نوع مقاله : علمی -پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
چکیده
از دیرباز مفاهیم اساسی معماری در حال نقد و بررسیاند؛ زیرا با تغییر زمان دچار دگرگونی شدهاند. یکی از این مفاهیم اساسی در معماری، فرم است. فرم در هر نگرش و روشِ طراحی معماری تأثیرگذار است و یکی از مشکلات آن، تعدد معنی و نبود تعریفی واحد است؛ سوای اینکه مشخصنبودن مفهوم اصلی آن، در ارتباط مستقیم با ندانستنِ سرچشمۀ آن است. اگرچه بسیاری از مطالعات، بهویژه در طراحی معماری، به روشهای تولید فرم یا تفسیر پروژههای انجامشده پرداختهاند، اما بدون شک نپرداختن به خود مفهوم فرم، بخش مهمی از درک معماری را محدود و ناقص میکند. بر این اساس، این پژوهش با هدف دستیابی به مفهوم فرم، در تلاش است تا این مفهوم را در طراحی مورفوژنتیک، با رجوع به مبانی نظری آن بررسی کند و سعی دارد پاسخگوی این پرسش باشد که معنی فرم در طراحی مورفوژنتیک چیست و ریشۀ این مفهوم از کجاست؟ این تحقیق بهلحاظ ماهیت پژوهش، کیفی است که نوع آن تاریخی-تطبیقی و بهلحاظ قصد از پژوهش، تفسیری است. بدینسان یافتههای آن در دانشافزایی و درک صحیحتری از موضوع مورد مطالعه به کار میآید؛ بنابراین، نتایج آن خالص و منطق پژوهش استقرایی است. این پژوهش نشان میدهد که مورف طراحی مورفوژنتیک، برگرفته از برداشتهای مورفوجنسیس در زیستشناسی است؛ اما برخلاف تصورات موجود که سرچشمۀ فرم طراحی را در زیستشناسی میدانند، این مفهوم ریشه در نظریۀ ارسطو دارد و فرمی که در آن استفاده میشود، از هیلومورف ارسطو برداشت شده است و ارتباط مستقیمی بین این دو وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Aristotelian Form in Morphogenetic Design (Origin of Form in Morphogenetic Design)
نویسندگان [English]
- Masoumeh Motamedi 1
- Vida Norouz Borazjani 2
- Afra Gharibpour 3
1 PhD Student in Architecture, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor in Architecture, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor in Architecture, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
Form is among the most widely used and primary concepts in architecture that has gone through a revolution through time. It is used in every architecture design method and every style, yet its characteristics are not well understood. Despite many studies in architecture design method of generating form, it fails to consider the concept and meaning of form that raises questions in the meaning of the architecture itself. Therefore, this paper aims to gain the meaning of form in morphogenetic architecture design within the framework of its theory to answer the question of the meaning of form and its origins are. By using the qualitative research method, the attention was focused on the concept of form in morphogenetic architecture and what was said to be its origins (natural sciences). What this method shared was that in digital morphogenesis architecture the concept of form gets its meaning from natural sciences specially biology despite the fact that the concept of form in biology has its roots in Aristotle’s philosophy. Taken together, these findings suggest that the origin of Form in morphogenetic architecture is of Aristotle’s notion hylomorphism origins and there is a direct relation between these two that surprisingly is ignored in architecture studies.
کلیدواژهها [English]
- Morphogenesis
- Form
- Architecture Design
- Aristotle
- Darwin