دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 12
معنای «علقه» و نسبت آن با امر زیبا نزد کانت
دوره 19، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 1-20
چکیده
ایمانوئل کانت در نقد نیروی حکم عملکرد منطقی حکم ذوقی را بر حسب مؤلفههای کیفیّت، کمیّت، نسبت و جهت صورتبندی کرده است. وی در تبیین کیفیّت حکم ذوقی، خرسندی و ناخرسندیِ بیعلقه را متعلق قوۀ ذوق معرفی ... بیشتررویکردی معرفتشناختی به مسئلۀ اینهمانی شخصی از دیدگاه هیوم
دوره 19، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 21-37
چکیده
تلقی هیوم از جوهر نفسانی و اینهمانی شخصی حاصل ادعای تجربهگرایانۀ او مبنی بر ابتنای تصورات بر انطباعات و رویکرد تودهای او به ماهیت ذهن است. او بر همین اساس، وجود ذهن یا نفس را بهعنوان حامل و موضوع ... بیشتردرنگی در طبقهبندیهای آستین و سرل از افعال مضمون در سخن
دوره 19، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 39-56
چکیده
افعال مضمون در سخن، مهمترین و محوریترین افعال در نظریۀ افعال گفتاری به حساب میآیند. هر تلاشی برای تکامل یک طبقهبندی، باید دستهبندی آستین را از افعال مضمون در سخن به پنج مقولۀ اساسی حکمی، توضیحی، ... بیشتربرهان ابتکاری ابن سینا در اثبات وجود واجبالوجود
دوره 19، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 57-75
چکیده
مشهور است که ابن سینا برای اثبات وجود واجبالوجود سه برهانِ علیت، حرکت و وجوب و امکان را اقامه کرده است. با اندک تأملی روشن میشود که هیچکدام از براهین مزبور، برهان ابتکاری ابن سینا نیستند و این سه ... بیشترنقد نظریۀ سهروردی در باب فاعلیت خداوند بر اساس نظام معقولات در فلسفۀ وی
دوره 19، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 77-92
چکیده
سهروردی فاعلیت خداوند را بالرضا میداند؛ طبق این نظر، علم الهی مبدأ فیضان همۀ موجودات به وجه نظام کلی در همۀ عالم است و معلول، هرگز هویتی جدا از هویت علم او ندارد و این وابستگی عینالربط به علت است. ... بیشترتبیین نظریۀ عدم تطابق ذهن و عین بر اساس اصالة الوجود
دوره 19، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 93-110
چکیده
عدم تطابق ذهن و خارج یکی از مباحث چالشی است که بسیاری از حکما آن را نمیپذیرند و شاید غالب حکما بر این امر متفق باشند که همان چیزی که انسان ادراک میکند، مطابق با واقع است. همانطور که تطابق عوالم با یکدیگر ... بیشترتکثرگرایی علمی ساندرا هاردینگ و ناسازگاریهای آن
دوره 19، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 111-132
چکیده
سه جریان اصلی در فلسفۀ علم فمینیستی وجود دارد: تجربهگرایی فمینیستی، نظریۀ موقعیتمندی معرفت، و معرفتشناسی پستمدرن. ساندرا هاردینگ فیلسوف علم فمینیست، تلاش میکند نظریۀ موقعیتمندی معرفت را به ... بیشتردیدگاه نوصدرائیان معاصر دربارۀ سازگاری نظریۀ «ترکیب جسم از ماده و صورت» با نظریۀ «ترکیب جسم از اجزاء»
دوره 19، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 133-152
چکیده
در این مقاله، دیدگاه نوصدرائیان معاصر دربارۀ سازگاری نظریۀ «ترکیب جسم از ماده و صورت» با نظریۀ «ترکیب جسم از اجزاء» را بررسی مینماییم. برای این منظور، در مقدمه، با اشاره به اینکه یونان خاستگاه ... بیشترتحلیل نقد سارتر بر خوداستعلایی هوسرل
دوره 19، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 153-170
چکیده
هوسرل بر این باور است که «خود» یا «سوژه» محور هرگونه فعلِ آگاهی و بهویژه شناخت است. به باور وی در هر عمل آگاهی، از یکسو قطب «اگو» (خود) و در سمت مقابل آن، عین یا ابژه را میتوان تشخیص ... بیشترفرم ارسطویی در طراحی مورفوژنتیک (خاستگاه مفهوم فرم در طراحی مورفوژنتیک)
دوره 19، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 171-188
چکیده
از دیرباز مفاهیم اساسی معماری در حال نقد و بررسیاند؛ زیرا با تغییر زمان دچار دگرگونی شدهاند. یکی از این مفاهیم اساسی در معماری، فرم است. فرم در هر نگرش و روشِ طراحی معماری تأثیرگذار است و یکی از مشکلات ... بیشترضرورت واقعیت یا ناموجبیتگراییِ مبتنی بر رویکرد زمانی ارسطو به موجّهات، بر اساس فصل نهمِ دربارۀ عبارت
دوره 19، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 189-211
چکیده
رابطۀ جهت و زمان نسبت پیچیدهای است. استدلالهای ارسطو دربارۀ موجبیتگرایی عمدتاً متمرکز بر مقولۀ زمان به جای علیت است. مسئله دربارۀ عبارت را میتوان ناشی از تأملات ارسطو دربارۀ زمان و صدق به شمار ... بیشترعلت اعدادی و نقش آن در پیدایش امور مادی
دوره 19، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 213-230