نوع مقاله : علمی -پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته دکتری فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.
2 استاد گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.
چکیده
طبق دیدگاه رورتی، هیچ مرجعی به نام حقیقت، برای سنجشِ ارزشهای اجتماعی وجود ندارد؛ رویههای مستقر در جامعه مبتنی بر هیچ حقیقتی نیستند بلکه محصولِ پویای گفتگو، اجماع، و توافقِ آزادانۀ اعضای جامعهاند. امیدواری رورتی به اینکه میتوان بدون توسل به حقیقت و صرفاً از طریق گفتگوی آزاد و گشوده، معیاری برای سنجش ارزشهای اجتماعی فراهم ساخت، انتقادات بسیاری را برانگیخته است. محوریترین بخش این انتقادات، مطابق با آنچه ریچارد برنشتاین «اضطراب دکارتی» میخواند، از این نگرانی حکایت دارد که اگر حقیقت وجود نداشته باشد، پس همه چیز مجاز خواهد بود. به عبارت دیگر، از نظر بسیاری از منتقدان، موضع رورتی در برابر حقیقت، و انکار بنیانهای ثابتِ باور و تعهدات اجتماعی از سوی او، ناگزیر به این معناست که ما هیچ معیار قابل اتکایی برای به نقد کشیدن باورها و رویههای جاری جامعه در اختیار نخواهیم داشت. هر یک از آنها به طرق مختلف استدلال میکنند که دیدگاه رورتی جامعه را از ظرفیت انتقادی لازم برای ارزیابی ارزشهای اجتماعی تهی میسازد. در این مقاله، با رویکردی تحلیلی، در چارچوب این خط انتقادی، دیدگاه رورتی را مورد بررسی قرار میدهیم. درصددیم نشان دهیم که این انتقادات بر اساس سوء برداشت و خوانشی نامنسجمِ از آرای او شکل گرفتهاند؛ طبق نتیجۀ این پژوهش، پراگماتیسمِ سیاسیِ رورتی، نه تنها به معنای انکارِ امکانِ نقدپذیری رویههای جاریِ جامعه نیست، بلکه کوششی است مبتکرانه برای ارائۀ طرحی از سازههای انتقادیِ غیرحقیقتمحور، که متناسب با اندیشۀ پستمدرن و برای رهایی آن از اضطراب دکارتی طراحی شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Rorty and "Cartesian Anxiety" The Critical Capacity of Richard Rorty’s Socio-Political Perspective
نویسندگان [English]
- Iman Rahim Nasirian 1
- Abdurrazzaq Hesamifar 2
1 PhD in Philosophy, Department of Philosophy, Faculty of Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
2 Professor, Department of Philosophy, Faculty of Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.
چکیده [English]
According to Rorty's point of view, there is no authority called Truth to measure social values; established practices in society are not based on Truth but are dynamic products of free conversation, consensus, and agreement among members of society. Rorty's hope that it is possible to provide a criterion for measuring social values without appealing to the truth and solely through free-floating conversation has provoked many criticisms. The most central part of these criticisms, in line with what Richard Bernstein calls "Cartesian anxiety," refers to the concern that if there is no Truth, everything is lawful! In other words, for many critics, Rorty's standpoint against truth, his denial of the fixed foundations of belief and social obligations, inevitably means that we will have no reliable criteria by which to criticize the current beliefs and practices of society. Each argues differently that Rorty's view deprives society of the critical capacity to evaluate social values. In this article, with an analytical approach, we examine Rorty's point of view in the framework of this critical line. We aim to demonstrate that these criticisms are based on a misunderstanding and an incoherent reading of Rorty's views. According to the conclusion of this research, his pragmatism not only does not mean denying the possibility of criticizing the current practices of society, but it is an innovative attempt to provide a plan of non-truth-centered critical constructs designed, in line with post-modern thought to escape it from Cartesian anxiety.
کلیدواژهها [English]
- Rorty
- pragmatism
- Cartesian anxiety
- God’s-Eye View
- social criticism