نوع مقاله : علمی -پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران.

2 دانشیار دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه امام خمینی قزوین، قزوین، ایران.

3 استادیار گروه فلسفه دانشگاه امام خمینی قزوین، قزوین، ایران.

10.22059/jop.2025.319142.1006585

چکیده

اثبات جهان خارج جزء نخستین مسائلی است که از ابتدا دغدغۀ هایدگر جوان بوده است. وی در سراسر مسیر تفکر فلسفی خود، تلاش مکرری را برای بازیابی تجربه اولیه یونانی پیش از سقراطی از هستی به‌عنوان φύσις (فوسیس) انجام می‌دهد.  وی با ریشه‌یابی کلمات φύσις و nature ترجمه فوسیس به طبیعت را رد و بیان می‌کند که این ترجمه دلیل انحراف فلسفه و سپس علم شد که در نتیجۀ آن و در فلسفه کانت نیاز به اثبات جهان پیدا شد. بنابراین تلاش کرد تا از علم‌گرایی و نگاه علمی فاصله بگیرد و در رجوع به تفکر یونانی به این مسئله را نشان دهد که عدم اثبات جهان خارج، نه به دلیل غفلت فیلسوفان یونانی، بلکه در نوع نگاه آنان به رابطه انسان و جهان نهفته است. وی برای حل این معضلات با رجوع به فلسفه ارسطو، اصطلاحاتی همچون فوسیس، اپاگوگه، اتیا، آرخه و... را تفسیر می‌کند. در نظر وی فوسیس برای ارسطو همان هستی به ما هو هستی است و اصطلاحات دیگر همچون آیتیا، آرخه و به‌ویژه اوسیا را باید در این رابطه بازتعریف و تفسیر کرد. وی با ارائۀ این تفسیر نشان می‌دهد که رابطه انسان با هستی عمیق‌تر از آن است که نیاز به اثبات هستی احساس شود. هستی پیشاپیش موجودات و قبل از آن‌ها برای انسان رخ عیان می‌کند و انسان با واسطۀ آن قادر به اگزیستانس می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Heidegger's approach to proving the external world based on his interpretation of Aristotle's φύσις

نویسندگان [English]

  • Husain Azadmanjiri 1
  • Manjid Mollayousefi 2
  • Mohammad Hasan Heidari 3

1 Ph.D. Candidate, Department of Philosophy and Islamic Theology, Imam Khomeini International University of Qazvin, Qazvin, Iran.

2 Associate Professor, Faculty of Science and Research, Imam Khomeini University of Qazvin, Qazvin, Iran

3 Assistant Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini University of Qazvin, Qazvin, Iran.

چکیده [English]

Proving the external world is one of the issues that have been a concern of Heidegger since the beginning of his career. Throughout the course of his philosophical thought, Heidegger repeatedly attempts to recover the early Greek pre-Socratic experience of existence as φύσις (phosis). By tracing the roots of the words φύσις and nature, he rejects the translation of φύσις to nature and states that this translation became the reason for the deviation of philosophy and then science, as a result of which, in Kant's philosophy, the need to prove the external world was felt. Therefore, he tried to distance himself from scientism and the scientific view, and in referring to Greek thought, he showed that the lack of proof of the external world is not due to the neglect of Greek philosophers, but lies in their way of looking at the relationship between man and the world. To solve these problems, referring to Aristotle's philosophy, he interprets terms such as φύσις, επαγωγης, αιτια, ἀρχή, etc. In his opinion, for Aristotle, φύσις is the Being in itself and other terms such as αιτια, ἀρχή, and especially οὐσία should be redefined and interpreted in this regard. By presenting this interpretation, he shows that the relationship between man and Being is deeper than the need to prove Being. Being manifests before beings and before them for humans, and humans are able to exist through it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Heidegger
  • Aristotle
  • φύσις
  • Being
  • οὐσία
منابع
ابن سینا (1404 ه. ق.). شفا. به تصحیح سعید زائد- الاب قنواتى‌، قم، مرعشی نجفی.
ارسطو (1363). طبیعیات. ترجمه فرشاد، مهدی، تهران. امیرکبیر.
افلاطون (1380). دورة آثار افلاطون. ترجمه محمدحسن لطفی، ج 1-4، چاپ سوم، تهران، خوارزمی.
جباری، اکبر (1387). پرسش از وجود. چاپ اول، تهران، کویر.
داوری، رضا (1382). فلسفه و بحران غرب. تهران، هرمس.
کاپلستون، فردریک (1375). تاریخ فلسفه، یونان و روم. ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، چاپ سوم، تهران، علمی فرهنگی و سروش.
ورنو، روژه؛ وال، ژان (1387). نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفه‌های هست بودن. ترجمۀ یحیی مهدوی، چاپ دوم، تهران. خوارزمی.
References
Anaximander, (1983). DK12, in the Presocratic Philosophers, ed. G. S. Kirk, J. E.Raven, and M. Schofield (Cambridge: Cambridge University Press.
Aristitle, (2014). Complete Works, Jonathan Barnes, Princeton, Princeton
----------- (1984), Physics, translated by Farshad, Mehdi, Tehran. Amir Kabir. (In Persian).
Avicenna (1983). The Healing; Edited by Saeed Zaid-Alb Qanavati, Qom, Marashi Najafi (In Arabic).
Brogan, Walter A, (2005). Heidegger and Aristotle: the twofoldness of being, State University of New York Press, Albany.
Capobianc, R, (2014). Heidegger's Way of Being, ed. K Maly, New Studies in Phenomenology and Hermeneutics, Toronto: University of Toronto Press.
Copleston, Frederick (1996). History of Philosophy, Greece and Rome, translated by Seyyed Jalal al-Din Mojtabawi, third edition, Tehran, Elmi Farhangi and Soroush (In Persian).
Davari, Reza (2003). Philosophy and the Crisis of the West, Tehran, Hermes (In Persian).
Heidegger, Martin, (1999). “On the Being and conception of Φύσις in Aristotle’s physics B, 1” Translated by Thomas Sheehan, Man and World.
--------------------(2000). Introduction to Metaphysics. Translated by Gregory Fried and Richard Polt.New Haven, CT: Yale University Press.
Jabbari, Akbar (2008). The Question of Existence, first edition, Tehran, Kavir (In Persian).
Plato (2001). The Cycle of Plato's Works, translated by Mohammad Hassan Lotfi, vol. 1-4, third edition, Tehran, Kharazmi (In Persian).
Sadler, ted, (1996). Heidegger and Aristotle: The Question of Being, The Athlone Press.
Sinclair, Mark, (2006). Heidegger, Aristotle and the Work of Art, Poiesis in being, PALGRAVE MACMILLAN. University Press.
Vernoux, Roger; Wall, Jean (2008). A Look at Phenomenology and the Philosophies of Being, translated by Yahya Mahdavi, second edition, Tehran Kharazmi. (In Persian).