیاست در تفکر الهی افلاطون}, abstract_fa = {این مقاله به عنوان آخرین بخش در شناسایی فلسفه الهی افلاطون در صدد آنست که نشان دهد فلسفه سیاست در افلاطون بیش از هرنظام فلسفی در عالم و هماهنگ با تفکر معنوی شیعی با الوهیت و معنویت آمیخته است ابتدا معرفی بسیار اجمالی از نظام معنوی امامت در تفکر شیعی به عمل آمده و سپس با بیان نصوص متعدد از افلاطون در صدد ایضاح این نکته است که در افلاطون تنها کسانی که با تهذیب نفس و پالایش درون از کلیه آلودگی های طبعی و نفسانی توانسته اند به مشاهده حقایق معنوی عالم و در راس همه آنها مبدا اعلی یا اصل خیر نائل شوند قادر و صالح برای اداره نظام امور اجتماعی خواهند داشت که در راس برنامه های هر نظام اجتماعی از نظر افلاطون فراهم آوردن زمینه های عینی مناسب برای رشد معنوی و تربیت اخلاقی و روحی افراد آن جامعه است و در پایان با اشاره به آرای حکیمان برجسته الهی در عالم اسلامی مانند فارابی ابن سینا و شیخ اشراق به هماهنگی آراء آنها با تفکر معنوی افلاطون در باب سیاست و حکومت اشاره شده است}, keywords_fa = {}, url = {https://jop.ut.ac.ir/article_11305.html}, eprint = {https://jop.ut.ac.ir/article_11305_9f5963ec8d19cbdbf1e6d914ab53f01f.pdf} } @article { author = {عالمی, روح الله}, title = {-}, journal = {Philosophy}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-1553}, eissn = {2716-974X}, doi = {}, abstract = {Theology has always been considered as dependant on faith by all thinkers throughout history. This has never impeded the progress of rational thinking in theological fields, in spite of the contention of some theologians that the differentiation of reason and faith is the necessary condition for the realization of theology. Within Christian tradition it was not until late 13th century that this differentiation came out in the open. William of Ockham, like some other thinkers of his time, could not see the common borders between reason and faith, religious belief and certainty. This made him unaware of the compatibility between these two valuable gems. The present article is mainly concerned with the foundational ideas in Ockham’s theology, which can also help illuminate the status of religious thought in the 13th century.}, keywords = {-}, title_fa = {بحث در مبانی آراء کلامی اکام}, abstract_fa = {علم کلام در همه ادوار و نزد همه متفکران بر پایه ایمان استوار بوده است اگر چه برخی از متکلمین تفکیک عقل و ایمان راشرط لازم تحقق این علم دانسته اند اما ابتنای آن بر جوهر ایمان هرگز مانعی بر سر راه استدلالی بودن آن بشمار نرفته است در سنت مسیحی و از اواخر قرن سیزدهم جدایی میان عقل و ایمان شکل آشکاری به خود گرفت اکام همانند برخی از متفکران آن دوران نتوانست مرزهای مشترک عقل و ایمان و یا استدلال و برهان از یک طرف و باور و یقین دینی از سوی دیگر را یافته و تفاهم این دو گوهر گران قیمت را کشف نماید جدایی کلام و فلسفه در دیدگاه او نتیجه همین امر بشمار می رود مقاله حاضر کوششی است در تبیین مبانی تفکر کلامی اکام که تا اندازه ای جایگاه تفکر دینی آن دوره را نیز نشان می دهد}, keywords_fa = {}, url = {https://jop.ut.ac.ir/article_11306.html}, eprint = {https://jop.ut.ac.ir/article_11306_033c783cac110a25dac757b6f65cc657.pdf} } @article { author = {زاده, سید حمید طالب}, title = {-}, journal = {Philosophy}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-1553}, eissn = {2716-974X}, doi = {}, abstract = {The mysterious character of the concept of time has made some thinkers contrast its being with its nature, considering the former evident while the latter unintelligible. This article briefly explains the status of time from Kant’s point of view. After explaining the concept of time in the philosophy of David Hume, where it is conferred a totally new status in comparison with his predecessors, the article proceeds to explain the central position of this concept in Kant’s treatment of knowledge and consciousness. In Kant’s view no sense can be made of consciousness where there is no time present. To him being and time are interlocked to the effect that the former can not be understood without resorting to the latter}, keywords = {-}, title_fa = {نقدی بر نسبت زمان و آگاهی در اندیشه کانت}, abstract_fa = {مفهوم زمان در تاریخ فلسفه مفهومی پیچیده و مرموز بوده است تا جایی که بعضی ارباب نظر آنرا معلوم الانیه و مجهول الماهیه خوانده اند این مقاله در صد د تفسیری اجمال یاز موقعیت مفهوم زمان در تفکر کانت است و نشان می دهد که مفهوم زمان در فلسفه جدید در اندیشه دیوید هیوم جایگاه تازه ای یافت که در اندیشه گذشتگان از این جایگاه برخودار نبود و آنگاه در فلسفه کانت اساسا آگاهی و شناخت دایر مدار زمان است و آنجا که زمان حضور نداشته باشد آگاهی نیز معنایی ندارد تحلیل نسبت آگاهی و زمان در کانت به اینجا می انجامد که کانت موجودیت را با زمان پیوند می زند و فهم موجود را بدون اتکاء به زمان ناممکن می داند}, keywords_fa = {}, url = {https://jop.ut.ac.ir/article_11307.html}, eprint = {https://jop.ut.ac.ir/article_11307_e4adb725bcd980dcc428bdfcabebd38c.pdf} } @article { author = {unknown,}, title = {-}, journal = {Philosophy}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-1553}, eissn = {2716-974X}, doi = {}, abstract = {At the time when the progress of natural and mathematical sciences was being seen as a limit for philosophy, and there remained only Nietzsche and Schopenhauer to attract a few, Brentano managed to open up a new vista for philosophy. Husserl followed in his footsteps and founded phenomenology. It was also the influence of Brentano that led Meinong to object theory, which drew the attention of Russell. Max Scheler accepted Brentano’s views on moral values and on that basis came up with his content-oriented (non-formal) ethics later to be developed by Nicolai Hartmann. Thinking independently of Kant, Brentano contributed much to the development of metaphysics and ontology. He also placed a premium on psychology and theory of knowledge, and through his analysis of language anticipated the analytic tradition and proved that it did not exclusively belong with empiricism.}, keywords = {-}, title_fa = {فلسفه فرانتس برنتانو}, abstract_fa = {هنگامی که پیشرفت علوم ریاضی - طبیعی فلسفه را در تنگنا قرار داده بود و تنها فلسفه شوپنهاور و نیچه برای عده معدودی جذابیت داشت برنتانو چشم انحداز وسیعی برای توسعه فلسفه بوجود آورد. ماکس شعر نظریه برنتانو درباره ارزشهای اخلاقی را پذیرفت و بر اساس آن اخلاق مضمونی را بنانهاد که نیکلاس هارتمن آنرا گسترش داد جورج ادوارد مورد نیز از نظریه اخلاقی برنتانو بهره فراوان برد برنتانو مستقل از فلسفه کانت اندیشید و در توسعه متافیزیک و هستی شناسی نقش بزرگی ایفا نمود برای روانشناسی و نظریه شناخت نیز اهمیت قائل بود تنها فیلسوف قرن نوزدهم است که به تحلیل زبان هم می پرداخت و در واقع به این طریق تحلیل زبان را از انحصار فلسفه تجربی خارج نمود}, keywords_fa = {}, url = {https://jop.ut.ac.ir/article_11308.html}, eprint = {https://jop.ut.ac.ir/article_11308_df55b0b9c1e9727ef55a17031f8cf3fc.pdf} } @article { author = {مهر, دکتر محمد سعیدی}, title = {-}, journal = {Philosophy}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-1553}, eissn = {2716-974X}, doi = {}, abstract = {One of the questions with which Analytic Philosophers •are concerned today is the relation between a priori and a posteriori statements on the one hand, necessary and contingent statements on the other. Not very long ago the relatively common answer to this question was simply that all necessary statements were a priori (and vice versa), while all contingent statements a posteriori (and vice versa). However, some contemporary philosophers such as Saul Kripke are opposed to this view. The present article deals with Kripke’s ideas regarding this matter as well as the objections raised by his critics. The final evaluation is taken up by the author}, keywords = {}, title_fa = {کریپکی و اینهمانی های نظری}, abstract_fa = {یکی از پرسشهایی که امروزه برای فیلسوفان تحلیلی مطرح است پرسش از نسبت میان قضایای پیشین (a priori) و پسین (a posteriori) از یک سو و قضایای ضروری (necessary) و ممکن (contingent) از سوی دیگر است تا چندی پیش یک پاسخ نسبتا رایج به این پرسش آن بود که همه قضایای ضروری پیشین اند (و بالعکس) و همه قاضای ممکن پسین اند (و بالعکس) اما در اسلهای اخیر برخی از فیلسوفان معاصر از جمله سول کریپکی با این دیدگاه مخالفت ورزیده اند د راین مقاله بخشی از دیدگاه های کریپکی تشریح می شود و پس از تقریر ادله وی و استدلالهای ناقدان او ارزیابی نهایی نگارنده عرضه می گردد}, keywords_fa = {اینهمانی نظری,سول کریپکی,قضیه پیشین,قضیه ضروری}, url = {https://jop.ut.ac.ir/article_11309.html}, eprint = {https://jop.ut.ac.ir/article_11309_14fe228d28ddeb09dbd4f62dec7b4cdd.pdf} } @article { author = {unknown,}, title = {-}, journal = {Philosophy}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-1553}, eissn = {2716-974X}, doi = {}, abstract = {The epistemology of archeology consists in the epistemological criticisms, analyses and evaluations of this particular scientific field that is generally concerned with exploring, discovering, gathering and defining the historical, cultural, and social legacy of mankind, together with gaining knowledge of those societies which are now deserted and extinct. After more than two centuries of excavations, observations, learning, and practicing, the archeologists are now possessed of a huge body of literature and sources, concepts and statements, schools and perspectives. Multifarious, poly form and polygenic, the concept of archeology raises important problems regarding its nature, the mechanism of its application as a science, and the reason for applying it as such, and many other fundamental questions which must be dealt with within the theoretical framework of epistemology. The present article has taken up some of these key issues.}, keywords = {}, title_fa = {تاملی در مسائل کلان معرفت شناختی باستان شناسی}, abstract_fa = {مراد از معرفت شناختی باستان شناختی یا آرکئولوژی نقد ها تحلیل ها داوری ها و ارزیابی های معرفت شناسانه پیرامون رشته حرفه و دانشی چند رگه (Polygenci) چند ریختاری (polyform) چند گون (maltifarious) بر آن ها نهاده به پا و بنا شده پاره ای از مسئله ها و موضوعات کلان و کلیدی معرفت شناختی باستان شناسی را شامل می شوند که در این مقاله به اشاره و اجمال به آنها پرداخته شده است}, keywords_fa = {آرکئولوژی (دیرینه شناسی باستان شناسی آرخه لوگوس آرخئون),معرفت شناسی}, url = {https://jop.ut.ac.ir/article_11310.html}, eprint = {https://jop.ut.ac.ir/article_11310_17d3d791f0f730a8929da3121d1ca67a.pdf} }