per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2007-11-22
5
3
28238
اصل بیان پذیری
Principle of expressibility
محمد علی عبداللهی
56519678
1
تجزیه و تحلیل ارتباط زبانی به لحاظ طبیعی و فیزیکی کار چندان دشوار و پیچیده ای نیست؛اما به لحاظ فلسفی و معنا شناختی امری بسیار پیچیده و دشوار است. ما به وسیله اصوات،علایم و نشانه ها کارهای عجیب و خارق العاده ای انجام می دهیم،مثلا امر می کنیم ،نهی می کنیم ،بامعنا و بی معنا سخت می گوئیم : ادق یا کاذب اخبار می کنیم و مانند اینها.تجزیه و تحلیل چنین امور معنا شناختی ای که در این مقاله از آنها به افعال گفتاری تعبیر می شود نیازمند نظرورزی و تاسیس اصولی است که بوسیله آنها بتوان به طور منسجم و معقول چنین پدیده های معرفت شناختی و معنا شناختی مهمی را توضیخ داد.اصل بیان پذیری که در این مقاله مفاد آن شرح و به بعضی از نتایج و لوازم آن اشاره می شود،نخستین بار توسط جان سرل فیلسوف زبان و ذهن معاصر،تنسیق و تشریح شد.این اصل یکی از مبادی تصدیقیه نظریه افعال گفتاری است.توجه به این اصل و تحلیل مفاد آن می تواند به داوری در باب دو نظر گاهی که به لحاظ تاریخی به صورت معارض ظهور کرده اند،یعنی نظر گاه پیروان اصالت سیاق(ویتگشنتاین دوم،آستین و استراسن و ...)و نظرگاه قائلین به تعیین شرایط صدق جمله به وسیله معنای جمله(ویتگنشتاین اول ،اعضای حلقه وین،کواین،دیویدسن)کمک کند.
-
https://jop.ut.ac.ir/article_28238_d4886cf50b304f9ccd5720d16d00390d.pdf
معنا.قصد گوینده.بیان پذیری.اصالت سیاق.نظرگاه تعین
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2007-11-22
5
3
28239
اگاهی و مسئله شکاف تبیینی
Consciousness and the problem of explanatory Gap
یاسر پور اسماعیل
24262472
1
آگاهی یکی از مهم ترین و دشوارترین مسائل فلسفه ذهن معاصر است.هم درباره مفهوم آگاهی و نسبت آن با سایر حالات ذهنی بحث های فراوانی وجود داردو هم درباره تبیین جایگاه آگاهی در طبیعت.مسئله تبیینی آگاهی این است که آیا آگاهی یک نوع بنیادین در عرض سایر انواع طبیعی است یا به وسیله اموری که خود ناآگاه اندبه وجود می آید.بیشتر فیلسوفان متمایل اند تاشق دوم را ثابت کنند؛دراینجاست که مسئله دشوار آگاهی که از آن به "شکاف بینی"تعبیر می شود،به وجود می آید.برخی از فیلسوفان مسئله تحقق پذیری چندگانه را به عنوان مسئله تبیینی آگاهی مطرح کرده اند که باید بررسی کرد که آیا بامسئله دشوار آگاهی تفاوت مهمی دارد یا نه.به هر صورت،نظریات بسیاری درباره این مسئله صورت بندی شده اند که در این مقاله برخی از آنها بررسی می شوند.
-
https://jop.ut.ac.ir/article_28239_dccc6b3a62c21d736cb4c240c0514f0f.pdf
آگاهی.کیفیات ذهنی.پدیدار.حیث التفاتی.مسئله دشوار و دشوارتر آگاهی.تحقق چندگانه
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2007-11-22
5
3
28240
راه حل فیلسوفان اسلامی در رابطه نفس و بدن
Muslim philosophers solution for the soul-Body relationship
علی م.افضلی
99429774
1
فلاسفه غرب درمساله رابطه نفس و بدن راه حل های مختلفی را ارائه کرده اند.فیلسوفان مسلمان نیز به سهم خود کوشیده اند تاراه حلی معقول برای این مساله ارائه دهند.راه حل آنان مبتنی بر طرح موجود واسط میان نفس و بدن است.بعضی از فلاسفه اسلامی(مانند ابن سینا و سهروردی)به واسطه ای به نام روح بخاری یا روح حیوانی قائل شده اند و بعضی نیز(مانند ملاصدرا)این واسطه را به تنهایی کافی برای حل مساله ندانسته و واسطه دیگری را هم به نام بدنی مثالی به آن افزوده اند.به نظر فلاسفه مسلمان،این وسایط از آن جهت می توانند معضل تعامل نفس و بدن را حل کنند که از سویی با بدن مادی و از سویی دیگر با روح مجرد سنخیت دارند.روح بخاری جسم لطیفی است که از طریق خون در تمام بدن سریان دارد.جسمیت آن،وی را با بدن و لطافت آن او را با روح هم سنخ می سازد.بدن مثالی هم بعضی از ویژگی های اجسام،مانند رنگ و شکل و مقدار را داردولی فاقد بعضی دیگر از این ویژگی ها،مانند هیولای اولی است.مقاله حاضر به معرفی راه حل فلاسفه مسلمان برای مساله رابطه نفس و بدن و نیز ویژگی های روح بخاری و بدن مثالی و چگونگی نقش این دو در حل مساله مزبور می پردازد.
-
https://jop.ut.ac.ir/article_28240_bd29aca799a47baaa474dffa37780af5.pdf
نفس.بدن.رابطه نفس و بدن.فلسفه اسلامی.فلسفه ذهن
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2007-11-22
5
3
28241
معرفی کتاب
Book reviews
unknown
77499623
1
-
https://jop.ut.ac.ir/article_28241_973922fbfd149f5f77d15595d002246c.pdf
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2007-11-22
5
3
28242
خلاصه مقالات انگلیسی به فارسی
Pesian Abstracts in english
unknown
77499623
1
-
https://jop.ut.ac.ir/article_28242_c90d8a28cfa42897757bfc097d00f45e.pdf
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2007-11-22
5
3
28243
خلاصه مقالات فارسی به انگلیسی
English abstracts in persian
unknown
77499623
1
-
https://jop.ut.ac.ir/article_28243_85d68e949ebc270840839a9d7b294a41.pdf
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2007-11-22
5
3
28244
فرار خدادگی بدون دولایگی
Pursuing the unconscious
فیلیپ بوکنز
78375631
1
-
https://jop.ut.ac.ir/article_28244_7dc782ec49f3258e5c0041be15969dc3.pdf
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2007-11-22
5
3
28245
در جستجوی نا آگاه
Pursuing the unconscious
ویلیام هافمن
58539189
1
-
https://jop.ut.ac.ir/article_28245_dde5379584901e8792a2ee65bb7434cf.pdf
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2007-11-22
5
3
28246
تبیین تکاملی خود-فریبی
An evolutionary explantion of self-deception
رابرت رابینسن
33665818
1
-
https://jop.ut.ac.ir/article_28246_aa3b364c7e1e684479edcb8e7cadc20e.pdf
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2007-11-22
5
3
125
144
35782
Research Paper
The Psychological Element in the Phenomenological Analysis of Human Subjectivity
The Psychological Element in the Phenomenological Analysis of Human Subjectivity
Mahmoud Khatami
.......
1
University of Tehran
The aim of this paper is to depict the psychological element in phenomenological analysis of the human subjectivity. This analysis should be considered within the philosophical context provided by philosophers of 18th and 19th centuries, and very specifically by Kant as his transcendental philosophy was a turning point for later debates on the human subjectivity. In this paper, I will consider some aspect of the issue first with Kant and then with phenomenology, concluding that the psychological element could not be ignored and omitted in such transcendental analyses.
The aim of this paper is to depict the psychological element in phenomenological analysis of the human subjectivity. This analysis should be considered within the philosophical context provided by philosophers of 18th and 19th centuries, and very specifically by Kant as his transcendental philosophy was a turning point for later debates on the human subjectivity. In this paper, I will consider some aspect of the issue first with Kant and then with phenomenology, concluding that the psychological element could not be ignored and omitted in such transcendental analyses.
https://jop.ut.ac.ir/article_35782_767bc27aca6e175fd9aa3f2c7f855740.pdf
phenomenology
Kant
subjectivity
psychological element
transcendental philosophy
phenomenology
Kant
subjectivity
psychological element
transcendental philosophy