نوع مقاله : علمی-ترویجی
نویسنده
دانشیار
چکیده
از لحاظ جغرافیا و نجوم، شرق و مشرق، شروق نور خورشید است و غرب و مغرب غروب آن، و در دنیای واقعی هم ممالکی که شروق نور خورشید زودتر اتفاق میافتد، آن ممالک را ممالک شرقی میگویند. یعنی کشورهایی مثل چین و ژاپن و هند؛ خاور دور. در مقابل کشورهایی که صبح در آنها دیرتر آغاز میشود مغرب زمین هستند. تلقیهای دیگر هم از شرق و غرب هست. مثلاً در یک تلقی عرفانی، دل و جان آدمی وجهۀ مشرق است، لسان و زبان آدمی وجهۀ مغرب است. یا در یک تلقی دیگر، مشرق مشرق ارواح است و مغرب مغرب ابدان و اجسام. اما تلقی هایدگر از شرق و غرب این است که شرق راه نیستی را پیش گرفته، در حالیکه غرب راه هستی را رفته است؛ شرق به عدم پرداخته و غرب به وجود. بنابراین دور قبلی و تلقی پیشین از شرق و غرب به پایان رسیده و خورشید اطلاق و جامعیّت در ظهور آمده و این خورشید بنیاد شرق و غرب جدید است؛ بنیاد مدرنیته است. و این در حالی است که در غرب جدید وجوهی هست که از جمله غیرجغرافیایی و غیر جایگاهی بودن آن است که بر بنیاد دیگری استوار است و آن بنیاد تابش نیمروزی خورشید اطلاق و جامعیّت است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Where is the Eastern Limit of the World? Where is the Western Limit of the World?
نویسنده [English]
- mohammadreza Rikhtegaran
associate professor
چکیده [English]
From the perspective of geography and astronomy, the east and Orient are the rising of the sunlight, and the west and Occident are its setting. In the real world, countries where the sunlight rises earlier are called Eastern countries, such as China, Japan, and India – the Far East. Conversely, countries where morning begins later are the lands of the West. There are other perceptions of East and West as well. For example, in a mystical view, the heart and soul of a person are oriented towards the East, and the tongue and language of a person are oriented towards the West. Or in another view, the East is the East of spirits, and the West is the West of bodies and matter. However, Heidegger’s perception of East and West is that the East has taken the path of nothingness, while the West has taken the path of being; the East has dealt with non-existence, and the West with existence. Therefore, the previous cycle and perception of East and West has come to an end, and the sun of absoluteness and comprehensiveness has appeared, and this sun is the foundation of the new East and West; it is the foundation of modernity. And this is while there are aspects in the new West, including its non-geographical and non-locational nature, which are based on another foundation, and that foundation is the midday radiance of the sun of absoluteness and comprehensiveness.
کلیدواژهها [English]
- East"؛
- "؛ West"؛ Sun of Comprehensiveness"؛ Modernity"؛ "؛ Heidegger"