ORIGINAL_ARTICLE
اصل بیان پذیری
تجزیه و تحلیل ارتباط زبانی به لحاظ طبیعی و فیزیکی کار چندان دشوار و پیچیده ای نیست؛اما به لحاظ فلسفی و معنا شناختی امری بسیار پیچیده و دشوار است. ما به وسیله اصوات،علایم و نشانه ها کارهای عجیب و خارق العاده ای انجام می دهیم،مثلا امر می کنیم ،نهی می کنیم ،بامعنا و بی معنا سخت می گوئیم : ادق یا کاذب اخبار می کنیم و مانند اینها.تجزیه و تحلیل چنین امور معنا شناختی ای که در این مقاله از آنها به افعال گفتاری تعبیر می شود نیازمند نظرورزی و تاسیس اصولی است که بوسیله آنها بتوان به طور منسجم و معقول چنین پدیده های معرفت شناختی و معنا شناختی مهمی را توضیخ داد.اصل بیان پذیری که در این مقاله مفاد آن شرح و به بعضی از نتایج و لوازم آن اشاره می شود،نخستین بار توسط جان سرل فیلسوف زبان و ذهن معاصر،تنسیق و تشریح شد.این اصل یکی از مبادی تصدیقیه نظریه افعال گفتاری است.توجه به این اصل و تحلیل مفاد آن می تواند به داوری در باب دو نظر گاهی که به لحاظ تاریخی به صورت معارض ظهور کرده اند،یعنی نظر گاه پیروان اصالت سیاق(ویتگشنتاین دوم،آستین و استراسن و ...)و نظرگاه قائلین به تعیین شرایط صدق جمله به وسیله معنای جمله(ویتگنشتاین اول ،اعضای حلقه وین،کواین،دیویدسن)کمک کند.
https://jop.ut.ac.ir/article_28238_d4886cf50b304f9ccd5720d16d00390d.pdf
2007-11-22
معنا.قصد گوینده.بیان پذیری.اصالت سیاق.نظرگاه تعین
محمد علی
عبداللهی
56519678
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اگاهی و مسئله شکاف تبیینی
آگاهی یکی از مهم ترین و دشوارترین مسائل فلسفه ذهن معاصر است.هم درباره مفهوم آگاهی و نسبت آن با سایر حالات ذهنی بحث های فراوانی وجود داردو هم درباره تبیین جایگاه آگاهی در طبیعت.مسئله تبیینی آگاهی این است که آیا آگاهی یک نوع بنیادین در عرض سایر انواع طبیعی است یا به وسیله اموری که خود ناآگاه اندبه وجود می آید.بیشتر فیلسوفان متمایل اند تاشق دوم را ثابت کنند؛دراینجاست که مسئله دشوار آگاهی که از آن به "شکاف بینی"تعبیر می شود،به وجود می آید.برخی از فیلسوفان مسئله تحقق پذیری چندگانه را به عنوان مسئله تبیینی آگاهی مطرح کرده اند که باید بررسی کرد که آیا بامسئله دشوار آگاهی تفاوت مهمی دارد یا نه.به هر صورت،نظریات بسیاری درباره این مسئله صورت بندی شده اند که در این مقاله برخی از آنها بررسی می شوند.
https://jop.ut.ac.ir/article_28239_dccc6b3a62c21d736cb4c240c0514f0f.pdf
2007-11-22
آگاهی.کیفیات ذهنی.پدیدار.حیث التفاتی.مسئله دشوار و دشوارتر آگاهی.تحقق چندگانه
یاسر پور
اسماعیل
24262472
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
راه حل فیلسوفان اسلامی در رابطه نفس و بدن
فلاسفه غرب درمساله رابطه نفس و بدن راه حل های مختلفی را ارائه کرده اند.فیلسوفان مسلمان نیز به سهم خود کوشیده اند تاراه حلی معقول برای این مساله ارائه دهند.راه حل آنان مبتنی بر طرح موجود واسط میان نفس و بدن است.بعضی از فلاسفه اسلامی(مانند ابن سینا و سهروردی)به واسطه ای به نام روح بخاری یا روح حیوانی قائل شده اند و بعضی نیز(مانند ملاصدرا)این واسطه را به تنهایی کافی برای حل مساله ندانسته و واسطه دیگری را هم به نام بدنی مثالی به آن افزوده اند.به نظر فلاسفه مسلمان،این وسایط از آن جهت می توانند معضل تعامل نفس و بدن را حل کنند که از سویی با بدن مادی و از سویی دیگر با روح مجرد سنخیت دارند.روح بخاری جسم لطیفی است که از طریق خون در تمام بدن سریان دارد.جسمیت آن،وی را با بدن و لطافت آن او را با روح هم سنخ می سازد.بدن مثالی هم بعضی از ویژگی های اجسام،مانند رنگ و شکل و مقدار را داردولی فاقد بعضی دیگر از این ویژگی ها،مانند هیولای اولی است.مقاله حاضر به معرفی راه حل فلاسفه مسلمان برای مساله رابطه نفس و بدن و نیز ویژگی های روح بخاری و بدن مثالی و چگونگی نقش این دو در حل مساله مزبور می پردازد.
https://jop.ut.ac.ir/article_28240_bd29aca799a47baaa474dffa37780af5.pdf
2007-11-22
نفس.بدن.رابطه نفس و بدن.فلسفه اسلامی.فلسفه ذهن
علی
م.افضلی
99429774
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
معرفی کتاب
https://jop.ut.ac.ir/article_28241_973922fbfd149f5f77d15595d002246c.pdf
2007-11-22
unknown
77499623
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
خلاصه مقالات انگلیسی به فارسی
https://jop.ut.ac.ir/article_28242_c90d8a28cfa42897757bfc097d00f45e.pdf
2007-11-22
unknown
77499623
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
خلاصه مقالات فارسی به انگلیسی
https://jop.ut.ac.ir/article_28243_85d68e949ebc270840839a9d7b294a41.pdf
2007-11-22
unknown
77499623
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فرار خدادگی بدون دولایگی
https://jop.ut.ac.ir/article_28244_7dc782ec49f3258e5c0041be15969dc3.pdf
2007-11-22
فیلیپ
بوکنز
78375631
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
در جستجوی نا آگاه
https://jop.ut.ac.ir/article_28245_dde5379584901e8792a2ee65bb7434cf.pdf
2007-11-22
ویلیام
هافمن
58539189
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین تکاملی خود-فریبی
https://jop.ut.ac.ir/article_28246_aa3b364c7e1e684479edcb8e7cadc20e.pdf
2007-11-22
رابرت
رابینسن
33665818
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
The Psychological Element in the Phenomenological Analysis of Human Subjectivity
The aim of this paper is to depict the psychological element in phenomenological analysis of the human subjectivity. This analysis should be considered within the philosophical context provided by philosophers of 18th and 19th centuries, and very specifically by Kant as his transcendental philosophy was a turning point for later debates on the human subjectivity. In this paper, I will consider some aspect of the issue first with Kant and then with phenomenology, concluding that the psychological element could not be ignored and omitted in such transcendental analyses.
https://jop.ut.ac.ir/article_35782_767bc27aca6e175fd9aa3f2c7f855740.pdf
2007-11-22
125
144
phenomenology
Kant
subjectivity
psychological element
transcendental philosophy
Mahmoud
Khatami
.......
1
University of Tehran
AUTHOR
References :
1
Brentano F., (1995a) Descriptive Psychology, transl. by Benito Müller, London: Routledge.
2
Brentano F., (1995b) Psychology from an Empirical Standpoint, transl. by A.C. Rancurello, D.B. Terrell, and L. McAlister, London: Routledge, 2nd ed., intr. by Peter Simons.
3
Heidegger M., (1962) Kant and the Problem of Metaphysics, trans. J. S. Churchill, Bloomington: IUP.
4
Hedegger M., (1995) Being and Time, trans. J.Macquarrie and E. Robinson, Oxford: Basil Blackwell.
5
Husserl E., (1958) Ideas, trans. W.B. Gibson, New York: Macmillan.
6
Husserl E., (1973 [1913],) Logical Investigations, Findlay, J. N., trans. London: Routledge.
7
Husserl E., (1994), Phenomenology, trans. J.J.Kockelman in his Hueerl’s Phenomenology, Indiana: IUP.
8
Kant I., (1995) Critique of Pure Reason, trans. N.K.Smith, London: Macmillan.
9
Merleau-Ponty M., (1995) Phenomenology of Perception, trans. collin Smith, London: Routledge and Kegan paul.
10
Sartre J. P. (1995) Being and Nothingness, trans.H.E. Barnes, New York: Philosophical Library.
11
Scheler M. (1973) Formalism in Ethics and Non-Formal Ethics of Values: A new attempt toward the foundation of an ethical personalism. translated by Manfred S. Frings and Roger L. Funk. Evanston, Illinois: Northwestern University Press.
12