رابطه من استعلایی و زمان در اندیشه کانت
رابطه من استعلایی و زمان در اندیشه کانت

نیره سادات میرموسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1403

چکیده
  در نظر کانت هر ترکیب ساختاری زمانمند دارد و می‌توان آن را با ساحتی از زمان پیوند داد. اما منِ استعلایی که بنیادِ زمانمندی ترکیب است، بیرون از زمان است. در قیاسات تجربه نیز منِ استعلایی در هیچیک از حالات ...  بیشتر
ردپای برگسون در تفسیر هایدگر از زمان
ردپای برگسون در تفسیر هایدگر از زمان

حسین ملکوتی؛ بیژن عبدالکریمی؛ علی مرادخانی

دوره 21، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 221-236

چکیده
  در ابتدای کتاب وجود زمان نام برگسون در کنار نام ارسطو آمده است، جایی که هایدگر سعی دارد مفهوم حیث زمانی را از زمان سنتی مورد استفاده در فلسفه تمایز دهد. حال سؤال اینجاست که پس از اشارۀ هایدگر به نام ارسطو، ...  بیشتر
نظریۀ میرداماد دربارۀ چگونگی تحقق خارجی حرکت و معانی آن
نظریۀ میرداماد دربارۀ چگونگی تحقق خارجی حرکت و معانی آن

محمود صیدی؛ سید محمد موسوی

دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 127-145

چکیده
  حرکت و تغییر در مقابل ثبات، از مسائل دیرین فلسفه است که از دیرباز فیلسوفان بزرگ هر یک سعی در تببین و تحلیل آن داشته‌اند. از این جهت بررسی چگونگی تحقق خارجی حرکت نیز وارد مباحث فیلسوفان بزرگ از جمله میرداماد ...  بیشتر
بررسی امکان بومی‌سازی علوم انسانی از منظر هستی‌شناسی بنیادین
بررسی امکان بومی‌سازی علوم انسانی از منظر هستی‌شناسی بنیادین

احمد علی حیدری

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 87-112

چکیده
  مارتین هیدگر تحلیل انسان را به ‌منزلة اقدامی تمهیدی برای پرسش از معنای وجود تلقی می‌کند و به آن «هستی‌شناسی بنیادین» می‌گوید. از منظر هیدگر بررسی دقیق پرسش از وجود منوط به این است که در ...  بیشتر