نهجالبلاغه (1388)، ترجمه محمد دشتی، تهران، پیام عدالت.
ابنخلدون (1393)، مقدمۀ ابنخلدون، ترجمۀ محمد پروین گنابادی، ج1، تهران، علمی و فرهنگی.
ابن سینا (1352)، معراجنامه، تصحیح نجیب مایل هروی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
ـــــــــــــ (1363)، المبدأ و المعاد، به اهتمام عبدالله نورانی، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامی.
ـــــــــــــ (1364)، النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، ویرایش محمدتقی دانشپژوه، تهران، دانشگاه تهران.
ـــــــــــــ (1375)، النفس من کتاب الشفاء، تحقیق حسنزاده آملی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
ـــــــــــــ (1379الف)،التعلیقات، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
ـــــــــــــ (1379ب)، الاشارات و التنبیهات، قم، کتاب.
ـــــــــــــ (1389)، القانون فی الطب، تصحیح عبدالرحمن شرفکندی، ج1، 3، تهران، سروش.
ـــــــــــــ (1400ق/الف)، عیون الحکمه، قم، بیدار.
ـــــــــــــ (1400ق/ب)، مبحث عن القوی النفسانیة (رساله هدیة الرئیس للامیر)، قم، بیدار.
ـــــــــــــ (1975)، الطبیعیات من کتاب الشفا، تصحیح ابراهیم مدکور، مصر، الهیئة المصریة العامة للکتاب.
ـــــــــــــ (1985)، کتاب السیاسة، قاهرة، دارالعرب.
احمدی، مریم و دیگران (1399)، «چیستی شخصیت در نظام فلسفی ملاصدرا»، پژوهشهای هستیشناختی، سال نهم، ش 18، 320- 293.
ارسطو (1363)، طبیعیات، ترجمۀ مهدی فرشاد، تهران، امیرکبیر.
پاشاشریفی، حسن (1398)، نظریه و کاربرد آزمونهای هوش و شخصیت، تهران، سخن.
جهامی، جیرار (2004)، موسوعة مصطلحات ابن سینا، بیروت، مکتبة لبنان ناشرون.
حافظ شیرازی (1389)، دیوان، به کوشش خلیل خطیبرهبر، تهران، صفیعلیشاه.
حسنزادۀ آملی، حسن (1393)، عیون مسائل نفس و شرح آن، ترجمۀ ابراهیم احمدیان و مصطفی بابایی، ج1، قم، بکا.
سیاسی، علیاکبر (1379)، نظریههای شخصیت یا مکاتب روانشناسی، تهران، دانشگاه تهران.
سید رضی (1388)، نهجالبلاغه، ترجمۀ محمد دشتی، تهران، پیام عدالت.
سیرز، ویلیام و مارتا سیرز (1391)، چهل نکتۀ کلیدی برای شیردادن به نوزاد، ترجمۀ جواد میدانی، تهران، صابرین.
شاملو، سعید (1388)، مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت، تهران، رشد.
صانعی، سیدمهدی (1378)، پژوهشی در تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، سناباد.
طالبزاده، سیدحمید (1390)، «دونز اسکوتوس و مسئله تشخّص»، فلسفه، سال 39، ش1، 5- 22.
طوسی، ابوجعفر محمد (1379)، شرح الاشارات و التنبیهات، ج2، قم، دفتر نشر کتاب.
ـــــــــــــ (1360)، اخلاق ناصری، تصحیح مجتبی مینوی و علیرضا حیدری، تهران، خوارزمی.
فارابی (1371)، سیاست مدینه، ترجمۀ سیدجعفر سحابی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
فبر، ادل و الین مزلیش (1393)، تربیت کودکان همیشهمؤفق، ترجمۀ فریبا سبزچمنی، تهران، طاهریان.
گلمحمدی، احمد (1381)، جهانیشدن فرهنگ و هویّت، تهران، نشر نی.
ماحوزی، رضا (1390)، «تحلیل فیلسوفان تحلیلی از فردیّت و هویّت شیء در نظریۀ جزئیهای برهنه»، شناخت (پژوهشنامۀ علوم انسانی)، ش65، 119-140.
مجلسی، محمدباقر (1440ق)، بحارالانوار، ج1، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
محمدی، مژگان و مالک حسینی (1399)، «هویّت فردی و مسئلۀ ذهن- بدن از نظر ارسطو»، پژوهشهای معرفتشناختی، ش19، 194 – 177.
ملکیان، مصطفی (1374)، مرگ و جاودانگی؛ سلسله جزوات درسگفتاری، تهران، مؤسسۀ امام صادقع.
منتسکیو، شارل دو (1395)، روح القوانین، ترجمۀ علیاکبر مهتدی، ج1، تهران، امیرکبیر.
هالند، جان ال (1397)، حرفۀ مناسب شما چیست؟،ترجمۀ سیمین حسینیان و سپیده منور یزدی، تهران، کمال تربیت.
Sorabji, Rechard (2006), self, Oxford, Oxford university.
Black, Deborah L. (1993), “conjunction and the Identity of knower and known in Averroes”, American Catholic Philosophical Quarterly, 73 (3), 159- 184.