TY - JOUR ID - 35790 TI - نحوه‌ی صدور کثرت بر مبنای حکمت اشراق JO - فلسفه JA - JOP LA - fa SN - 2008-1553 AU - موسوی, محمد AD - مربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 8 IS - 1 SP - 175 EP - 197 KW - حکمت اشراق KW - صدور کثرت KW - قواهر اعلون KW - مثل افلاطونی DO - N2 - در فلسفه سهروردی ـ مثل هر فلسفه‌‌‌ای که در صدد تبیین حقایق کلی وجود است ـ نحوه صدور کثرت، رکن مهمی در جهان‌‌‌شناسی به شمار می‌رود و با مبنای مشائین در این باب متفاوت است. بحث صدور کثرت در آثار اصلی سهروردی چندین مرحله دارد: موافقت با حکمای مشاء در صدور معلول اول، انتقاد بر ایشان در کیفیت انتشار افلاک مادون، تاسیس نظریه جدید با استفاده از اصولی مانند جواز صدور معلول بسیط از علت مرکب، تشکیل عالم از نور و ظلمت، نبودن حجاب بین انوار، نور‌های حاصل از مشاهده مراتب برتر، نور‌های حاصل از تابش مراتب فوق بر مراتب پست‌تر، غلبه و عزت قواهر اعلون نسبت به ادنون و بالعکس، ذلت و محبت مراتب مادون به مراتب برتر.  وی با این اصول، جهات کثرت لازم در عقول طولی را اثبات می‌‌‌کند تا صدور معلول‌‌های فراوان عقلی (عقول عرضی یا مُثُل افلاطونی) از آن‌ها قابل توجیه باشد. همچنین شیخ اشراق با استناد به برخی امور در مرتبه طبیعت مانند قوای نباتی، دوام انواع و وجود افراد اخس برای هر نوع، تحقق آن‌ها را دلیل بر وجود مُثُل عقلیه در مرتبه عالم انوار می‌داند. UR - https://jop.ut.ac.ir/article_35790.html L1 - https://jop.ut.ac.ir/article_35790_c4b942a9f74ae951011341adacfe8545.pdf ER -