دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 12
اهمیت بازآفرینی روسو از نقد افلاطونی هنر
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 1-19
چکیده
ژانژاک روسو در تعدادی از آثار خود همچون گفتار دربارۀ هنرها و علوم و نامه به دالامبر دربارۀ تئاتر، برخلاف جریان غالب و روح زمانۀ خود، انتقادی از هنرها و بهویژه هنر تئاتر ارائه کرد که در اساس، مبتنی ... بیشترواکاوی رابطۀ فهم با استعاره، روایت و کنش در اندیشۀ ریکور
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 21-40
چکیده
در مواجهه با متون ادبی، آثار هنری، فیلمها و ... که سرشار از نسبتهای میان استعاره، روایت و کنش هستند، ممکن است همواره این پرسش مهم مطرح شود که نسبت آنها با یکدیگر و نیز نسبت آنها با فهم ما ... بیشتردفاع از دیدگاه مداخلهگرا در نسبت ابتناء
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 41-62
چکیده
برای اینکه بدانیم تحت چه شرایطی شناسا واجد توجیهِ باوری برای باور به p است، باید مشخص کنیم چه نسبتی بینِ باور شناسا به p و دلایلش برای باور به p باید برقرار باشد تا بتوانیم بگوییم باورِ وی به p مبتنی بر دلایلش ... بیشترنسبت وجود و آگاهی در پژوهشهای منطقی هوسرل
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 63-83
چکیده
این مقاله تلاش میکند ضمن ارائۀ نگرش محتوامحور از نظریۀ حیثِ التفاتی و طرح نظریۀ ایدهآلیتۀ معنا، نظریۀ دلالت و ارجاع هوسرل را بررسی و از این طریق نسبت وجود و آگاهی را ذیل مقولۀ «عینیت»، در ... بیشترتحلیل معنای تأمل و نقش آن در مراحل سهگانۀ فلسفۀ هوسرل
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 85-105
چکیده
آنچه امروز به نام پدیدارشناسی هوسرل میشناسیم، حاصل تلاش روشمند وی برای فهم ساختار آگاهی و دادگی اشیاء در این ساختار است. یکی از مهمترین ارکان این روش، آن چیزی است که هوسرل از آن با نام «تأمل پدیدارشناختی» ... بیشترنسبت الفاظ و معانی در نظر فارابی با تکیه بر کاربرد اسامی «مثال اوّل» و «مشتق» در بیان معانی فلسفی
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 107-129
چکیده
فارابی در جدال میان دو قول دربارۀ منشأ زبان، یعنی طبیعتگرایی افلاطونی و قراردادگرایی ارسطویی، موضع مستقلو بدیعی دارد. افلاطون حکایتگریِ لفظ از معنا را منوط به مناسبت حروف و اصوات تشکیلدهندۀ لفظ با ... بیشتررشک؛ نقادی کییرکگور از عصر تأمّل بازتابی
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 131-152
چکیده
سورن کییرکگور (1803-1855م)، متفکّر دانمارکی قرن نوزدهم میلادی را اکثراً با اندیشۀ او دربارۀ حیات فردی انسان در نسبت با ایمان مسیحی میشناسند؛ امّا در کنار این حوزه، کییرکگور به حیات اجتماعی یا مدنی ... بیشترکاراندیشی؛ چارچوبی برای تحلیل نسبت کار و معنای زندگی
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 153-172
چکیده
مسئلۀ اصلی در مقالۀ پیش رو این است که چگونه میتوان در چارچوب نگرشی فلسفی که میتوان آن را «کاراندیشی» نامید، به مهمترین پرسشها دربارۀ «معنابخشی» کار و مباحث مرتبط با آن پرداخت. به همین ... بیشترنفس و اختلالات عصبی- روانی؛ تبیینی نوخاستهگرایانه و صدرایی
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 173-196
چکیده
انواع آسیبهای مغزی و عصبی (از جمله اختلال هویت تجزیهای، اسکیزوفرنی، تغییرات خُلقی و مانند آن) بر تباهشدن و دگرگونشدن ِکیفیاتِ حیاتی، حالاتِ ذهنی و شخصیتی، و حتی انگارۀ نفس و «خود» تأثیر مستقیم ... بیشترمهندسی نورماتیویته در معرفتشناسی کواین
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 197-218
چکیده
یکی از مشکلات جدی «معرفتشناسی طبیعیشده» در فلسفۀ کواین، مسئلۀ «نورماتیویته» است؛ نورماتیویته، تجویزی برای باور صادق موجّه و در پی معقولیّت و توجیه شناخت است. در معرفتشناسی سنّتی، نورماتیوهای ... بیشترتقاطع میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیباییشناختی
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 219-238
چکیده
بررسی تقاطع میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیباییشناختی، میتواند نسبت میان دین و هنر را بیش از پیش روشن کند. میزان اشتراکات و شباهتها مشخص میکند که آیا منشأ واحدی در کار است؟ آیا از هردو میتوانیم ... بیشترنقش عوامل غیر اکتسابی در شکلگیری هویّت فردی از دیدگاه ابن سینا
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 239-260