دانشکده ادبیات وعلوم انسانیفلسفه2008-15535420080220Newton`s scientific method in principiaروش علمی نیوتن در اصول28247FAسعید زیباکلامJournal Article19700101-عموما تصور می شود که نیوتن از بدو کاوش های طبیعت شناسانه اش دارای روشی بوده که همواره از آن پیروی می کرده است و دو کتاب ماندگار و فوق العاده تاثیر گذارش اصول ریاضی فلسفه طبیعی و علم البصار،محصول پیروی از آن روش است.اما انشتاین هشدار می دهد که اگر می خواهید چیزی از فیزیکدانان درباره روش هایی که بکار گرفته اند بدانید"به حرف های آنها گوش ندهید و توجه خودرا معطوف به اعمال آنها بکنید."با توجه به هشدار تامل انگیز و جالب توجه اینشتاین در این مقاله کوشیده ام تا اولا هر آنچه نیوتن درطبع های مختلف اصول ریاضی فلسفه طبیعی و علم الابصار درباره روش علمی،قواعد روش شناختی و معرفت شناختی اش اظهار کرده موردبازیابی و شناسایی قرار دهم.ثانیا،تلاش شده تا آن چه را نیوتن درعمل انجام داده و شناسایی و ارائه کنم.درجریان این شناسایی ها،آشکار می شود که میان آنچه نیتون درباره روش کار و کاوش اش گفته و آنچه در عمل انجام داده تغایر وبعضا تعارضات روشنی وجود دارد.همچنین،آشکار می شود که ابدا چنین نبوده که از ابتدا نیوتن به یک مجموعه خاصی از قواعد روش – معرفت شناختی آگاهی داشته و از آنها آگاهانه پیروی کرده است.نیوتن تنها پس از مواجهه باسیل خروشانی از انتقاداتی که متوجه طبع اول اصول ریاضی شد به قواعد روش-معرفت شناختی روی آورد.در طول 40سال پس از طبع نخست اصول (1687)و آخرین طبع آن(1726)،عمده تلاش های نیوتن مصروف طراحی وابداع واعلام قواعد جدید بازی علم شد تا اولا نظریه پردازی های طبیعت شناسانه خودرا با عطف به آن قواعد موجه و مقبول نشان دهد و از آن دکارتیان را ناموجه و نامقبول.و ثانیا به تبع،سیل انتقاداتی که وی را به شدت آزرده دل ورنجورکرده بود تضعیف و تخفیف کند.https://jop.ut.ac.ir/article_28247_10788818418738fb9cbeada9dd4750ba.pdfدانشکده ادبیات وعلوم انسانیفلسفه2008-15535420080220Martyr Sadr on the Question of inductionشهید صدر و مساله استقراء28248FAیحییکبیرJournal Article19700101-استقراء مسله ای است که از زمان ارسطو تاکنون فیلسوفان درباب آن سخن گفته اند .مشکل اساسی در مساله استقراء این است که چگونه می توان با مشاهده چندمصداق به نظریه یا فرضیه کلی دست یافت.فیلسوفان علم نظرات گوناگون عقل گرایی ،تجربه گرایی،حساب احتمالات و غیره را مطرح کرده اند.شهید صدر در کتاب الاسس المنطقیه للاستقراء ضمن نقد دیدگاه های فیلسوفان غرب به ارائه نظریه نوینی پرداخته است وی در این نظریه ،دلیل استقرایی را درمرحله توالد موضوعی و توالد ذاتی تفسیر کرده و با تقسیم یقین به منطقی ،ذاتی وموضوع،و با استمداد از علم اجمالی در علم اصول ،یقین در دلیل استقرایی را موجه می سازد.چالش های مبانی منطقی استقراء در مرحله توالد موضوعی و تولد ذاتی و نقدهای این نظریه در پایان مقاله بیان شده است.https://jop.ut.ac.ir/article_28248_f3e3513785e159265bc540763588eadd.pdfدانشکده ادبیات وعلوم انسانیفلسفه2008-15535420080220Book reviewsمعرفی کتاب28249FAUnknownJournal Article19700101-https://jop.ut.ac.ir/article_28249_0e6cf66d7acf67af447d1645a32063de.pdfدانشکده ادبیات وعلوم انسانیفلسفه2008-15535420080220Pesian Abstracts in englishخلاصه مقالات انگلیسی به فارسی28250FAUnknownJournal Article19700101-https://jop.ut.ac.ir/article_28250_32808ea3ba9bebc808a802642d84c4dc.pdfدانشکده ادبیات وعلوم انسانیفلسفه2008-15535420080220English abstracts in persianخلاصه مقالات فارسی به انگلیسی28251FAUnknownJournal Article19700101-https://jop.ut.ac.ir/article_28251_5ff317ce7f3d6c0832c5a535dabf6a88.pdfدانشکده ادبیات وعلوم انسانیفلسفه2008-15535420080220As long as we are begging the Question:A review of graham oppy`s onotological arguments and belief in godبراهین وجود شناختی و باور به خدا28252FAجیمز کامتنبوکمیرJournal Article19700101-https://jop.ut.ac.ir/article_28252_d78b0c6f23270d08814bf1e9e0e7d781.pdfدانشکده ادبیات وعلوم انسانیفلسفه2008-15535420080220A challenge to the philosophy of religionبحثی در فلسفه دین28253FAآریل.ملندیکJournal Article19700101-https://jop.ut.ac.ir/article_28253_cadb5e348d52c6513607df6e6bcd9fd8.pdfدانشکده ادبیات وعلوم انسانیفلسفه2008-15535420080220Faith.hope and doubtایمان.امید و شک28254FAلویس پویمنJournal Article19700101-https://jop.ut.ac.ir/article_28254_bccd9211677a13573a36a9bfb3d35edb.pdf