نوع مقاله : علمی -پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه معارف دانشگاه تهران
چکیده
صدرالمتألهین بیش از سایر فیلسوفان مسلمان به بحث و نظر از منشأ هنر و آفرینش هنری میپردازد. به نزد او، خلیفه الهی بودن انسان، عرضه شدن هنرها به انسانها در عوالم ونشئههای پیشین آفرینش، الهام، گرایشهای غریزی بویژه میل به عرضه و به نمایش گذاشتن آثار و خلاقیتها، میل به اتمام و اِکمال آثار و آفرینشها، میل به تزیین و زیباسازی آثار و تجلیّات طائر قدسی از جمله منشاءهای هنر است. این مقاله میکوشد با تکیه بر اشارات پراکنده صدرا در مواضع مختلف او، به بازسازی نظریه او در باب منشأ آفرینش هنری بپردازد که در این میان مفهوم محوری خیال است و منشاء قریب همه آثار هنری محسوب میشود؛ به گونهای که بر اساس علم النفس صدرایی دو قوّه خیال و متخیّله نقش اساسی در آفرینش هنری دارند. قوایی که در پیوند با دریافت خاص از انفصال صور خیالی قرار داشته و دیدگاه متمایز او را از ابنسینا شکل میدهد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Origin of Art in Mullsadra’s Point of View
نویسنده [English]
- h hashm
چکیده [English]
Mullasadra discussed about the origin of art and aesthetic creation more than any other mulism Philosphers. For him human as the caliph of god, presenting the art to humans in the worlds before the material creation, instinctive tendencies especially desire to present and expose the creations and innovations, desire to accomplishment and completion of works, desire to decoration and beautification are among the origins of art. With reliance on straggly remarks of Mullasadra, this article tries to reconstruct his theory about the origin of art and for this aim the concept of imagination has a pivotal role, because it is the close origin of all art works. So according to Sadraean anthropology, two faculties of passive imagination and active imagination has a pivotal role in aesthetic creation. Faculties that are in a close connection with the special conception of discontinuous imaginative forms and make the distinctive idea of him from Avicenna.
کلیدواژهها [English]
- Art
- Origin of Art
- Mullasadra
- imagination