دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 7
فلسفه مجازات افلاطون
دوره 14، شماره 1 ، تیر 1395، صفحه 1-20
چکیده
مفهوم مجازات یکی از مفاهیم مورد توجه فلسفه افلاطون است که در دیالکتیک با مفهوم عرفی مجازات به دست میآید. افلاطون با رد مبنای کینخواهی رایج در مورد مجازات در زمان خود، فلسفه مجازات را اصلاح مجرم میداند. ... بیشترخوانشی نو از جایگاه بحث از امکان در نمط پنجم اشارات
دوره 14، شماره 1 ، تیر 1395، صفحه 21-32
چکیده
ابنسینا در نمط پنجم کتاب اشارات خود طی یک فصل و ضمن یک استدلال، از امکان حوادث بحث به میان می آورد. خوانش شارحین اشارات از این استدلال آن بوده است که ابنسینا در این فصل صرفاً در صدد اثبات آن است که هر ... بیشترالاهیات سیاسی و امر استثناء (کارل اشمیت و مسألهی حاکمیت)
دوره 14، شماره 1 ، تیر 1395، صفحه 33-49
چکیده
کارل اشمیت با رسالة دورانسازش، «الاهیاتِ سیاسی: چهار گفتار در باب مفهوم حاکمیت»، بانیِ تحولی عمده در نظریه دولت و مفهومِ حاکمیت در عصرِ جدید شد. او در این رساله با طرحِ مفهومِ حاکمیت، معتقد است ... بیشترپدیدارشناسی، نقد شکاکیت و ضرورت هستی شناسی وحدتگرا
دوره 14، شماره 1 ، تیر 1395، صفحه 51-71
چکیده
هگل ناشناختنی ماندن شیء فینفسه را در فلسفه کانت معادل با شکاکیت دانسته و علت آن را در روش نقادی جستجو میکند. چرا که از نظر او سنجش امکان معرفت پیش از مواجهه با متعلقات معرفت به معنای از پیش مفروض گرفتن ... بیشترمساله تمایز و معنای دوگانه وجود در تفکر دکارت
دوره 14، شماره 1 ، تیر 1395، صفحه 73-90
چکیده
پیش از دکارت، فیلسوفان سدههای میانه هنگام بحث از نسبت وجود و ماهیت به سهگونه تمایز توجه کرده بودند و دکارت نیز به این سهگونه توجه دارد اما این مساله را صرفا در ذیل بحث از نسبت میان نفس و بدن طرح میکند ... بیشتررهیافتهای معرفتشناختی تئاتر در توجیه زیباییشناختی از مفهوم فرهنگ (یک مطالعهی تطبیقی میان اندیشههای فریدریش نیچه و آنتونن آرتو)
دوره 14، شماره 1 ، تیر 1395، صفحه 91-107
چکیده
آنچه ما در این مقاله «فرهنگ تراژیک» مینامیم حاصل رهیافتهایی است که نیچه و آرتو، الگوی زیباییشناختی آن را به ترتیب در تراژدیهای یونان باستان و تئاتر شقاوت یافتند. میتوان گفت که تئاتر نزد ... بیشترمنشاء هنر از منظر صدرالمتألهین
دوره 14، شماره 1 ، تیر 1395، صفحه 109-126