@article { author = {Talebzadeh, Seyyed Hamid}, title = {Dunsccuts and the problem of Individuation}, journal = {Philosophy}, volume = {9}, number = {1}, pages = {5-22}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-1553}, eissn = {2716-974X}, doi = {}, abstract = {Duns Scouts the famous theologian of thirteen century under the influence of Avecina’s doctorine of “Nature” on the basis of hierarchy of the unity presents a hypothesis and describes the unconditioned nature as minor unity and individual entities as numerical unity. As an celeberating hypothesis of“distinct forms” it accounts with the haeccity as the criterion of individuality of external entities. Mutual examination of the fundamental principlse of both philosophers; this article explains the deficiencies of Scotus’s approach.}, keywords = {nature,minor unity,Numerical unity,haeccity,distinct forms}, title_fa = {دونز اسکوتوس و مسأله تشخص}, abstract_fa = {دونزاسکوتوس]1[ الهی‌دان و فیلسوف قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی اهل اسکاتلند با الهام از سخنان ابن‌سینا و برداشت خاصی از آن و با قول به تشکیک در وحدت، مراتبی از آن را در اشیاء مورد توجه قرار داد و طبعیت لابشرط را به وحدت کمتر و شیء متشخص را به وحدت بالعدد توصیف کرد، این نظریه که به نظریه «صور متمایز» مشهور است، مناط تشخص را در هویات خارجی تبیین می‌کند و آن را نهایتاً در مفهوم «هذائیت» متحقق می‌داند. نوشتة حاضر ضمن بررسی تطبیقی مبادی دونز اسکوتوس باآراء ابن‌سینا، نظریة اسکوتوس را مورد انتقاد قرار می‌دهد.}, keywords_fa = {: طبیعت,وحدت کمتر,وحدت بالعدد,هذائیت,صور متمایز}, url = {https://jop.ut.ac.ir/article_35791.html}, eprint = {https://jop.ut.ac.ir/article_35791_df11e29eebab9be621985a7836dcea5c.pdf} } @article { author = {Afzali, Ali}, title = {On Nature of Pain and that is It Evil by Itself or by Accident?}, journal = {Philosophy}, volume = {9}, number = {1}, pages = {23-38}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-1553}, eissn = {2716-974X}, doi = {}, abstract = {One of the muslim philosophers' solutions for the problem of evil is that " a) It is privation of an entity; then it is evil by itself, such as: darkness , poverty,ignorance and etc. b) evil is of two kinds:It is an entity ; then it is evil by accident, that is, it is evil because it redounds to "a", such as : earthquake, storm, microbe and etc. But as non-entities have no cause, So evils are not created by God and ascribed to Him." But one of the evils is "pain" and its nature ( i.e whether is it an entity or non- entity? ) and that " is it evil by itself or by accident? " has been disputable among philosophers and theologians. some of muslim thinkers have regarded it as contradictory to above solution.The aim of this article is : I.Survey of nature of pain - specially critique of Molla-sadra,s doctrine about this – and response to this question that " is pain evil by itself or by accident?" II. Presentation of my point of view about evils and pain : none of the evils are eviles by itself but contrary, all of them are evils by accident and there is only one evil by itself, that is pain, since the other evils are evils as such, because they redound to pain and likewise it is an entity not mere privation.}, keywords = {Philosophy of religion,Islamic Philosophy,problem of evil,Pain}, title_fa = {در ماهیت اَلَم و آیا اَلَم، شر بالذّات است یا شر بالعرض؟}, abstract_fa = {یکی از پاسخ‌هایی که فیلسوفان مسلمان به معضلی که در فلسفة دین به معضل شرور (مسألة شرور) معروف است داده‌اند این است که « شرور یا اموری عدمی‌اند که شر بالذّات‌اند- مانند ظلمت، فقر، جهل، مرگ و... ـ و یا اموری وجودی‌‌اند که شر بالعرض‌اند یعنی به خودیِ خود شر نیستند بلکه در تحلیل نهایی و عقلی از آن جهت شر محسوب می‌شوند که به امور عدمی (شرور بالذّات) منجر می‌شوند- مانند زلزله، طوفان،میکرب، سیل و... اما چون امور عدمی، علت ندارند پس شرور را نمی‌توان به خالق منتسب کرد». اما یکی از مصادیق شرور، «اَلَم» است که دربارة ماهیت آن (یعنی وجودی یا عدمی بودن آن) و این که آیا اَلَم شر بالذّات است یا بالعرض، اختلاف نظر وجود دارد و بسیاری از متفکران مسلمان آن را نقضی بر پاسخ بالا تلقی کرده‌اند. هدف کلی این مقاله دو چیز است: بررسی ماهیت اَلَم با تکیه بر نقد و بررسی نظریه‌ خاص ملّا صدرا در این مورد و پاسخ به این پرسش که آیا اَلَم، شر بالذّات است یا بالعرض؟ و طرح نظر خاص نگارنده مبنی بر این که هیچ یک از شرور عدمی، شر بالذّات نیستند و همگی شر بالعرض‌اند و فقط یک شر بالذّات وجود دارد که همان اَلَم است و آن هم امری وجودی است نه عدمی.}, keywords_fa = {: فلسفه دین,فلسفه اسلامی,معضل شر (مسأله شر),شُرور,اَلَم (درد),فلسفه ملاصدرا}, url = {https://jop.ut.ac.ir/article_35792.html}, eprint = {https://jop.ut.ac.ir/article_35792_1548222a4bf8dd5a6312a2b6ae615906.pdf} } @article { author = {Mousavi, Mohammad}, title = {Elevation of Actions and Incarnation of Souls}, journal = {Philosophy}, volume = {9}, number = {1}, pages = {39-52}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-1553}, eissn = {2716-974X}, doi = {}, abstract = {One aspect of self-knowledge is consisted of interaction between soul and actions, ethics and knowledge. According to Sadrā's opinion, soul is united with its acquired knowledge and long-term dispositions. The main Principles of the theory include:nivocal of Entity, (Principality of Existence) and its Gradation) Substantial Motion of Soul,Identity of the Knower and the Known,bodily Contingency,Unity of Soul and Human Body, Reciprocal Causation of Soul and Body.  Based on mentioned premises, every human reality at first is in the lowest rank of existence. By conjunction of substantial motion, the soul intensifies until reaches perfections while all result degrees are just the ranks of a single reality. The highest level of soul has all acquired perfections in simple form, whereas the lowest rank (material body)is affected by habits and states of soul.). Middle ranks also are common in impression and impressionability from each other. Therefore, relationship between soul and action is conceived in three species:  1.The presence of mental forms of actions in the soul extent.  2.The presence of habits in soul essence.  3.Incarnation and ideation of long-term dispositions at appropriate      forms in physical body.}, keywords = {self-knowing,substantial movement,unification of Knower and known,corporal contingency,spiritualization of acts}, title_fa = {تعالی اعمال و تجسد ارواح}, abstract_fa = {چگونگی رابطه نفس و مکتسباتش همواره مورد توجه فلاسفه بوده است. در این میان نحوة حصول علم و کیفیت تأثیر فعل و خُلق بر نفس از وجوه مهم خودشناسی در حکمت متعالیه است. تحقیق در این مسایل بر پایة مبانی‌‌ای چون اصالت وجود، حرکت جوهری نفس، اتحاد عاقل و معقول و حدوث جسمانی نفس استوار است. ملاصدرا اثبات می‌‌کند که حقیقت نفس هر انسان حاصل تروّح (روحانی شدن) خصوصیات علمی و ملکات عملی و رسیدن به مرتبه اعلای نفس او است؛ همانگونه که حصول ملکات مختلف، خود مبدأ فاعلی صدور اعمال و صور علمی جزیی در مراتب نازل است.}, keywords_fa = {: خودشناسی,حرکت جوهری,اتحاد عاقل و معقول,حدوث جسمانی,تروّح اعمال}, url = {https://jop.ut.ac.ir/article_35793.html}, eprint = {https://jop.ut.ac.ir/article_35793_67a7f9dbba6b45dc4a2d07cb0aab2204.pdf} } @article { author = {Mahboobi Arani, Hamidreza}, title = {Nietzsche and the Critique of Kantian Moral Psychology}, journal = {Philosophy}, volume = {9}, number = {1}, pages = {53-70}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-1553}, eissn = {2716-974X}, doi = {}, abstract = {Moral psychology is an important part of ethics. Some of the recent interpreters of Nietzsche’s philosophy have tried to elaborate a Nietzschean naturalistic moral psychology based on his remarks and pose it against other positions in moral psychology, especially the Kantian one with its fundamental claim that third-person accounts of moral psychology have no bearing on a morality which purportedly guides us from the first-person perspective.Two of the main related constituents of Kant’s moral psychology are the concepts of will and deliberation,which in this paper I will try to show how, according to these recent interpreters, Nietzsche explains them entirely in terms of a system of desires, without any appeal to a separate will. If the Nietzschean account is correct, then the Kantian view that deliberation proceeds from a standpoint detached from all desires could not be maintained.}, keywords = {moral psychology,deliberation,will,desires and passions}, title_fa = {نیچه و نقد روانشناسی اخلاقی کانتی}, abstract_fa = {روانشناسی اخلاقی یکی از مباحث مهم در فلسفه‌ اخلاق است که امروزه فیلسوفان اخلاق توجه خاصی بدان می‌کنند. تعدادی از شارحان اخیر فلسفه‌ نیچه می‌کوشند تا با تقریر موضع نیچه در روانشناسی اخلاقی، در مقام موضعی نو و قابل‌توجه، آن را در برابر موضع روانشناسی اخلاقی کانتی و این ادعای او قرار دهند که تبیین‌های سوم‌شخصیِ روانشناسی اخلاقی هیچ نسبت و ربطی با اخلاقی که بنا به ادعا از موضعی اول شخصی رفتارها و اعمال ما را هدایت می‌کند ندارد. یکی از مؤلفه‌های اصلی روانشناسی اخلاقی کانت مفهوم اراده و تأمل برای عمل است. در این مقاله نشان داده می‌شود چگونه، به نظر تعدادی از مفسران اخیر، نیچه با تبیین این مفاهیم بر اساس نظامی از امیال و بدون هیچ گونه توسل به فاعل یا اراده‌ای مستقل و مجزا آنها را از روانشناسی اخلاقی خود طرد می‌کند. نتیجه‌ روانشناسی اخلاقی نیچه - اگر تحلیل او درست باشد- این است که تبیین‌های سوم شخصی روانشناسی اخلاق نشان می‌دهند که موضع کانتی قابل دفاع نیست.  }, keywords_fa = {: روانشناسی اخلاقی,تأمل برای عمل,اراده,امیال و عواطف}, url = {https://jop.ut.ac.ir/article_35794.html}, eprint = {https://jop.ut.ac.ir/article_35794_99cf8ce256f4227390428c03fd19f14d.pdf} } @article { author = {Fathzade, Hassan}, title = {Derrida and Deconstructing Metaphor}, journal = {Philosophy}, volume = {9}, number = {1}, pages = {71-86}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-1553}, eissn = {2716-974X}, doi = {}, abstract = {There have been two custom views on the relation of metaphor and philosophy.Some philosophers (esp.analytical philosophers)take metaphor dispensable,and tend to philosophical texts without metaphor,constituted on proper usage of words. Others take metaphor indispensable as the foundation of philosophical concepts.This attitude usually implies reducing philosophy to mythological discourse and inaccurate rhetoric. By embedding metaphor at the heart of language and escaping the classical opposition of metaphorical–proper,Derrida attribute philosophy and rhetoric same nature,while avoids negative evaluation of philosophy.By deconstructing metaphor,Derrida declares the death of metaphor (and so proper sense),and together with it, the death of philosophy, in the classical and historical sense of it. In this article we want to defend this claim that sense does not control language from without, rather it is the result of uniformity of well-founded metaphors,which are the essence of language.}, keywords = {Derrida,Metaphor,philosophy,sense,Metaphysics,Rhetoric}, title_fa = {دریدا و واسازی استعاره}, abstract_fa = {درباره‌ جایگاه استعاره در فلسفه دو دیدگاه رایج است؛ برخی از فلاسفه (بیشتر فیلسوفان تحلیلی) استعاره را قابل حذف دانسته، ایده‌آل فلسفه را در متونی عاری از استعاره و مبتنی بر کاربرد دقیق و تحت‌اللفظی کلمات می‌بینند. برخی دیگر، استعاره را غیرقابل حذف و اساس مفاهیم فلسفی به شمار می‌‌‌‌‌آورند. دیده‌‌‌‌‌گاه دوم معمولاً به فروکاهی فلسفه به سخن‌وری صرف، و در نتیجه اسطوره‌‌‌‌‌‌ای، شاعرانه و غیردقیق دانستن فلسفه می‌انجامد. دریدا با استعاری دانستن زبان و خارج شدن از تقابل کلاسیک استعاری ـ تحت‌اللفظی، فلسفه را از جنس سخن‌وری می‌داند، بدون اینکه بر آن برچسب شاعرانه، غیردقیق و اسطوره‌ای بزند. دریدا با واسازی استعاره، مرگ استعاره _ و در نتیجه مرگ معنای تحت‌اللفظی_، و همراه با آن، مرگ فلسفه به معنای کلاسیک و تاریخی آن را اعلام می‏کند. در این مقاله می‌خواهیم از این ادعا دفاع کنیم که معنا، از بیرون، زبان را کنترل نمی‌‌‌‌‌کند، بلکه خود برآمده از یک‌نوایی حاصل از خوش‌ساخت بودن استعاره‌هاست؛ استعاره‌هایی که اساس زبان را تشکیل می‌دهند.}, keywords_fa = {دریدا,استعاره,فلسفه,معنا,متافیزیک,سخن‌وری}, url = {https://jop.ut.ac.ir/article_35796.html}, eprint = {https://jop.ut.ac.ir/article_35796_a3f6a0ff741efa3096f795507b8b97d6.pdf} } @article { author = {Shahrā'eenī, Seyed Mustafā Shahrā'eenī}, title = {Afdal al-Dīn Kāshānī\'s Philosophy: An Innovative Project within the Islamic-Persian Philosophy}, journal = {Philosophy}, volume = {9}, number = {1}, pages = {87-108}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-1553}, eissn = {2716-974X}, doi = {}, abstract = {Afdal al-Dīn Kāshānī (Bābā Afdal) lived and thought in times in which philosophy was in a precarious state due to Gazāllī's well-known criticisms. The former thought that this situation is caused by addressing the Metaphysica Specialis as the proper object of philosophical investigations. He did not interest in many of the issues that other philosophers (especially Peripatetics) addressed, so that one can say he did not follow the pattern of the great authorities. For him, to live a virtuous life is a part and parcel of the traditional philosophy. In short, Bābā Afdal can be regarded as an innovator Islamic-Persian philosopher who changed the traditional philosophy formally as well as materially. Among the Iranian philosophers, Bābā Afdal is first that he wrote his works mainly in Persian. Moreover, among those who wrote in Persian, he is set apart by the remarkable beauty and clarity of his prose. When reading his writings, we realized that the author implicitly tries to exclude knowledge of God from the realm of philosophy and replace knowledge of self with it. For Bābā Afdal, the heart of the issue in philosophy is self-knowledge that voiced in the Delphic maxim "know thyself".}, keywords = {Baba Afdal,being(wūjūd),self-knowledge,Awareness,Persian Prose,philosophizing}, title_fa = {نظام فلسفی بابا افضل: طرحی نو در فلسفه اسلامی‌- ایرانی}, abstract_fa = {سده ششم را در تاریخ فلسفه اسلامی-ایرانی می‌توان نقطة عطفی به‌‌‌‌‌‌شمار آورد، در این سده فلسفه با ‌قرائت مشائی آن که در آثار فارابی و به ‌ویژه ابن‌سینا ساخته و پرداخته شده بود، در مواجهه با انتقادات شدید غزالی دچار رکود شد و رفته‌رفته زمزمه تفکرات فلسفی تازه‌ای در قالب‌هایی غیر از نظام ارسطویی‌- ابن‌‌‌‌‌‌سینایی از جانب کسانی مانند شیخ‌ شهاب‌الدین سهروردی به گوش می‌رسید. یکی از اندیشمندان ایرانی که در این سده ظهور کرد افضل‌الدین محمد مرقی کاشانی بود. گرچه در تاریخ فلسفه اسلامی‌- ایرانی نامش به آوازه‌ دیگر متفکران سدة ششم نیست، اما باید توجه داشت که او فیلسوف نوپردازی است که سبک فلسفه‌ورزی خاصی دارد. بابا افضل به‌ فراست دریافته بود که پس از انتقادات غزالی، تداوم تفکر فلسفی به ‌شیوه ‌مرسوم آن روزگار، یعنی به‌ سبک مشائیان، آسان نیست و فلسفه مقبولیت خود را نزد مخاطبان از دست داده است. او به این اندیشه افتاد که طرحی نو در فلسفه دراندازد و راهی تازه پیش‌روی اندیشه‌ورزان و دانش‌وران بگشاید. بابا افضل ایراد اصلی را در ستیز و مخالفت کسانی مانند غزالی و دیگران با فلسفه نمی‌دید، بلکه معتقد بود که فلاسفه رسالت اصلی خود را فراموش کرده‌اند و در انجام کاری می‌کوشند که از عهده فلسفه بیرون است.}, keywords_fa = {: بابا افضل,وجود,خودشناسی,آگاهی,زبان فارسی,فلسفه‌ورزی}, url = {https://jop.ut.ac.ir/article_35797.html}, eprint = {} } @article { author = {Amirkhani, Mahnaz}, title = {The Reversibility of the Contradictories in the Complete Inclusion Rule}, journal = {Philosophy}, volume = {9}, number = {1}, pages = {109-126}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-1553}, eissn = {2716-974X}, doi = {}, abstract = {In he present study,I explain how the great logician Qazwini, Dabiran al-Katibi (600-675 AD)questioned a well accepted “complete inclusion” rule with a counterexample in modal logic (concearning with, possibility and contingency).This rule demonstrates a vise versa relation between contradictories of two universal concepts when a “complete inclusion” relation exists between them.Two letters by Katibi and the responses by Khawaja Nasir al-Din al-Tusi, all are provided with a brief and concise expressions. This issue will explain,and reconstruct the problem.}, keywords = {complete inclusion,contradictories in the complete inclusion,possibility,contingency}, title_fa = {امکان نقض‌پذیری قاعده نقیض‌های اعم و اخص مطلق}, abstract_fa = {هر فرد آشنا به منطق می‌داند که اگر میان دو مفهوم کلی، نسبت عموم و خصوص مطلق برقرار باشد، همان نسبت - ولی با انقلاب‎- میان نقیض‌های آنها نیز برقرار است. اما باوجود دلایل مستدل در اثبات این قاعده، منطق‌دان بزرگ دبیران کاتبی قزوینی(600- 675 ق) شبهه‌ای در این زمینه طرح کرده و با ذکر مثال نقضی از منطق موجهات (در خصوص امکان عام و خاص)، کلیت قاعده را مورد تردید قرار داده است. دو نامه‏ طرح شبهه توسط کاتبی و دو پاسخ خواجه نصیرالدین طوسی، همگی به نحو مختصر و با بیانی موجز ارائه شده‏اند. تحقیق حاضر به تبیین، تنقیح و بازسازی این مسأله می‏پردازد}, keywords_fa = {: عموم و خصوص مطلق,نقیض عام و خاص مطلق,امکان‏ عام,امکان‏خاص}, url = {https://jop.ut.ac.ir/article_35798.html}, eprint = {https://jop.ut.ac.ir/article_35798_26f92566f3ce308e6b2137e3c0c75df4.pdf} }