TY - JOUR ID - 75972 TI - آزادی چون بنیاد علت و دلیل در «متافیزیک دازین» هیدگر JO - فلسفه JA - JOP LA - fa SN - 2008-1553 AU - پازوکی, بهمن AD - استادیار فلسفه در موسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 17 IS - 2 SP - 67 EP - 85 KW - آزادی KW - بنیان KW - علت KW - دلیل KW - تعالی KW - عالم KW - از بهرِ DO - 10.22059/jop.2020.75972 N2 - این مقاله تفصیل این قول هیدگر است که «آزادی بنیاد علت و دلیل است». مفهوم آزادی مفهومی کلیدی در دوره‌ای از اندیشة هیدگر است که او خود آنرا «متافیزیک دازین» خوانده است. آزادی به نزد وی در وهلة نخست نه مسأله‌ای سیاسی و نه صورتی از علیت است، بلکه اصلی وجود‌شناختی است، پاسخی است به این پرسش که گشودگی عالم بر دازین از چه راهی ممکن می‌شود و چرا چیز‌ها برای انسان پرسش برانگیز می‌شوند و جستجوی او برای یافتن علت و دلیل بر چه بنیادی استوار است. آزادی «بنیاد» فکر کردن با دلیل و استدلال و شکل دادن به ساختار تجربه به مدد دلایل و علل است. هیدگر برای دست یافتن به این بنیاد با فهم پیشینی دازین از وجود شروع می‌کند که شرطِ امکان برقراری نسبت با دیگر موجودات است. اما خودِ امکان فهم ماتقدم وجود موکول به تعالی (برگذشتن) از همة موجودات است. در تعالی جستن، دازین از موجودات برمی‌گذرد و به سمت تمامیت آنها که عالم باشد، می‌رود. خصوصیت اساسی عالم از بهرِ (Umwillen) است. میان از بهرِ که خصوصیت اولیة عالم است و در عالم بودن و آزادی دازین بهم‌بستگی درونی وجود دارد. UR - https://jop.ut.ac.ir/article_75972.html L1 - https://jop.ut.ac.ir/article_75972_1147d8b2d70ca803ed0d7d5accc3c1e9.pdf ER -