per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2002-12-22
1
2
11323
مقام زن در عرفان ابن عربی در حدود شریعت
-
دکتر محسن جهانگیری
55146164
1
زن و مرد در اصل انسانیت با هم برابرند که انسانیت حقیقی جامع و مشترک میان مرد و زن است و ذکورت و انوثت امری عارضی است بنابراین هر کمالی که ممکن است مردان بدان برسند زنان هم می توانند بدان نایل آیند و زنان از هیچ کمالی و مرتبه ای محجور نیستند حتی مرتبه والای ولایت و قطبیت پیامبر (ص) به کمال برخی از زنان همچون مریم دختر عمران وک آسیه زن فرعون شهادت داد بالاخره در شرافت و کمال زن همیمن بس که خداوند آنها را محجوب پیامبرش گردانید مهر زنی (دختر حضرت شعیب) را ده سال مزدوری پیامبر بزرگی همچون حضرت موسی و نیز عمل زنی (هاجر) را اصلی در تشریع یعنی سعی میان مروه و صفا قرار داد. و اما از نظر گا ه ابن عربی زن را بر مرد برتری و کمال است زیرا در حالیکه مرد فقط مظهر فاعلیت حق تعالی است زن هم مظهر فاعلیت اوست و هم مظهر قابلیت او و گذشته از این بوی امومت و مادری که الذ روایج و خوشترین بویهاست از زنان استشمام می شود نتیجه اینکه باید بانوان را دوست داشت و احترام گذاشت که حب آنها میراث نبوی و حب الهی است
Men and women, as humans, are equal, in view of the fact that they share the universal essence of humanity, while femininity and masculinity are accidental. So any perfection obtained by men is equally achievable by women and there is no perfection and rank beyond women’s reach even spiritual guardianship (Vilayat) and the state of the Perfect Human (Ghotbiat).The Holy Prophet himself, peace be upon him, regarded some women such as Imran’s daughter, the Virgin Mary, and Pharoah’s wife, Asia, as perfect humans. To acknowledge the nobility and perfection of women, it would suffice to notice the fact that God let them enjoy the prophets’ loving. God had His prophet, Moses, as great as he was, toil and labor as the marriage gift of a woman, Shoab’s daughter, and a woman’s action, Hagar’s Attempt between Safa and Marva, turn into a principle in divine legislation. From a mystic’s point of view women can even be superior to men on account of the fact that while man is the manifestation of divine activity, woman manifests both the activity and passivity of the divine. Furthermore, women smell of motherhood and maternity, such a sweet odor. As a result, they do deserve affection and respect since loving them is the legacy of the Holy Prophet and the way of God.
https://jop.ut.ac.ir/article_11323_d112acec8354d4d0747c9d4cadcd05ea.pdf
-
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2002-12-22
1
2
11324
ابن رشد فیلسوف اسلامی زمینه ساز رنسانس و اموزکار مدرنیزاسیون مغرب اسلامی
-
unknown
77499623
1
نویسندگان تاریخ فلسفه اسلامی غالبا ابن رشد را خاتم فلاسفه اسلامی و فلسفه او را پایان این فلسفه معرفی می نمایند. در کشورهای غیر از ایران پس از ابن رشد فلسفه متروک و بی رونق شده است
از طرفی در شرق عالم اسلام و ایران هم که تفکر و تحقیق فلسفی ادامه پیدا کرد به فلسفه و فلاسفه مغرب عالم اسلام توجه و اعتنایی نشد و هیچ اثر و نشانی از ابن رشد در آثار فلاسفه ایرانی بچشم نمی خورد از طرف دیگر شرق شناسان و مورخان فلسفه به سهروردی و ملاصدرا بی توجه هستند در مقاله حاضر به بررسی و تحلیل این مطالب پرداخته شده است .
The historians of Islamic philosophy usually consider Averroes as the last Islamic philosopher and his philosophy the last Islamic philosophy. In Islamic and Arabic countries save Iran, after Averroes, philosophy has been abandoned and depressed. On the other hand, in spite of the fact that philosophical thinking and research did flow in Iran and the east of the Islamic world, philosophy and the philosophers of the west of the Islamic world were given no attention and there is barely any reference to Averroes in Iranian philosophical works. And so have Sohravardi and Mulla Sadra been treated with negligence by orientalists and the historians of philosophy. This article observes and analyses the aforesaid and the status of Averroes.
https://jop.ut.ac.ir/article_11324_e011e62afe119b8721e9f3ed5e589efe.pdf
-
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2002-12-22
1
2
11325
رابطه ما بعد الطبیعه و روش در نظام فکری دکارت
-
دکتر کریم مجتهدی
65754357
1
هدف اصلی دکارت از بحثهای فلسفی رسیدن به یک علم واحد کلی است که فقط با دستیابی به یک روش معقول کامل و شامل می تواند تحقق پذیر باشد البته فلسفه مبتنی بر اصالت عقل دکارت با سنتهای قبلی (اعم از دوره باستان یا قرون وسطی) تفاوت زیادی دارد زیرا توجه اصلی دکارت به علوم جدید است و کار اساسی او از لحاظ فلسفه اولی اثبات نوعی عقل است که عمیقا نه فقط مجهز به روش می شود بلکه خود را اصلا جز تشخیص ترتیب امور و فهم تقدم و تاخر آنهاچیز دیگری نمی داند و حتی گویا فلسفه اولی بر اساس نیازمندیهای همین روش شکل نهایی خود را بدست می آورد این مطلب با دقت در علوم مختلف و مصادیق خاص مورد نظر دکارت در این مقاله تحلیل و بررسی می شود
The main target of Descartes’ philosophical arguments is to prove a unique universal science which could be achieved merely through a thorough and rational method. It should be noticed that Descartes’ philosophy, which is based on rationalism, is at variance with the older traditions including those of the antiquity and middle Ages. That is so because Descarte’s main focus is modern sciences and his main attempt in the realm of First Philosophy is to prove the existence of a kind of reason that is not only well-equipped with method but also solely something to distinguish the sequence of things and comprehend the order of affairs. Moreover, First Philosophy has taken its final form as if by the dictates of the demands of this very method. This topic is discussed and analyzed in the present article considering different sciences and particular examples of this subject as presented by Descartes himself
https://jop.ut.ac.ir/article_11325_68d6864125e9e7c6e43ae8fe943cbac9.pdf
-
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2002-12-22
1
2
11326
فلاسفه افلاطون مادر همه فلسفه های الهی است
-
دکتر حسین غفاری
49266656
1
موضوعی که برخی متفکران و فلاسفه را به اندیشه و بحث واداشته قابلیت تفسیر فلسفه یونان بعنوان یک فلسفه الهی است در این مقاله با رجوع مستقیم به آثار افلاطون و ارائه تفسیر و تطبیق مختصری فضای کلی فلسفه افلاطون از این منظر بررسی و تحلیل شده و با استناد به متن عبارات افلاطون نشان داده می شود که فلسفه افلاطون نه تنها یکی از الهی ترین فلسفه های عالم اندیشه است بلکه مادر و سرچشمه تمامی تفکرات اصیل الهی است
The potential interpretation of Greek philosophy as a divine philosophy is the topic provoking thinkers and philosophers to contemplate and debate. In this article, with direct reference to Plato’s works along with a brief interpretation and comparative analysis, the general atmosphere of Plato’s philosophy is viewed and analyzed from the above-mentioned angle. Also, based upon Plato’s original writings, it will be demonstrated that not only is Plato’s philosophy one of the most divine philosophies throughout history, but it is the mother” and source of all authentic divine thoughts.
https://jop.ut.ac.ir/article_11326_9b4138fcabbc9bc6d0eaf1a744733e68.pdf
-
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2002-12-22
1
2
11327
بحثی پیرامون فلسفه ریاضی کانت
-
دکتر علی لاریجانی
96319252
1
فلسفه ریاضی کانت بخش مجزایی از نظام فلسفی وی نیست که بتوان جدای از سایر مسائل فلسفی کانت مد نظر قرار داد بلکه در درون سیستم فلسفی کانت باید چنین موضوعی را پژوهش نمود اما از آن جهت که کانت عمیقا خصوصیات ریاضیات را مورد توجه قرار داده است یعنی قضایای تالیفی ما تقدم که بر شهوئد ابتناء دارد تا از این طریق متافیزیکی جدید بنیان نهد در مبانی ریاضیات به آراء خاصی و اصل گردیده است که جای تامل و تحقیق دارد
از طرفی فلسفه کانت با ریاضیات عصر او مرتبط است و بدون شناخت ریاضیات آن عهد نمی توان به کنه نگاه وی دست یافت بدین جهت در این مقاله نیم نگاهی به تاریخچه ریاضیات و تعامل آن با نظامهای فلسفی افکنده و سپس به فلسفه کانت درباب ریاضیات پرداخته شده است .
It is not possible to discuss Kant’s philosophy of mathematics independently of his philosophic system as a whole since the former is part and parcel of the latter, it should rather be dealt with within Kantian system. However, since Kant paid much attention to mathematical properties-that is, synthetic a priori propsitions which rest on intuition-so that he could found a new form of metaphysics, he came up with certain views on the principles of mathematics worthy of research and reflection. Moreover, as Kant’s philosophy is related to the mathematics of his era, it is not possible to reach the depth of his thought without having knowledge of the latter. This article at first place offers an overview of the history of mathematics and its interrelationship with philosophic systems, and then proceeds to deal with what Kant offers in connection with mathematics.
https://jop.ut.ac.ir/article_11327_22fc7d3a6cb5944727377d7eb5d3be12.pdf
-
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2002-12-22
1
2
11328
آنامنسیس و اسطوره گردش ارواح
-
دکتر مهدی قوام صفری
61149127
1
برای کنار گذاشتن تفسیر آنامنسیس افلاطون به فطری گرایی که مفهوم آن در اصل به فلسفه جدید غربی تعلق دارد دو شاهد گویا در دو رساله افلاطون یعنی در فایدروس و جمهوری یافته می شود آنچه افلاطون اسطوره گردش ارواح با خدایان در فایدروس و تمثیل مشهور غار در جمهوری را به آن تطبیق می کند به خوبی چنانکه در این مقاله خواهیم دید نشان می دهد که افلاطون هرگز تصوری از آنچه بعضی فیلسوفان جدید و حتی معاصر غربی به راحتی پذیرفته اند یعنی فطری گرایی نداشته است
In order to reject the I’nnatist interpretation of Plato’s anamnesis, one can refer to the two revealing evidence in Phaedrus and Republic. What Plato has in mind by the myth of the Soul’s Cycles with gods in Phaedrus and the famous Allegory of the Cave in Republic, as will be proved in this article, well shows that Plato had absolutely no idea of what is easily accepted by some modern philosophers, even the western ones, under the title of innatism.
https://jop.ut.ac.ir/article_11328_604cbc7b4cc4c8963f4620d62fbb4a13.pdf
ادراک حسی
ادراک عقلانی
اسطوره گردش ارواح
تمثیل غار
فطری گرایی
قوه عقلانی
Innatism
Rational faculty
Rational perception
Sense perception
The Allegory of the Cave
The Myth of the Souls’Cycle
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2002-12-22
1
2
11329
وجه اومانیستی فلسفه هگل
-
دکتر محمود خاتمی
64554364
1
هگل از فلاسفه بزرگ دوران روشنگری است که اصول تفکر وی در جهت تحکیم مبانی و پایه های تمدن جدید غربی بوده و در باطن خود اومانیستی است وجه اومانیستی فلسفه هگل را می توان در دو اصل زیر خلاصه نمود
1- اصالت سوژه که بنیاد فلسفه هگل بر آن استوار بوده و در پی مطلق کردن انسان است
2- مرگ (غیبت) خدا در کل فلسفه هگل دو چند سخن از خداست اما خدا غایب است
یعنی وقتی به ایده مطلق می رسیم خدا را بشری کردیم و خدای بشری را پشت سر نهاده ایم و لذا در مرحله علم مطلق دیگر به خدای متعارف نیازی نیست که در این مقاله به توضیح بیشتر دو موضوع پرداخته شده است
Hegel was an eminent philosopher in the Enlightenment. The principles of his thought, which are deep down humanistic, consolidated the basis and foundation of the modern western civilization. The Humanistic aspect of Hegel’s philosophy could be summarized in the two following principles:(1) subjectivism, on which Hegel’s philosophy is founded, attempting to absolutize man, and (2) The deat (absence) of God. Although God is talked about all through Hegel’s philosophy, He is absent as such. In other words, when considering the absolute, Hegel humanizes God, and afterwards leaves that humanistic God behind, so when it comes to absolute Knowledge, there is no need of the traditional God. The article elaborates on these two points.
https://jop.ut.ac.ir/article_11329_d3a44417081b749e3727c7b6aa7c10b7.pdf
-
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2002-12-22
1
2
11330
نگاهی به مبانی ما بعد الطبیعه اراده
-
دکتر سید حمید طالب زاده
73223639
1
نزاع بر سر تقدم فکر بر اراده و یا بالعکس نزاعی دیرینه در عالم تفکر بوده است به طوری که فیلسوفان غالبا مدافع تقدم فکر بر اراده بوده اند و طایفه ای از متکلمان اراده را اصل دانسته و علم و فکر را تابع آن قلمداد کرده اند به طوری که مشیت و اراده حق تعالی را بر علم و حکمت او مقدم داشته اند در فلسفه جدید ما با فیلسوفانی سر و کار داریم که کمابیش تقدم اراده بر فکر را تایید کرده اند و این رای که با رای متکلمان قرابت دارد در فلسفه جدید مورد توجه واقع شده و بسط پیدا کرده است در این مقاله به آراء برخی فیلسوفان دوره جدید مانند دکارت اسپینوزا لایب نیتس کانت فیخته شلینگ و در این زمینه پرداخته شده است
The priority of thought over will, or vice versa, has been the subject of long-standing disputes, as the philosophers have for the most part supported the priority of thought and a certain group of theologians argued for the priority of will. Considering will as prior to thought, the latter have argued that Devine Providence is prior to Devine Knowledge and Wisdom. We can find a similar idea among the philosophers of modern times, of whom we will refer to Descartes, Spinoza, Leibniz, Kant, Fichte, Schelling, and some others.
https://jop.ut.ac.ir/article_11330_6c7d228d18d43bae05d28082adcc30d7.pdf
-
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2002-12-22
1
2
11331
بررسی نظرات قطب الدین رازی و خواجه نصیر الدین طوسی در باب ماهیت تصدیق
-
دکتر محمد علی اژه ای
22754677
1
دو تفسیر اصلی برای تصدیق وجود دارد نخست تفسیری است که ما آنرا تفسیر اسنادی تصدیق خواهیم خواند و دیگری تفسیری است که می توان آن را اذعان به واقعیت داشتن معنای قضیه نامید مطابق تفسیر نخست تصدیق عبارت از نسبت دادن چیز یبه چیزی (جعل الشی شیئا) است این تفسیری است که به حکما منسوب است و خواجه نصیرالدین طوسی به دفاع از آن پرداخته است تفسیر دوم نظری است که ابن سینا و بهری پذیرفته اند و قطب رازی در برابر انتقادات خواجه به دفاع آن برخاسته است غرض از تحریر این مقاله ارزیابی پاسخهای قطب الدین رازی از انتقادات خواجه از نظر ابهری و دفاع از آن پرداخته است تفسیر دوم نظری است که ابن سینا و ابهری پذیرفته اند و قطب رازی در باربر انتقادات خواجه به دفاع آن برخاسته است غرض از تحریر این مقاله ارزیابی پاسخهای قطب الدین رازی که انتقادات خواجه از نظر ابهری و دفاع از دیدگاهی است که خواجه در باب ماهیت تصدیق پذیرفته است همچنین در مواردی ادله بیشتری در تایید خواجه اقامه خواهد شد.
In his various books Avicenna has propounded a theory of judgment which is accepted by Logician Abhary. The theory can be called the propositional theory of judgment. The theory is heavily criticized by Tusi in his Naghd - altanzil. Razi, in his Essay, Resaleh - Ma’moolah, defended Avicenna - Abhary’s theory of judgment, and tried to show that Tusi’s arguments against the theory are defective.
The purpose of this article is to articulate Razi’s assessment of Tusi’s criticisms and to show that Razi’s rejection of Tusi’s arguments is unfair and misleading in its crucial points, and that he misunderstands Tusi’s central argument set forth by a differentiation he makes between the primary judgment and the secondary judgment. Some further evidences are offered in support of Tusi’s theory also.
https://jop.ut.ac.ir/article_11331_4636bc4c6d3be7c6dcb9cef7172c65e3.pdf
-
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2002-12-22
1
2
11332
گفت و گوی فراتاریخی و فرا گفت و گو در اندیشه توشیهیکو ایزوتسو
-
دکتر شهرام پازوکی
61667245
1
بخش عمده آثار متفکر و شرق شناس شهیر ژاپنی توشیهیکو ایزوتسو در جهت تطبیق افکار است وی در این جهت از روشی استفاده می کند که به تعبیر ماخوذ از هانری کربن فراتاریخی (meta-historical) است در روش تاریخی مرسوم تحقیقات آکادمیک همه افکار تابع زمان و مکان خویش هستند و از اینرو نسبیت و قید تاریخی بر افکار غلبه دارد دقیقا در رد این نوع نگرش تاریخی جریان پدیدار شناسی در فلسفه معاصر قدم نهاد و با اعمال همین روش است که راه فلسفه تطبیقی همواره می شود ایزوتسو به مطابقه مجموعه نظام های فکری پرداخت که الگوی مشترک دارند ولی از حیث جزئیات تاریخی و اجتماعی متفاوتند . کتاب تالیف ایزوتسو حاصل اعمال این روش است
اما ایزوتسوبجز گفت و گو و مطابقه افکار به فن و مقامی و رای آن یعنی مقام فرانسوی گفتگو و یا به تعبیر ذن بودائی موندو (mondo) قائل است که به تعبیر بزرگان تصوف از جمله مولوی مقام هم دلی است که در آن دیگر تعاطی افکار و پیام رسانی مطرح نیست در این مقاله به مطالعه و بررسی این دو مقام یعنی گفتگوی فراتاریخی و فراگفتگو در اندیشه ایزوتسو پرداخته می شود
The well-known Japanese thinker and orientalist, Tushihiku Izutsu, devoted a large part of his works to comparative studies. The method he adopted in doing so, Henri Corbin calls it, is meta-historical. In the historical method of traditional academic studies, all thoughts are subject to their time and place and, as a result, dominated by historical relativity. It was in opposition to this historical approach that phenomenology appeared on the stage of contemporary philosophy and paved the way for comparative studies. Izutsu embarked on comparing those philosophic systems, which share a common ground but differ in historical and sociological details. Izutsu’s Sufism and Tao’s Religion• was the outcome of the application of this very method.
Moreover, Izutsu also went beyond dialogue and comparative studies toward a state which, transcends dialogue, the state of mondo in. zen Buddhism or “sympathy” as it is called by great Sufis such as Molavi, where there is no intention of communicating thoughts or information. This article offers a discussion and analysis of the two mentioned states - meta-historical dialogue and meta-dialogue- as presented by Izutsu.
https://jop.ut.ac.ir/article_11332_75bce9eae8cb4a7cf702ba92e78e5ba4.pdf
-
per
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
فلسفه
2008-1553
2716-974X
2002-12-22
1
2
11333
امکان فقری
-
دکتر سید محمد حکاک
81574765
1
در مساله مناط نیاز به علت تا قبل از صدرالمتالهین شیرازی دو نظر وجود دارد نظر متکلمین و نظر حکما بنابر نظر اول حدوث زمانی و بنابر نظر دوم همان لااقتضائیت نسبت به وجود و عدم یا تساوی نسبت با وجود و عدم که از آن به امکان تعبیر می شود مناط نیاز به علت است حکما اصل علیت را نیز با استناد به همین امکان اثبات می کنند می گویند چون هر ماهیتی نسبتش با وجود و عدم مساوی است در خروج از حد استوا و تلبس به وجود محتاج مرجح است که همان علت باشد اما از نظر صدر الدین شیرازی بنابر اصالت وجود و اعتباریت ماهیت مناط نیاز به علت در وجود ممکنات است نه در ماهیتشان و این مناط عبارت است از تعلقی بودن وجود آنها وی از این امر به امکان فقری تعبیر می کند صدرالمتالهین البته در بسیاری از کتب خویش در مساله مورد بحث از باب مماشات با قوم از نظریه امکان ماهوی در باربر حدوث زمانی دفاع می نماید اما رای اختصاصی او بنابر تصریح خودش در مواضعی دیگر از کتبش همان امکان فقری است که در مقاله بدان اشاره شده است
https://jop.ut.ac.ir/article_11333_6f01bfa5c7d7c3518a7047e6109eee51.pdf
امتناع
امکان
امکان فقری
جهت
حدوث
ماده
ماهوی
وجوب