نوع مقاله : علمی -پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه
2 دانشیار گروه دانشگاه تهران
چکیده
هگل ناشناختنی ماندن شیء فینفسه را در فلسفه کانت معادل با شکاکیت دانسته و علت آن را در روش نقادی جستجو میکند. چرا که از نظر او سنجش امکان معرفت پیش از مواجهه با متعلقات معرفت به معنای از پیش مفروض گرفتن سوبژکتیویسم است. در این مقاله نخست نشان داده میشود که هگل چگونه با نگارش پدیدارشناسی اولاً اصل پروژه نقادی را به رسمیت شناخته و ثانیاً بدیلی در برابر روش نقادی کانتی ارائه میدهد که گرفتار معضل از پیش مفروض گرفتن سوبژکتیویسم و در نتیجه شکاکیت نباشد. سپس با نظر به تفاسیر مختلفی از پدیدارشناسی که آن را به عنوان برهانی علیه شکاکیت قلمداد کردهاند، ثابت میشود که نتیجه پدیدارشناسی نه اثبات کفایت مفاهیم ذهنی برای اطلاق بر شیء فینفسه که ضرورت وجود ایده مطلق برای امکان معرفت است؛ چرا که از یقین بیواسطه آگاهی نمیتوان حقیقت جهان خارج را استنتاج کرد و وحدت هستی و معرفت تنها ذیل ایده مطلق میسر میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Phenomenology, Critique of Skepticism and Justification of Monistic Ontology
نویسنده [English]
- hamid t 2
1
2
چکیده [English]
For Hegel unknowability of thing in itself in Kant's philosophy is equivalent to skepticism and he quests the reason of this failure in the critical method; For Hegel the failure of critical method lies in the pre-evaluation of possibility of knowledge, so this method of critique presuppose the subjectivism and so the impossibility of absolute. This article will argue that how Hegel with phenomenology recognizes the legitimacy of critical method and how he proposes an alternative for it which does not have the defect of subjectivism. In interpretation of phenomenology as an argument against skepticism three rival interpretation has been proposed. Two of them interpret phenomenology without any ontological commitment and the third interpret phenomenology as an argument for an ontological entity called absolute idea. By critical examination of three alternative interpretations of phenomenology, this article demonstrates that the final result of phenomenally is an ontological principle i.e. absolute idea, because the truth cannot be based on the immediate certainty of consciousness. So this new method of critique will be transitional (like platonic ascent) i.e. will be an ascent from immediate certainty of consciousness to truth of absolute Idea as an identity of indelibility and being.
کلیدواژهها [English]
- Hegel
- phenomenology
- Skepticism
- subjectivism
- Absolute Idea