TY - JOUR ID - 58369 TI - مابعدالطبیعة در عالم اسلام و جایگاه ترجمه های عربی در فلسفه اسلامی JO - فلسفه JA - JOP LA - fa SN - 2008-1553 AU - عسگری, احمد AU - صالحی, اسکندر AD - استادیار گروه فلسفه دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی AD - nدانشجوی مقطع دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 13 IS - 2 SP - 75 EP - 94 KW - مابعدالطبیعة KW - ترجمه عربی مابعدالطبیعة KW - ارسطو KW - فلسفه اسلامی KW - تفسیر ابن رشد DO - 10.22059/jop.2016.58369 N2 - سابقه مباحث مابعدالطبیعی را، حداقل بنحو متفرق و ضمنی، میتوان به ماقبل ارسطو رساند، امّا بحث از فلسفه اولی و مابعدالطبیعة بطور رسمی و بعنوان علمی مستقل و متمایز با کتاب مابعدالطبیعة آغاز میشود. در نهضت ترجمۀ یونانی-عربی مابعدالطبیعة از اهم کتبی بود که مورد توجه قرار گرفت و ترجمه های متعدد از قسمتهای مختلف آن توسط مترجمین متفاوت در طی چند دوره حاصل شد. کثیری از این تراجم باقی نیست و البته در مجموع ترجمه ای از بخش عمده مابعدالطبیعة داریم. اطلاع از این ترجمه ها ازطرق متعدد و از منابع مختلف قابل حصول است. براساس اطلاعی که از ترجمهمابعدالطبیعة حاصل میشود و مقایسه و استفاده از روایت مفصل و دقیق حنین از ترجمه کتب طبّی، میتوان مدعی شد ترجمه های عربی و مترجمان عرب زبان خارج از نهضت فلسفی عالم اسلامی- عربی و صرفاً بعنوان ممهّد و مقدمه آن نبودند، بلکه آنها را باید جزئی مهم و شاید اساسی از خود این جریان فلسفی تلقی کرد. UR - https://jop.ut.ac.ir/article_58369.html L1 - https://jop.ut.ac.ir/article_58369_cb0096e98203cd988d1757cf367e683c.pdf ER -