%0 Journal Article %T منشاء هنر از منظر صدرالمتألهین %J فلسفه %I دانشکده ادبیات وعلوم انسانی %Z 2008-1553 %A هاشم نژاد, حسین %D 2016 %\ 06/21/2016 %V 14 %N 1 %P 109-126 %! منشاء هنر از منظر صدرالمتألهین %K هنر %K منشاء هنر %K صدرا %K خیال %R 10.22059/jop.2016.61245 %X صدرالمتألهین بیش از سایر فیلسوفان مسلمان به بحث و نظر از منشأ هنر و آفرینش هنری می‌پردازد. به نزد او، خلیفه الهی بودن انسان، عرضه شدن هنرها به انسانها در عوالم ونشئه­های پیشین آفرینش، الهام، گرایش­های غریزی بویژه میل به عرضه و به نمایش گذاشتن آثار و خلاقیت­ها، میل به اتمام و اِکمال آثار و آفرینش­ها، میل به تزیین و زیباسازی آثار و تجلیّات طائر قدسی از جمله منشاء­های هنر است. این مقاله می‌کوشد با تکیه بر اشارات پراکنده صدرا در مواضع مختلف او، به بازسازی نظریه او در باب منشأ آفرینش هنری بپردازد که در این میان مفهوم محوری خیال است و منشاء قریب همه آثار هنری محسوب می‌شود؛ به گونه‌ای که بر اساس علم النفس صدرایی دو قوّه خیال و متخیّله نقش اساسی در آفرینش هنری دارند. قوایی که در پیوند با دریافت خاص از انفصال صور خیالی قرار داشته و دیدگاه متمایز او را از ابن‌سینا شکل می‌دهد.   %U https://jop.ut.ac.ir/article_61245_8fc23919a8d9be139afe0e897e46e304.pdf