ORIGINAL_ARTICLE
نشانه¬شناسی پیرس در پرتو فلسفه، معرفت¬شناسی و نگرش وی به پراگماتیسم
این مقاله، مهمترین ویژگیهای نشانهشناسی پیرس، از جمله فرایند پیدایش نشانهها، نحوۀ دلالت و بُعد عملی آنها را مورد بررسی قرار میدهد. بررسی سه مقوله فلسفی پیرس و مسأله «ابداکسیون» نشاندهندة نقش محوری نشانهشناسی پیرس هم در وجود شناسی و هم در معرفتشناسی وی است، به گونهای که تمام اندیشهها و هر گونه فرایند معناسازی را میتوان ناشی از تلقی او از نشانه دانست. پیرس، نشانه را به مثابه تار و پود همه اندیشهها در نظر میگیرد و براین اساس، حیات هر گونه علم و حتی ارتباط میان انسانها به نشانهها وابسته است. در این راستا، بحث تطبیقی مختصری میان مقولات سه گانه پیرس و انواع مدرکات در فلسفه اسلامی مطرح میشود. به مثابه وسیله تحلیل افکار انسان و پی آمدهای عملی آنها، نشانهشناسی پیرس نیز دارای جنبه پراگماتیستی است – گرچه نمیتوان او را پیرو صرف مکتب اصالت عمل دانست - نشانهشناسی پیرس در حوزههای بسیار مختلف از جمله فلسفه رسانه، هنر... مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین در این چهارچوب، یکی از کاربردهای عملی نشانهشناسی پیرس برای تفسیر اثر هنری بررسی میشود.
https://jop.ut.ac.ir/article_35799_632e9cb5a2543ce06d30111b5731c599.pdf
2012-02-20
5
37
: نشانه¬شناسی
پیرس
دلالت
ابداکسیون
مکتب اصالت عمل
(نوو-اگلیز)
اَملی رضوی¬فر
amelie7222@gmail.com
1
دانشجوی دکترای دانشگاه تهران
AUTHOR
حسین
غفاری
...
2
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
منابع
1
- صدر المتألهین (1971)، الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیة الاربعه، الجزء الأول من السفر الرابع، بیروت : دار احیاء التراث العربی.
2
- جواندل، نرجس، «نشانهشناسی پیرس»،فصلنامه مفید، شمارة 26.
3
References
4
- Peirce, Charles S. 1868. »Questions concerning certain faculties claimed for man«, Journal of Speculative Philosophy, 2. http://www.peirce.org/writings/p26.html page consulted May 3rd, 2010.
5
- Peirce, Charles S. 1931-1935, Collected Papers, vol. 1-6, Cambridge (Massachusetts) : Harvard University Press.
6
- Peirce, Charles S. 1958, Collected Papers, vol. 7-8, Cambridge (Massachusetts) : Harvard University Press.
7
- Peirce, C. S. 1906, « The basis of Pragmaticism ».
8
- Peirce, C. S. 1902, “Logic, regarded as semeiotics”.
9
- Anderson, D. 1987, Creativity and the Philosophy of C. S. Peirce, Dordrecht : Martinus Nijhoff Publishers.
10
- Bergman, Mats ; Paavola, Sami (eds) 2003, "The commens dictionary of Peirce's terms - Peirce's terminology in his own words", http://www.helsinki.fi/science/commens/dictionary.html page consulted on the 27 of may 2010.
11
- Deledalle, Gérard 2000, Charles S: Peirce's philosophy of signs – Essays in comparative semiotics, Indiana University Press.
12
- Copleston, Frederick 1946, A history of philosophy, Volume VIII – Bentham to Russell, "The philosophy of C. S. Peirce", pp. 304-329.
13
- Everaert-Desmedt, Nicole 1990, Le processus interprétatif. Introduction à la sémiotique de Ch. S. Peirce,Mardaga.
14
- Everaert-Desmedt, Nicole 2006, « L'esthétique d'après Peirce », in Louis Hébert (dir.), Signo [en ligne], Rimouski (Québec), http://www.signosemio.com.
15
- Hume, David 1690, An essay concerning Human understanding.
16
- Marty, Robert 1990, L'algèbre des signes, Essai de sémiotique scientifique d'après C.S. Peirce, Amsterdam : John Benjamins.
17
- Shook, John R., Margolis, Joseph (ed.) 2006, A companion to pragmatism, Blackwell, "Charles Sanders Peirce" by Vincent M. Colapietro, pp. 13-29.
18
ORIGINAL_ARTICLE
نقدی بر طریق توماس آکویینی در اصالت وجود
اینکه چگونه وجود و ماهیت بر یکدگر افزوده میشوند برای تبیین موجود خارجی اهمیت زیادی دارد، توماس به نظریة قوه و فعل رجوع میکند و ماهیت تام را به منزلة قوه و وجود را به منزلة فعلیت لحاظ میکند و از این رو در معنای قوه و فعل توسعه میدهد تا نسبت مفهومی آنها منحصر به حرکت نباشد و شامل هر موجودی که از وجود و ماهیت تشکیل میشود نیز، بشود. این مقاله ضمن طرح مبانی توماس، اصالت وجود او را مورد بررسی قرار میدهد و این نظر را مطرح میکند که توماس برخلاف رأی برخی توماسشناسان مشهور، اصالت وجودی نیست بلکه بدون التفات به تفکیک میان اشتراک معنوی و حمل متواطی که حکمای اسلامی به آن تأکید کردهاند به نظریهای رسیده است که نقاط ضعف اساسی دارد.
https://jop.ut.ac.ir/article_35800_cd857d213ead63f8839219b5bee1ed93.pdf
2012-02-20
37
58
: ماهیت
قوه و فعل
وجود
اصالت وجود
سید حمید
طالب¬زاده
talebzade@ut.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
- ابنسینا (1363)، الهیات شفا، تصحیح ابراهیم مدکور، تهران : انتشارات ناصر خسرو.
1
- ابن رشد (1994)، رسالة مابعدالطبیعه، بیروت (لبنان): دارالفکر اللبنانی.
2
- ابن رشد (1933)، تفسیر مابعدالطبیعه ارسطو(جلد اول)، تهران: انتشارات حکمت.
3
References
4
-Aquinas, Thomas (1952), The Summa Teologica, fathers of the english Dominican, Province, London: University of Chicago.
5
-Aquinas, Thomas (1975), Summs Contra Gentiles, book one,Anton C. pegis, F.R.S.C., London, University of Notrdome press.
6
-Aquinas Thomas (1975), Summs Contra Gentiles, book tow, James F. Aknderson, London, University of Notrdome press.
7
-Aquinas Thomas (1983), on being and essence, by Armand maurer , C.S.B., Potifical institute of mediaeval studies, Toronto, Canada.
8
-Gilson Etienne (1976), History Of Christian Philosophy in The middle Age, London, Sheed and Ward Ltd.
9
-Edward Paul (1967), The Encyclopedia Of Philosophy, VOL. 7 and 8, USA, MacMillan,Inc.
10
-Kretzmann, Norman (1993), Aquinas The Cambridge Companion, England, University Cambridge.
11
ORIGINAL_ARTICLE
افق فهم در آینه فهم افق
گادامر فهم را واقعهای میداند که در اثر امتزاج افق مفسر و افق متن پدید میآید. در نگاه گادامر، فهم پیوندی بنیادین با مفهوم افق دارد ودر واقع افق در فراشد فهم نقطه کانونی است. افق در نظر نیچه مفهومی محدودکننده است که فراروی از آن ممکن نیست. هوسرل اما توجه خود را بیشتر بر جنبه بسطدهی و گشودگی افق معطوف داشته است؛ افق همة دادههای همراهی است که به طور بیواسطه در شهود داده نشده است ولی در ادراک شیء نقشی اساسی ایفا میکند. گادامر از یک سو همانند نیچه برای افق نقش تحدیدکنندگی قائل است و از سوی دیگر همانند هوسرل به امکان بسط و گشودگی افق باور دارد. در نظر او، پیشداوریها به مثابه افق درونی و تاریخمندی انسان به مثابه افق بیرونی، در سامان یافتن فهم و در عین حال در تحدید آن نقش ایفا میکنند.گادامر، برخلاف روشنگری، نه تنها پیشداوری را مانع فهم نمیداند بلکه معتقد است پشداوری شرط امکان هرگونه فهم به شمار میآید. فهم همچنین به تاریخ گره خورده است و محصول تأثیر تاریخ بر آدمی است. در نگاه گادامر، سنت یا پیشداوری، تاریخ و زبان عمده عواملی هستند که در تقویم افق مفسر و تحدید منظر او نقش ایفا میکنند.
https://jop.ut.ac.ir/article_35801_064813fd517e4ab11ca463e938291636.pdf
2012-02-20
59
86
: افق
فهم
مفسر
پیشداوری
سنت
تاریخمندی
اصغر
واعظی
vaezimohammad@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
فائزه
فاضلی
....
2
کارشناس ارشد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
منابع
1
- اشتراوس، لئو (1373)، حقوق طبیعی و تاریخ، ترجمهباقر پرهام، تهران: انتشارات آگاه.
2
- پالمر، ریچارد ا. (1387)، علم هرمنوتیک، ترجمة محمدسعید حنایی کاشانی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات هرمس.
3
- رشیدیان، عبدالکریم (1384)، هوسرل در متن آثارش، چاپ اول، تهران: نشر نی.
4
- ریختهگران، محمدرضا (1378)، منطق و مبحث علم هرمنوتیک، چاپ اول، تهران: نشر کنگره.
5
- کوزنزهوی، دیوید (1385)، حلقه انتقادی، ترجمة مراد فرهاد پور، چاپ سوم، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
6
- نیچه، فردریش (1386)، ارادة قدرت،ترجمة مجید شریف، چاپ چهارم، تهران: انتشارات جامی.
7
- نیچه، فردریش و مارتین هایدگر و هانس گئورگ گادامر و ...(1386)، هرمنوتیک مدرن، ترجمة بابک احمدی و ... چاپ ششم، تهران: نشر مرکز.
8
- واعظی، احمد (1385)، درآمدی بر هرمنوتیک، چاپ سوم، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
9
- واینسهایمر، جوئل (1381)، هرمنوتیک فلسفی و نظریة ادبی، ترجمة مسعود علیا، چاپ اول، تهران: انتشارات ققنوس.
10
- هایدگر، مارتین و هانس گئورگ گادامر و میشل فوکو و... (1385)، زرتشت نیچه کیست؟و مقالات دیگر،ترجمة محمدسعید حنایی کاشانی، چاپ سوم، تهران: انتشارات هرمس.
11
- هایدگر، مارتین (1386)، هستی و زمان، ترجمة سیاوش جمادی، چاپ اول،تهران: انتشارات ققنوس.
12
- هولاب، رابرت(1375)، یورگن هابرماس، ترجمه حسین بشیریه، تهران: نشرنی.
13
References
14
-Dostal, Robert J.(2002). The Cambridge Companion to Gadamer, Cambridge: Cambridge University Press.
15
-Gadamer, Hans Georg. (1976). Philosophical Hermeneutics, Trans: David E.Lings. Berkeley: University of California Press.
16
- Gadamer, Hans George.(1989). Truth and Method, Trans: J.Weinsheimer and D.G.Marshal. 2nd Revised Edition,New York: Seabury Press.
17
- Hirsch, E. D. , Validity in Interpretation, New Haven and London, Yale university press, 1967.
18
- Lammi, Walter.(199s1). Hans-Georg Gadamer’s “ correction”" of Heidegger, Journal of the History of Ideas". Vol.52 ,No. 3. University of Pennsylvania
19
Press. PP: 487- 507.
20
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی امکان بومیسازی علوم انسانی از منظر هستیشناسی بنیادین
مارتین هیدگر تحلیل انسان را به منزلة اقدامی تمهیدی برای پرسش از معنای وجود تلقی میکند و به آن «هستیشناسی بنیادین» میگوید. از منظر هیدگر بررسی دقیق پرسش از وجود منوط به این است که در وهلة نخست آن کسی را که پرسشهای وجودی درمیافکند، یعنی «دازاین» را شفاف سازیم.
هیدگر فیلسوفی وجودی است و بر این باور است که مابعدالطبیعه در تمثیل درخت شناسایی دکارت بهعنوان ریشة درخت در خاک وجود قوام میگیرد. با این ملاحظه، بنیاد همة معارف اعم از انسانی و طبیعی به هستی و نحوة گشودگی آن بر دازاین بازمیگردد و تبیین خصائص و مقومات علوم در هر دورة تاریخی منوط به فهم نسبت وجود با آن دوره است. علوم انسانی در هر یک از ادوار و جوامع انسانی در نسبتی مستقیم با فلسفهها و نظامهای وجودی آن روزگار است.
مقاله با رجوع به برخی از آثار هیدگر از جمله کتاب هستی و زمان به این نکته پرداخته است که مدنیت و علوم غربی برآمده از باطنی است که تقرب به آن و سپس گذشت از آن منوط به درک این باطن و واکاوی آن است. با توجه به معیارهایی که هیدگر ارائه میکند، مقاله کوشش خواهد کرد شرایط امکان تقرب به علوم انسانی غربی را بررسی کند و چگونگی یک تعامل کارساز و مفید با آن را برای فرهنگ و تمدن سرزمین ما که خود در نسبت هستیشناختی ویژهای منشاء آثار معرفتی دورانسازی بوده است، تبیین کند.
https://jop.ut.ac.ir/article_35802_fc56943b2ac9acca94310205156bf0c3.pdf
2012-02-20
87
112
: مارتین هیدگر
هستیشناسی بنیادین
تبارشناسی علوم
بومیسازی
زمان
تاریخ
احمد علی
حیدری
aah1342@yahoo.de
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
منابع
1
- آجودانی، ماشاءالله (1383)، مشروطة ایرانی، تهران: نشر اختران.
2
- احمدی، بابک (1382)، هایدگر و پرسش بنیادین، تهران: نشر مرکز.
3
- احمدی، بابک (1382)، هایدگر و تاریخ هستی، تهران: نشر مرکز.
4
- حیدری، احمد علی (1385)،«جایگاه دا در دازاین کتاب هستی و زمان هیدگر»، مجلة تخصصی گروه فلسفة دانشگاه علامه طباطبایی، سال دوم، شمارة چهارم.
5
- خاتمی، محمود (1379)، جهان در اندیشة هیدگر، تهران: موسسة فرهنگی دانش و اندیشة معاصر.
6
- داوری اردکانی، رضا (ویراست دوم 1386)، دربارة علم، تهران: نشر هرمس.
7
- ____________ (1373)، فلسفه در بحران، تهران: موسسة انتشارات امیر کبیر.
8
- ____________(1385): فلسفه، سیاست و خشونت ، تهران: نشر هرمس
9
- ____________(1358)، مقام فلسفه در تاریخ دورة اسلامی ایران، تهران: نهضت زنان مسلمان.
10
- شایگان، داریوش (1356)، آسیا در برابر غرب، تهران: موسسة انتشارات امیر کبیر.
11
- شبستری، شیخ محمود (1361)، گلشن راز، تهران: نشر طهوری.
12
- مککواری، جان (1377)، فلسفة وجودی، ترجمة محمد سعید حنایی کاشانی، تهران: نشر هرمس.
13
- نیچه، فردریش (1385)، سودمندی و ناسودمندی تاریخ برای زندگی، ترجمة عباس کاشف؛ ابوتراب سهراب، تهران: نشر فرزان روز.
14
References
15
- Heidegger Martin (1974), Platonslehre von der Wahrheit, Mit einem Brief über den Humanismus, Frankfurt: Francke.
16
- Luckner Andreas (2001), Martin Heidegger: Sein und Zeit, Schöningh: UTB.
17
- Heidegger Martin (1986), Sein und Zeit, Tübingen: Max Niemeyer Verlg.
18
- Ulfig, Alexander (1997), Lexikon der Philosophischen Begriffe, Köln: Komet Verlag.
19
- Rentsch, Thomas (Herausgeber 2001), Sein und Zeit, Berlin: Akademie Verlag.
20
- Die Welt (Erscheinungsdatum: 25. 09. 2001), Es ist mir recht unheimlich geworden, Mit 101 Jahren sieht der Philosoph Hans-Georg Gadamer den ersten Krieg des 21. Jahrhunderts, Ressort: Feuilleton.
21
ORIGINAL_ARTICLE
رویة بر ساختگرایانة رالز
نظریة عدالت جان رالز با رویهای برساختگرایانه ارائه و صورتبندی شده است. رالز ادعا میکند که رویهی برساختگرایانه خود را بدون پیشفرضهای متافیزیکی بیان کرده است. برای بررسی ادعای رالز، رویة برساختگرایانة او در سه مرحله پیگیری میشود: 1- در کتاب نظریهای درباره عدالت، رالز درصدد رسیدن به اصول اخلاقی، با توجه به موقعیت اولیه است؛ موقعیتی که حتی میتواند اصول اخلاقی دیگری را نیز ارائه کند، همچنین او برداشتهای متافیزیکی را در مورد طبیعت انسان با توجه به موقعیت اولیه بیان میکند. 2- در مقاله «برساختگرایی کانتی در نظریه اخلاقی»، در بحث از این نوشته به تحول رویة رالز اشاره میشود کهدرآن،موقعیت اولیه کمرنگ شده و ایدههای شهودی جوامع دموکراتیک مورد نظر قرار میگیرد. 3- در کتاب لیبرالیسم سیاسی، تحول رویة رالز آشکارتر میشود؛ در آنجا نیز این رویه با توجه به اجماع همپوش و عقل عمومی بررسی میشود. نهایتاً به این نتیجه میرسیم: حتی در لیبرالیسم سیاسی که رالز میخواهد عدالت سیاسی و نه متافیزیکی بیان کند، نمیتواند بدون پیشفرض متافیزیکی، مفهومی از عدالت را بیان کند و در نتیجه رویة برساختگرایانة رالز، بهرغم نظر خود او رویهای ناقص است و کامل نیست.
https://jop.ut.ac.ir/article_35803_06bea41a040514a6b8bffe1d2ffe3ed4.pdf
2012-02-20
113
136
: برساختگرایی
رالز
موقعیت اولیه
اجماع همپوش
عقل عمومی
عدالت سیاسی
شهلا
اسلامی
shahla.eslami78@gmail.com
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
مجید
اکبری
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
منابع
1
- رالز، جان (1383)، عدالت به مثابه انصاف، ترجمه عرفان ثابتی، تهران: انتشارات ققنوس، چاپ اول.
2
- کانت، ایمانوئل (1369)، بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق، ترجمة حمید عنایت و علی قیصری، تهران: انتشارات خوارزمی.
3
- کسلر، هری. جی. (1375)، درآمدی جدید به فلسفه اخلاق. ترجمه حمیده بحرینی، تهران: انتشارات نگاه معاصر.
4
References
5
- Barry, Brian (1989) Theories of Justice, University of Colifornia Press.
6
– Gauthier, David (1997) “Political contractarianism”, The Journal of Political Philosophy (2)
7
- O’Neill, Onora (2003) “Constructivism in Rawls and Kant” in John Rawls, Critical Assessments of Leading Political Philosophers, edited by Chandran Kukathas, London and NewYork: Routledge,
8
- Marx, Karl and Engels, Feredrich (1970) The German Ideology, ed. C. J. Arthur, NewYork: International publishers.
9
- Rawls, John (1999) A Theory of Justice, Cambridge: Harvard University Press.
10
- -------------- (1999) Collected Papers, edited by Samuel Freeman, Cambridge and London: Harvard University Press.
11
ORIGINAL_ARTICLE
زیبایی¬شناسی در فلسفه صدرالمتألهین
امروزه در محافل آکادمیک، زیباییشناسی به عنوان شاخهای از فلسفه که به مطالعه پیرامون زیبایی و هنر میپردازد، مطرح است. به نظر صدرا زیبایی صورت یا امری تحسین برانگیز است.منشاء زیبایی جمیل مطلق است. لذت بخشی، ایجاد دوستی و عشق، اعجاب و تحسین برانگیزی از جمله آثار زیبایی بر روی نفس مُدرکاند. زیبایی امری عینی و آقاقی است. به نظر صدرالمتألهین زیبایی با وجود مساوقت دارد. پس از ویژگیهای وجود، مثل اصالت داشتن، مشکّک بودن،... برخوردار است. منشأ هنر در نزد صدرالمتألهین، مظهر برخی اسمهای حق تعالی مثل احسن الخالقین و مصوِّر بودن، عشق هنرمندان به تزیین آثار و... است. خیال مبدأ قریب همه آثار هنری است. صدرالمتألهین از قوه خیال و متخیّله بحث میکند که در آفرینش هنری، نقش مهمّی ایفا میکنند. ایشان معتقد به وجود عالم خیال منفصل است که انسانهای عادی در هنگام خواب و دیدن رؤیا، با آن مرتبط میشوند و عرفا در بیداری و در حالات مکاشفه، انسانها میتوانند مشاهدات خود از عالم خیال منفصل را در قالبهای هنری بریزند.
https://jop.ut.ac.ir/article_35804_2b4a288649a339d8bc689ea35c5116a4.pdf
2012-02-20
137
162
: وجود زیبایی
هنر
خیال
عشق
نفس
حسین
هاشم نژاد
hshemnejad134@gmail.com
1
استادیار دانشگاه تهران
AUTHOR
سید جواد
نعمتی
2
استادیار دانشگاه تهران
AUTHOR
منابع
1
- ابن سینا (1379)،النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، تهران:انتشارات دانشگاه تهران.
2
- ------(1953)، رسالة فی العشق،تحقیق:حلمی ضیاء اولکن،استانبول: دانشکده ادبیات استانبول.
3
- شیرازی، صدرالدین محمّد(1410 )، الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیة الاربعة،بیروت: دارالاحیاء التراث العربی، ج1و2و3و4و5و6و7و8و9.
4
- --------(1363)، مفاتیح الغیب،تصحیح محمد خواجوی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
5
- ---------(1360)،اسرارالآیات،تصحیح، محمد خواجوی، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
6
- ----------( 1382)، الشواهد الربوبیة،تصحیح، جلال الدین آشتیانی،قم : بوستان کتاب.
7
- ----------( 1380)، المبدأ و المعاد،تحقیق، سید جلال الدین آشتیانی،قم: بوستان کتاب.
8
- ----------( 1411)، تفسیر القرآن الکریم، قم: انتشارات بیدار.
9
- ----------( 1422)،شرح الهدایة الاثیریه،بیروت: موسسة التاریخ العربی.
10
- ----------(1378 )، سه رساله فلسفی، تحقیق، جلال الدین آشتیانی،قم: بوستان کتاب.
11
- ----------(1382 )، شرح و تعلیقه بر الهیات شفا، تحقیق، نجفقلی حبیبی،تهران: بنیاد حکمت صدرا.
12
- ----------( 1375)، مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتألهین، تحقیق، حامد ناجی اصفهانی، تهران : انتشارات حکمت.
13
- طباطبایی، محمد حسین(1381)، نهایة الحکمة، المحشی، غلامرضا فیاضی، قم: انتشارت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
14
- فارابی، ابو نصر(1380)،فصوص الحکم،تحقیق، الشیخ محمد حسن آل یاسین، قم : نتشارات بیدار.
15
- اکبری، رضا، «ارتباط وجود شناسی و زیبایی شناسی در فلسفه ملاصدرا»، فصلنامه علمی- پزوهشی دانشگاه قم، سال هفتم، شماره اوّل.
16
- بریس،گات و دومینیک مک آیور، لویس(1382)، دانشنامه زیباییشناسی، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی و بقیه مترجمان،تهران: فرهنگستان هنر.
17
- بیردزلی،مونروسی و جان هاسپرس(1387 )، تاریخ و مسائل زیباییشناسی، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران: انتشارات هرمس.
18
- تولستوی، لئون(1387)، هنر چیست؟ ترجمه کاوه دهقان، تهران: موسسه انتشارات امیر کبیر.
19
- حچیتیک، ویلیام (1385 )، عوالم خیال، ترجمه نجیبالله شفق، قم : مرکز انتشارات آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
20
- دورانت،ویل (1369)، لذّات فلسفه، ترجمه عباس زریاب خویی، (بی نا)، سازمان انتشارات انقلاب اسلامی.
21
- شبستری، گلشن راز(1380)،تصحیح، پرویز عباسی داکانی، تهران: انتشارات زوّار.
22
- مولوی جلالالدین (1387)، مثنوی، تصحیح، قوام الدین خرمشاهی، تهران: انتشارات دوستان.
23
- ویلکینسون، روبرت(1385)، هنر، احساس و بیان، تهران: فرهنگستان هنر.
24
- هرست هاوس، رزالین(1380)، بازنمایی و صدق، در هنر، تهران: فرهنگستان هنر .
25
References
26
-Beardsley,Monroe.(1981),Aesthetics,Indianapois:Hackett.Berrio
27
- Budd,Malcolm(2008).The Aesthetics.in The Routleddge EncyclopediaEditd by Bery Gaut and Dominic Goldman,Mclver Lopes
28
- Goldman Alan, ,( 2008),The Aesthetic in: The routledge companion to - -- - Aesthetic.Edited by Bery Gaut and Dominic Mclver Lopes
29
- Kant.I(1951)Critique of Judgement,trans .J.H.Bernard,New York.Haffner.
30
-langfeld. H.S The Aestheti Attitude.(1920). New york
31
ORIGINAL_ARTICLE
افراد ممتنع الوجود و منطق مفاهیم
میان منطقدانان مسلمان، نزاعی دربارة گسترة مصادیق موضوع در قضایای حقیقیه درگرفته است و آن اینکه آیا موضوع در این دسته از قضایا شامل همة مصادیق موجود و ممکن الوجود است یا مصادیق ممتنع الوجود را نیز در بر میگیرد. از ابنسینا تا افضلالدین خونَجی، تصریحاتی به دیدگاه دوم وجود دارد اما منطقدانان بعدی، در ابتدا اثیر الدین ابهری به دیدگاه نخست گرایش پیدا کردند. در این مقاله، تلاش میکنیم دیدگاه ابنسینا و خونجی را در برابر دیدگاه ابهری پشتیبانی کنیم. برای این کار، افراد و مصادیق را به صورت مجموعههایی از مفاهیم (یا ماهیات) در نظر میگیریم. اگر یک فرد و مصداق، مجموعهای از مفاهیم متعارض باشد آن را «ممتنع الوجود» مینامیم و اگر مجموعهای از مفاهیم سازگار باشد آن را «ممکن الوجود» میشماریم و منطق حاکم بر آن را «منطق مفاهیم» مینامیم. برای نظاممندسازی این منطق، سمانتیکی شبیه سمانتیک منطق محمولها معرفی میکنیم و برای آن، نظامی صوری به زبان منطق مرتبه اول طراحی میکنیم و نشان میدهیم که این نظام منطقی را میتوان به بخشی از منطق مرتبه دوم فروکاست. با این کار، نتیجه میگیریم که دیدگاه ابنسینا و خونجی را میتوان با منطق مرتبه دوم پشتیبانی کرد.
واژههای کلیدی: قضیة حقیقیه، ابنسینا، خونجی، ابهری، مصادیق ممتنع، منطق مرتبه دوم
https://jop.ut.ac.ir/article_35806_a8763564064a04fad8b0400d3d881c1b.pdf
2012-02-20
163
184
قضیة حقیقیه
ابنسینا
خونجی
ابهری
مصادیق ممتنع
منطق مرتبه دوم
منابع
1
- ابنسینا، حسین (1964)، الشفاء، المنطق، القیاس، القاهره: دار الکاتب العربی للطباعه و النشر.
2
- ابنسینا، حسین (1970)، الشفاء، المنطق، العباره، القاهره: دار الکاتب العربی للطباعه و النشر.
3
- ابنسینا، حسین (1405ق)، منطق المشرقیین، قم: انتشارات کتابخانه مرعشی نجفی، چاپ دوم.
4
- ابهری، اثیر الدین (1370)، تنزیل الافکار، در منطق و مباحث الفاظ، گردآوری مهدی محقق: تهران، دانشگاه تهران 137-248.
5
- اردشیر، محمد (1383)، منطق ریاضی، تهران: هرمس.
6
- تفتازانی (1363)، تهذیب المنطق، قم: مؤسسه نشر اسلامی.
7
- حجتی، سید محمد علی و علیرضا دارابی (1386)، «بررسی و مقایسه دو دلالتشناسی منطق مرتبه دوم»، نشریه مطالعات و پژوهشها مجله علمی- پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان دورة دوم شماره 51 صص 69-84..
8
- خونَجی، افضل الدین (1389)، کشف الاسرار عن غوامض الافکار، مقدمه و تحقیق خالد الرویهب، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفة ایران و مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین - آلمان
9
- دارابی، علیرضا (1384)، بررسی نحوی و معنایی منطق درجه دوم، پایان نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی سید محمد علی حجتی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
10
- طوسی، نصیر الدین (1370)، تعدیل المعیار فی شرح تنزیل الافکار، در منطق و مباحث الفاظ، گردآوری مهدی محقق، تهران: دانشگاه تهران صص 137-248 .
11
- فلاحی، اسداله (1388)، «ابهامزدایی از قضایای حقیقیه، خارجیه، معدولیه و سالبة المحمول»، نشریه معارف عقلی شماره 13 صص 91-121.
12
- فلاحی، اسداله (1388ب)، «سلب لزوم و لزوم سلب در شرطی سالبه کلیه»، نشریه معرفت فلسفی شماره 25 صص 233-260.
13
- فلاحی، اسداله (1389)، «قضیه خارجیه در منطق حذف اینهمانی و منطق مرتبة دوم هنکین»، نشریه معرفت فلسفی شماره 28 صص 39-56.
14
- فلاحی، اسداله (1389ب)، «قضایای حقیقیه و خارجیه نزد خونَجی»، نشریه فلسفه سال 38 شماره 2 صص 105-136.
15
- کاتبی قزوینی، نجم الدین(1363)، الرسالة الشمسیه فی القواعد المنطقیه، قم: انتشارات زاهدی.
16