TY - JOUR ID - 80172 TI - امر کلاسیک و سنّت تاریخی در هرمنوتیک گادامر JO - فلسفه JA - JOP LA - fa SN - 2008-1553 AU - رجبی, فاطمه AU - رجبی, محمد علی AU - پازوکی, شهرام AD - دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه شاهد AD - استادیار گروه پژوهش هنر دانشگاه شاهد AD - استاد گروه ادیان و عرفان مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 2 SP - 67 EP - 87 KW - اثر هنری KW - گادامر KW - امر کلاسیک KW - سنت KW - حجیت KW - تاریخ‌مندی KW - حقیقت DO - 10.22059/jop.2020.299718.1006506 N2 - در این مقاله بر بحث استطرادی گادامر دربارة چیستیِ وصف «کلاسیک» برای آثار هنری و ادبی تمرکز می‌شود و با شرح آن، به عنوان نمونه‌ای که نحوة حضور و وجود امر تاریخی را در میانة زمانی‌بودن و داعیة حقیقت فرازمانیِ آن، به نحو بارزی نشان می‌دهد، کوشش می‌شود تا معنا و چگونگیِ تحققِ آنچه گادامر با استناد به هایدگر، وجود «تاریخ‌مند» یا نحوة وجودِ «تاریخ‌مندی» می‌نامد، به‌روشنی و وضوح درآوریم. گادامر برای آثار کلاسیک، هم‌زمان دو وجه «تاریخی» و «فراتاریخی» قائل است؛ بدین معنی که این آثار با وجود تحقق در گذشته، حضور و استمرارِ فرازمانی در تمامی اعصار دارند. از این حیث، گادامر تداوم امر کلاسیک را بیش از همه، مثالی آشکار از پیوستگی سنت می‌داند که همواره از گذشته با زمان حال پیوند دارد. در خلال این بحث روشن خواهد شد که فهم گادامر از تاریخ‌مندیِ حقیقت، همچنین فهم او از نحوة داعیه‌داریِ حقیقت برای اثر هنری، و نیز نحوة نسبت دادنِ حقیقت به سنت تاریخی، به چه معنا از یک سو گرفتار فرض متافیزیکی یک عرصة فراتاریخی و ادعای ساده‌انگارانة عقلانیتِ بی‌نسبت با واقعیت سنت تاریخی و حجیت خاص آن نمی‌شود و از سوی دیگر، به دام نسبی‌انگاری تاریخی و اصالت تاریخ نمی‌افتد و می‌تواند حضور پایدار حقیقت را در تاریخ نشان دهد. UR - https://jop.ut.ac.ir/article_80172.html L1 - https://jop.ut.ac.ir/article_80172_e34e33fc6f3efaa377d9caebd15b60e8.pdf ER -