دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
علمی -پژوهشی
اهمیت بازآفرینی روسو از نقد افلاطونی هنر
اهمیت بازآفرینی روسو از نقد افلاطونی هنر

علیرضا اسمعیل زاده برزی

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 1-19

چکیده
  ژان‌ژاک روسو در تعدادی از آثار خود همچون گفتار دربارۀ هنرها و علوم و نامه به دالامبر دربارۀ تئاتر، برخلاف جریان غالب و روح زمانۀ خود، انتقادی از هنرها و به‌ویژه هنر تئاتر ارائه کرد که در اساس، مبتنی ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
واکاوی رابطۀ فهم با استعاره، روایت و کنش در اندیشۀ ریکور
واکاوی رابطۀ فهم با استعاره، روایت و کنش در اندیشۀ ریکور

سیده اکرم برکاتی؛ یوسف شاقول؛ محمدجواد صافیان

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 21-40

چکیده
  در مواجهه با متون ادبی، آثار هنری،  فیلم‌ها و ... که سرشار از نسبت‌های میان استعاره‎، روایت‌ و کنش‌ هستند، ممکن است همواره این پرسش مهم مطرح شود که نسبت آن‌ها با یکدیگر و نیز نسبت آن‌ها با فهم ما ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
دفاع از دیدگاه مداخله‌گرا در نسبت ابتناء
دفاع از دیدگاه مداخله‌گرا در نسبت ابتناء

محمد علی پودینه

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 41-62

چکیده
  برای اینکه بدانیم تحت چه شرایطی شناسا واجد توجیهِ باوری برای باور به p است، باید مشخص کنیم چه نسبتی بینِ باور شناسا به p و دلایلش برای باور به p باید برقرار باشد تا بتوانیم بگوییم باورِ وی به p مبتنی بر دلایلش ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
نسبت وجود و آگاهی در پژوهش‌های منطقی هوسرل
نسبت وجود و آگاهی در پژوهش‌های منطقی هوسرل

سید محمد حسینی؛ مهدی منفرد

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 63-83

چکیده
  این مقاله تلاش ‌می‌کند ضمن ارائۀ نگرش محتوامحور از نظریۀ حیثِ التفاتی و طرح نظریۀ ‌ایده‌آلیتۀ معنا، نظریۀ دلالت و ارجاع هوسرل را بررسی و از این طریق نسبت وجود و آگاهی را ذیل مقولۀ «عینیت»، در ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
تحلیل معنای تأمل و نقش آن در مراحل سه‌گانۀ فلسفۀ هوسرل
تحلیل معنای تأمل و نقش آن در مراحل سه‌گانۀ فلسفۀ هوسرل

حسین زمانیها

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 85-105

چکیده
  آنچه امروز به نام پدیدارشناسی هوسرل می‌شناسیم، حاصل تلاش روشمند وی برای فهم ساختار آگاهی و دادگی اشیاء در این ساختار است. یکی از مهم‌ترین ارکان این روش، آن چیزی است که هوسرل از آن با نام «تأمل پدیدارشناختی» ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
نسبت الفاظ و معانی در نظر فارابی با تکیه بر کاربرد اسامی «مثال اوّل» و «مشتق» در بیان معانی فلسفی
نسبت الفاظ و معانی در نظر فارابی با تکیه بر کاربرد اسامی «مثال اوّل» و «مشتق» در بیان معانی فلسفی

فاطمه شهیدی

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 107-129

چکیده
  فارابی در جدال میان دو قول دربارۀ منشأ زبان، یعنی طبیعت‌گرایی افلاطونی و قراردادگرایی ارسطویی، موضع مستقلو بدیعی دارد. افلاطون حکایتگریِ لفظ از معنا را منوط به مناسبت حروف و اصوات تشکیل‌دهندۀ لفظ با ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
رشک؛ نقادی کی‌یرکگور از عصر تأمّل بازتابی
رشک؛ نقادی کی‌یرکگور از عصر تأمّل بازتابی

سید کیارش شیخ الاسلام؛ سید حمید طالب‌زاده

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 131-152

چکیده
  سورن کی­یرکگور (1803-1855م)، متفکّر دانمارکی قرن نوزدهم میلادی را اکثراً با اندیشۀ او دربارۀ حیات فردی انسان در نسبت با ایمان مسیحی می­شناسند؛ امّا در کنار این حوزه، کی­یرکگور به حیات اجتماعی یا مدنی ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
کاراندیشی؛ چارچوبی برای تحلیل نسبت کار و معنای زندگی
کاراندیشی؛ چارچوبی برای تحلیل نسبت کار و معنای زندگی

مسعود صادقی

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 153-172

چکیده
  مسئلۀ اصلی در مقالۀ پیش رو این است که چگونه می‌توان در چارچوب نگرشی فلسفی که می‌توان آن را «کاراندیشی» نامید، به مهم‌ترین پرسش‌ها دربارۀ «معنابخشی» کار و مباحث مرتبط با آن پرداخت. به همین ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
نفس و اختلالات عصبی- روانی؛ تبیینی نوخاسته‌گرایانه و صدرایی
نفس و اختلالات عصبی- روانی؛ تبیینی نوخاسته‌گرایانه و صدرایی

احمد عبادی؛ محمدمهدی عموسلطانی فروشانی

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 173-196

چکیده
  انواع آسیب‌های مغزی و عصبی (از جمله اختلال هویت تجزیه‌ای، اسکیزوفرنی، تغییرات خُلقی و مانند آن) بر تباه‌شدن و دگرگون‌شدن ِکیفیاتِ حیاتی، حالاتِ ذهنی و شخصیتی، و حتی انگارۀ نفس و «خود» تأثیر مستقیم ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
مهندسی نورماتیویته در معرفت‌شناسی کواین
مهندسی نورماتیویته در معرفت‌شناسی کواین

زهرا قزلباش؛ مهدی ذاکری؛ حسن مهرنیا

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 197-218

چکیده
  یکی از مشکلات جدی «معرفت‌شناسی طبیعی‌شده» در فلسفۀ کواین، مسئلۀ «نورماتیویته» است؛ نورماتیویته، تجویزی برای باور صادق موجّه و در پی معقولیّت و توجیه شناخت است. در معرفت‌شناسی سنّتی، نورماتیوهای ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
تقاطع میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیبایی‌شناختی
تقاطع میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیبایی‌شناختی

سید محمد حسین نواب

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 219-238

چکیده
  بررسی تقاطع میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیبایی‌شناختی، می‌تواند نسبت میان دین و هنر را بیش از پیش روشن کند. میزان اشتراکات و شباهت‌ها مشخص می‌کند که آیا منشأ واحدی در کار است؟ آیا از  هردو می‌توانیم ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
نقش عوامل غیر اکتسابی در شکل‌گیری هویّت فردی از دیدگاه ابن سینا
نقش عوامل غیر اکتسابی در شکل‌گیری هویّت فردی از دیدگاه ابن سینا

آیسودا هاشم پور؛ فروغ‌السادات رحیم‌پور

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 239-260

چکیده
  < p dir="RTL">در حیات انسان عوامل بسیاری در شکل­‌گیری هویّت فردی او دخالت مستقیم یا غیر مستقیم دارد که در مجموع، موجب تمایز فرد از دیگران می­‌شود. در نظام فکری ابن سینا برخی از عوامل هویّت‌ساز مانند ویژگی‌­های ...  بیشتر