Document Type : Scientific-research

Authors

1 kashan university

2 assistance professor University of Kashan

Abstract

Ghazali in his different works says that every human being born on a clean nature, but his/her parents drive them to a certain religion or sect. He uses the concept of Fetrah in different meanings and functions. Based on religious anthropology, Gazali believes that we cannot affirm simply that the Fetrah that humans born based on it, in completely correspond with the religion of Islam. This is not the same thing that majority of Muslim theologians believe to it. In addition, for achieving Truth, we should notice to the main Fetrah not to the imitation. Gazali in his two works, Almahak alnazar and Alehya o Alolum, by a logical approach to the Fetrah, sometimes takes it the same thing with Reason (Aghl) and sometimes believes that it is the intuitional instrument for logical reasonings. In this article, we try to investigate the different meanings and functions of Fetrah in the Gazali's Works and survey that to some extent, He affected by the Avicenna's works and thoughts. Also we will try to show that Gazali in his different works, logical or philosophical or theological, notices to the different functions of Fetrah, for example, religious function and logical and also epistemological functions.

Keywords

Main Subjects

قرآن کریم.
ابن تیمیه، احمد بن عبد الحلیم، 1395ق، الرد علی المنطقیین، بیروت، دار الفکر اللبنانی.
---------، ق1421، مجموع الفتاوی، بیروت، دار الکتب العلمیه
ابن حزم، 2007م، رسائل ابن حزم الاندلسی، تحقیق: احسان عباس، بیروت، المؤسسه العربیه للدراسات و النشر.
ابن سینا، حسین بن عبد الله، 1989م، الحدود، قاهره، الهیئه المصریه العامه للکتاب
------------------، 1364، النجات من الغرق فی بحر الضلال، تهران، دانشگاه تهران.
------------------، 1952م، المنطق الشفا، قاهره، المطبع الامیریه
-----------------، 1956م، الشفا: المنطق البرهان، قاهره، المطبع الامیریه
-----------------، 1413ق، الاشارات و التنبیهات، بیروت، موسسه النعمان
ابن عربی، محی الدین، 1422ق، تفسیر ابن عربی، چاپ اول، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
بهمنیار بن مرزبان، ابو الحسن، 1349، التحصیل، تهران، دانشگاه تهران
غزالی، محمد بن محمد، بی تا، اعترافات غزالی، ترجمه‌ی زین الدین کیائی نژاد، بی جا.
----------------، 1365، احیاء علوم الدین، ترجمه‌ی حسین خدیو جم،تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
---------------، 1373، المحک النظر، بیروت، دار الفکر اللبنانی.
---------------، 1993م، معیار العلم فی فن المنطق، بیروت، دار و مکتبه الهلال.
فارابی، محمد بن محمد، 1967م، الموسیقی الکبیر، قاهره، دار الکتاب العربی  
----------------، 1964م، السیاسه المدنیه، بیروت، دار و مکتبه الهلال
 ---------------، 1427، الحروف، بیروت، دار الکتب العلمیه
----------------، 1983م، رساله فی العقل، بیروت، دار المناهل
فخرالدین رازی، محمد بن عمر، 1986م،  الاربعین فی اصول الدین، قاهره، مکتب الکلیات الازهریه.
---------------، 1429، التفسیر الکبیر، طبعه جدیده و مصححه، إعداد: مکتب تحقیق دار احیاء التراث العربی، بیروت: دار احیاء التراث، الطبعه الاولی.
فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، 1998م، القاموس المحیط، بیروت، دار الکتب العلمیه
کلینی، محمد بن یعقوب، 1387، اصول کافی، به تحقیق مهدی آیت اللهی، تهران، جهان آرا.
 Aristotle, 1991, The Complete Works of Aristotle, Princeton, Princeton University Press.