نوع مقاله : علمی -پژوهشی

نویسندگان

گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.

10.22059/jop.2023.352526.1006761

چکیده

هرچند مباحث مدوّن و مکتوب بسیاری دربارۀ زیبایی در آثار افلاطون، ارسطو، فیثاغوریان و دیگر فیلسوفان یافت می­ شود، اما این مباحث تقریباً از سدۀ هجدهم به این‌سو، به‌صورت قلمروی معرفتی مطرح شد. در میان فلاسفه و متفکران غرب، زیبایی و حقیقت آن، به نحوی مطرح‌شده که یکی از براهین اثبات وجود خدا به این عنوان نام­ گرفته است. ماهیت برهان زیبایی و چگونگی اثبات وجود خداوند از طریق زیبایی­ های جهان، مسئله ­ای است که لوئیس به آن پرداخته و این پژوهش سعی دارد دیدگاه‌های وی را بررسی و تحلیل کند. بر این اساس، نگارندگان با طرح پرسش­ های ­فرعی ­تر و با روش توصیفی-تحلیلی می­ کوشند تا ابعاد این مسئله را مطالعه و بررسی کنند. یافته ­های پژوهش نشان می ­دهد که این استدلال با دو طریق معرفت­ شناختی و هستی ­شناختی سعی بر اثبات وجود خداوند دارد. این شیوه ­ها به توانایی ما در شناخت زیبایی یا بر وجود فی­نفسۀ زیبایی متمرکزند. دیدگاه سی اس لوئیس دربارۀ زیبایی، از غنا و برجستگی خاصی برخوردار است و روشن شده است که وی اشتیاق به زیبایی را میلی طبیعی می­ داند که نیاز به متعلَّقی دارد و از طریق ارتباط بین زیبایی طبیعت و وجود خداوند، به‌عنوان خالقِ جهان به اثبات برهان می­ پردازد. اگرچه اشکال­ هایی چون ردِّ میلِ وجود اشتیاق و وجود موارد نقض برای ارضای امیال انسان بر این برهان وارد شده است، ولی به‌عنوان ابتکاری نو در قرن معاصر همچنان مرکز توجه است

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Aesthetics Arguments from the Perspective of C .S. Louis

نویسندگان [English]

  • Maryam Seif
  • Farah Ramin

Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Humanities, Qom Uinversity, Qom, Iran.

چکیده [English]

While discussions on beauty in the works of philosophers like Plato, Aristotle, Pythagoreans, and others have been documented, it became a significant epistemological domain from the 18th century onwards. The connection between beauty and its truth has been articulated among Western philosophers as evidence for God's existence. The nature of the aesthetic argument and how it proves the existence of the divine through the beauties of the world is explored by Louis in a manner that the researcher seeks to analyze. Based on this, the writer, through sub-questions and a descriptive-analytical approach, aims to study and examine the dimensions of this issue. The research findings indicate that this argument attempts to prove the existence of God through both epistemic and ontological ways. These methods focus on our ability to recognize beauty or the inherent beauty in existence itself. C.S. Lewis's perspective on beauty is rich and distinctive, illuminating that he considers the longing for beauty a natural inclination connected to a dependency and, by establishing a link between the beauty of nature and the existence of God as the creator of the world, he provides evidence for this argument. Although challenges such as the rejection of natural inclination and the existence of counterexamples for satisfying human desires have been raised against this argument, it remains a novel initiative in the contemporary era. It continues to be a focal point of attention

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aesthetic Argument
  • Epistemology
  • Ontology
  • C .S. Lewis
  • Theism
  1. احمدی، بابک (1386)، حقیقت و زیبایی، چ 3، تهران، مرکز.

    بابایی، علی (1386)، پری‌چهرۀ حکمت زیبایی‌شناسی در مکتب صدرا، تهران، مولی.

    بلخاری ­قهی، حسن (1397)، در باب زیبایی زیبایی­شناسی در حکمت اسلامی و فلسفۀ غربی، تهران، دانشگاه تهران.

    پاکباز، روئین ( 1393)، دایرة‌المعارف هنر، چ 14، تهران، فرهنگ معاصر.

    تاتارکیویچ، ووادیسواف (1396)، تاریخ زیباشناسی، ترجمۀ محمود عبادیان و سید جواد فندرسکی، ج 2، تهران، نشر علم. 

    صلیبا، جمیل (1393)، فرهنگ فلسفی، ترجمۀ منوچهر صانعی دره­بیدی، چ 4، تهران، حکمت.  

    کلی، مایکل (1383)، دایرةالمعارف زیبایی­شناسی، ترجمۀ مشیت علایی و همکاران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات هنری.

    Beversluis, John, (2007),  C. S. Lewis and the Search for Rational Religion, Revised and Updated,Amherst, MA: Prometheus Books.

    Burnet, John, (1953), Plato,s Theory of art, London, .

    Bassham, Gregory (2015), C. S. Lewis's Christian Apologetics: Pro and Con, Brill–Rodopi, Amsterdam.

    1. Davis, William (1999), Theistic Argument Reason for the Hope Within, ed. Michael J. Murray Eerdmans, .

    Chernyshevsky, Nikolay Gavrilovich (1953), Selected Philosophical, Mascow, .

    1. H. Caudwell, Christopher, ( 1974), Futher Studies on a Dying Culture, London.

    Hammond, Peter B. ( 1971), Anthropology, NewYork.

    Hegel, G. W. F. (1975), Aesthetiecs: Lectures on Fine Art, 2 volunes, trans. T. M. Konx, Oxford, University Press.

    Hutcheson, Francis (1973), An inquiry Concerning Beauty, Order, Harmony, Design, Edited with Introduction and Notes: Peter Kivy, Pubilsher: Martinus Nijhoff/ The Hage.

    Haldane, John (2010), “Reasonable Faith”, Routledge, New York.

    Tennant, Frederick Robert (1930), Philosophical Theology, Cambridge, Cambridge University.

    Kreeft, Peter (1994), Handbook of Christian Apologetics, Downers Grove, IL: InterVarsity Press.

    Lewis, C. S. (2001A), The Weight of Glory, New York, HarperCollins.

    --------------- (2001B), Mere Christianity, San Francisco, Harper One.

    ------------(1999), The longing is variously described as a desire, longing, yearning, or nostalgia, Corbin Scott Carnel, Bright Shadow of Reality: Spiritual language in, Grand Rapids, MI: Eerdmans.

    ------------(1955), Surprised by Joy: The Shape of My Early Life, Harcourt, Brace, New York.

    -------------(1992), The Pilgrim’s Regress: An Allegorical Apology for Christianity, Reason, and Romanticism, Grand Rapids, MI: Eerdmans.

    Millet, Jean (1954), Gleaner, NewYork, .

     Ahmadi, Babak (2008), Truth and Beauty, Chapter 3, Tehran, Center.[In Persian].

    Babaei, Ali (2008), The Fairy Face of Aesthetic Wisdom in Sadra School, Tehran, Moli. [In Persian].

    Balkhari-Kahi, Hassan (2017), on the beauty of aesthetics in Islamic wisdom and Western philosophy, Tehran, University of Tehran. [In Persian].

    Pakbaz, Roeen (2013), Encyclopaedia of Art, Chapter 14, Tehran, Contemporary Culture. [In Persian].

    Tatarkievich, Voadisov (2016), History of Aesthetics, translated by Mahmoud Abadian and Seyedjavad Fendersky, vol. 2, Tehran, Alam Publishing. [In Persian].

    Qalaba, Jamil (2013), Philosophical Culture, translated by Manouchehr Sanei Darehbidi, Ch 4, Tehran, Hikmat. [In Persian].

    Kelly, Michael (2005), Encyclopedia of Aesthetics, translated by Meshit Alaei et al., Tehran, Art Studies and Research Center. [In Persian].