علمی -پژوهشی
مواجهات فلسفی آدورنو و فوکو با مدرنیته: طراحی مدل‌های درون‏گفتمان
مواجهات فلسفی آدورنو و فوکو با مدرنیته: طراحی مدل‌های درون‏گفتمان

جهانگیر جهانگیری؛ علی بندرریگی‌زاده

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1395، صفحه 1-25

چکیده
  مقالۀ حاضر به کنکاش در آثار تئودور آدورنو و میشل فوکو می‎پردازد تا به مفهوم مدرنیته در اندیشه و آراء آنان دست یازد و بر این امر مُهر تأیید زند که هر یک از آنان در مواجهات خود با مدرنیته، طرحی مخصوص به ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
تناهیِ آغازینِ زمانمندی و گشودگیِ دازاین در وجود و زمان هایدگر
تناهیِ آغازینِ زمانمندی و گشودگیِ دازاین در وجود و زمان هایدگر

احمد رجبی؛ محمد رضا بهشتی

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1395، صفحه 27-45

چکیده
     هایدگر در وجود و زمان، مفهوم تناهی را به عنوان یک مفهوم اگزیستانسیالِ ویژه در نظام مفاهیمِ هستی‌شناسیِ بنیادین به طور مستقل طرح نمی‌کند، اما در عین حال، معنای هستی‌شناسانة خاصی را برای آن مفروض ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
تحلیل رابطه دوجانبه‌ی تاویل ساختارشکنانه حقیقت اندیشی افلاطون و تاریخ حقیقت نزد هایدگر
تحلیل رابطه دوجانبه‌ی تاویل ساختارشکنانه حقیقت اندیشی افلاطون و تاریخ حقیقت نزد هایدگر

سید جمال سامع؛ محمد جواد صافیان

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1395، صفحه 47-66

چکیده
  حقیقت از کلیدی ترین مفاهیم فلسفه‌ی هایدگر است به طوری که بخش عمده آثار هایدگر را می‌توان در پرتوی این مفهوم کلیدی تفسیر کرد. پژوهش بر عهده خود می‌نهد تا بر تمرکز بر روی کتاب‌های آموزه افلاطون در باب ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
نظام استنتاجی منطق رواقی
نظام استنتاجی منطق رواقی

امین شاه‌وردی

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1395، صفحه 67-84

چکیده
  رواقیان معتقد بودند استدلال‌های معتبر از طریق "تما"ها به "اثبات‌نشده"‌ها فروکاسته می‌شوند؛ چنین درکی از نظام منطق رواقی که در گزارش‌های نویسندگان دوره باستان به آن اشاره شده است، منطق رواقی را به مثابه ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
الهام و معرفت در فلسفه‌ی سقراط و افلاطون
الهام و معرفت در فلسفه‌ی سقراط و افلاطون

ایمان شفیع بیک

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1395، صفحه 85-102

چکیده
   در نوشته‌های افلاطون، از مجموعه‌ی دریافت‌های غیبی یا الهام‌های گوناگونی یاد می‌شود که سروش ایزدیِ سقراط (یا دایمونیون)، ندای رؤیاهای سقراط، و غیب‌گوییِ کاهنان و شاعران را در بر می‌گیرد. روایت ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
زمان‌پریشی در تدوین تاریخ فلسفه
زمان‌پریشی در تدوین تاریخ فلسفه

مهدی گل پرور روزبهانی

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1395، صفحه 103-122

چکیده
  زمان‌پریشی (آناکرونیسم) در روایت تاریخی یعنی دستکاری در ترتیب اجزای داستان، و پس‌وپیش‌کردن آن. سؤال محوری این مقاله آن است که آیا احتراز از زمان‌پریشی در روایت تاریخ فلسفه مطلوب یا حتی ممکن است؟ برخی ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
منشأ لذت از اثر هنری نزد مولانا
منشأ لذت از اثر هنری نزد مولانا

سید محمد حسین نواب

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1395، صفحه 123-142

چکیده
  در میان آثار حکما و فلاسفه مسلمان به «منشأ لذت از اثر هنری» و «منشأ زیبایی» اشاره شده است. این بحث کما بیش در فلسفه غرب نیز تکرار شده است. در این بحث فلاسفه تلاش دارند منبع الهام زیبایی به هنرمند ...  بیشتر