نوع مقاله : علمی -پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران

چکیده

در اندیشۀ مدرن، عدالت به‌طور عمده فضیلتی برای ساختارها و نهادهای اجتماعی دانسته می‌شود. در اندیشۀ کلاسیک، عدالت مجمع همۀ فضائل یا بالاترین آن دانسته می‌شده است و در عین حال، فضیلتی برای جامعه و فضیلتی برای انسان بوده است. مسئله پژوهش حاضر بررسی مفهوم عدالت در اندیشۀ اجتماعی فیلسوفان مسیحی قرون ‌وسطاست. همچنین به دنبال آن است که مفهوم و کارکرد عدالت در فلسفۀ قرون میانه را در نسبت با نهادهای اجتماعی بازیابد. بر این اساس، با تأکید بر اندیشۀ اجتماعی پنج فیلسوف نامدار این دوره، جنبه‌هایی از اهمیت‌یابی مفهوم عدالت واکاوی شده است. در میان فیلسوفان مسیحی، آگوستین به‌عنوان آغازگر فلسفۀ نوافلاطونی و آکویناس به‌عنوان اوج فلسفۀ ارسطویی مدرسی مورد توجه قرار گرفتند. علاوه بر این، آنسلم به‌عنوان متأله برجستۀ مسیحی، اکهارت به‌عنوان چهرۀ شاخص در عرفان مسیحی و نهایتاً مارسیلیه به‌عنوان فیلسوف سیاسی تجدیدنظرخواه در سلطۀ دنیوی کلیسایی بررسی شدند. در این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی سامان ‌گرفته است، نهایتاً تعاریف و دلالت‌های عدالت در اندیشۀ این پنج متفکر قرون وسطایی را در نسبت با پنج مقولۀ «تعریف عدالت»، «ساحت عدالت»، «تقسیمات عدالت»، «تحقق عدالت در جامعه» و «نسبت عدالت و قانون» دسته‌بندی کرده‌ایم. آنچه در نتیجه مشخص است، این است که اندیشمندان نوافلاطونی عمدتاً به عدالت از منظر فردی نظر داشته‌اند و به موازات بازخوانی دیدگاه‌های ارسطویی، توجه به عدالت از منظری اجتماعی پررنگ‌تر می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Justice in the Social Thought of Medieval Christian Philosophers

نویسندگان [English]

  • Mohsen Saboorian 1
  • Mohammad Hossein Jamalzadeh 2

1 Assistant Professor of Islamic Social Sciences, University of Tehran

2 Master student of Philosophy of Social Sciences, University of Tehran

چکیده [English]

Justice is known to be the virtue of social structures and institutions in modern social thought. In classical thought, justice was the sum of all virtues or the highest of them, and at the same time it was a virtue for society and a virtue for man. Evaluating the conceptual and functional evolution of justice can be a criterion for measuring the impact of various factors such as religion, culture, politics and economics in comparison with justice. The aim of the present study is to examine the concept of justice in the social thought of medieval Christian philosophers and seeks to restore the concept and function of justice in medieval philosophy in relation to social institutions. Accordingly, by emphasizing the social thought of five famous philosophers of this period, aspects of the importance of the concept of justice have been explored. Among Christian philosophers, Augustine was regarded as the initiator of Neoplatonic philosophy and Thomas Aquinas as the culmination of Aristotelian Peripatetic school. In addition, Anselm of Canterbury was regarded as a prominent Christian theologian, Meister Eckhart as a leading figure in Christian mysticism, and finally Marsilius of Padua as a revisionist political philosopher of ecclesiastical world domination. In this study, using descriptive-analytical method, it is concluded that the thinkers influenced by Neoplatonic thought, namely Augustine, Anselm and Eckhart, mainly considered justice from an individual perspective and Aristotelian thinkers, namely Aquinas and Marcellus, considered justice from a social perspective. In order to achieve that, they have considered the formation of the government and the centrality of the law necessary.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Justice
  • Medieval
  • Social Thought
  • Christianity
  • Church
اکهارت، مایستر (1390)، مکاشفات، به کوشش متیوارون فاکس، ترجمۀ مسیحا برزگر، تهران، ذهن آویز.
آگوستین (1380)، اعترافات، ترجمۀ سایه میثمی، تهران، سهروردی.
آگوستین (1392)، شهر خدا، ترجمۀ حسین توفیقی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
آنسلم (1386)، پروسلوگیون، ترجمۀ افسانه نجاتی، تهران، قصیده‌سرا.
اشتراوس، لئو (۱۳۹۸)، «مارسیلیوس پادوایی»، اشتراوس، لئو و جوزف کراپسی (ویراستاران)، تاریخ فلسفۀ سیاسی (جلد اول: قدما)، ویرایش فارسی از یاشار جیرانی و شروین مقیمی زنجانی، تهران، پگاه روزگار نو.
اولمان، والتر (1399)، بنیادهای اومانیسم رنسانس، ترجمۀ هنری ملکمی، تهران، پیله.
ایلخانی، محمد (1389)، تاریخ فلسفه در قرون‌وسطی و رنسانس، تهران، سمت.
بشیریه، حسین (1383)، عقل در سیاست، تهران، نگاه معاصر.
پولادی، کمال (1382)، تاریخ اندیشۀ سیاسی در غرب: از سقراط تا ماکیاولی، تهران، مرکز.
حاجی حیدر، حمید (1388)، «تحول تاریخی مفهوم عدالت»، علوم سیاسی، ش 45، 29-58.
دورانت، ویلیام (1365)، تاریخ فلسفه، ترجمۀ نجف دریابندری، تهران، پرواز.
رالز، جان (1387)، نظریۀ عدالت، ترجمۀ سیدمحمدکمال سروریان و مرتضی بحرانی، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
ژیلسون، اتین (1389)، تاریخ فلسفه مسیحی در قرون‌وسطا، ترجمۀ رضا گندمی نصرآبادی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
صالح، صبحی (1374)، نهج البلاغه، قم، مرکز البحوث الاسلامیه.
طوسی، نصیرالدین محمد (1356)، اخلاق ناصری، تصحیح مجتبی مینوی و علیرضا حیدری، تهران،خوارزمی.
عالم، عبدالرحمن (1376)، تاریخ فلسفۀ سیاسی غرب، تهران، وزارت امور خارجه.
فارابی (1388)، فصولِ منتزعه، ترجمه و شرحِ حسن ملکشاهی، چاپ دوم، تهران، سروش.
فلای‌شاکر، ساموئل (1397)، تاریخ مختصر عدالت توزیعی، ترجمۀ مجید امینی، تهران، مرکز.
کاپلستون، فردریک چارلز (1388)، تاریخ فلسفه، ج 2، ترجمۀ ابراهیم دادجو، تهران، علمی فرهنگی.
کاپلستون، فردریک چارلز (1387)، دیباچه‌ای بر فلسفۀ قرون وسطی، ترجمۀ مسعود علیا، چاپ دوم، تهران، ققنوس.
کاکایی، قاسم (1381)، وحدت وجود به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت، تهران، هرمس.
کلوسکو، جورج (1390)، تاریخ فلسفۀ سیاسی، ج 2، ترجمۀ خشایار دیهیمی، تهران، نی.
کلی، جان‌موریس (1383)، تاریخ مختصر تئوری حقوقی در غرب، ترجمۀ محمد راسخ، تهران، نی.
کنی، آنتونی (1398)، تاریخ فلسفۀ غرب (فلسفۀ قرون وسطی)، ترجمۀ رضا یعقوبی، جلد ۲، تهران، پارسه.
مکللند، جان (1398)، تاریخ اندیشۀ سیاسی، ترجمۀ جهانگیر معینی علمداری، جلد 1، تهران، نی.
مورال، جان بی (1399)، اندیشۀ سیاسی در اروپای سده‌های میانه، ترجمۀ سعید ماخانی، تهران، مانیا هنر.
واعظی، احمد (1388)، نقد و بررسی نظریه‌های عدالت، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
ویلسون، برایان (1397)، دین مسیح، ترجمۀ حسن افشار، چاپ ششم، تهران، مرکز.
 
Aristotle (2009) Nicomachean Ethics, translated by W.D. Ross, Edited by Lesley Brown, Oxford, Oxford University.
Anselm (1998), The Major Works (Oxford World Classics), edited with an introduction by Bryan Davies and G. R. Evans, Oxform, Oxform University.
Augustine (1950), The City of God, tr. By Marcus Dods, New York, The Moden Library.
ــــــــــــــ (1886), A Select Library of the Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church, vol. 1, The Christian Literature Company.
Aquinas, Thomas (2018), Summa Theoligia, California, Coyote Canyon.
Barber, Malcolm  (2004), The Two Cities, London, Routledge.
Blakney, Raymond Bernard (1941), Meister Eckhart: A modern translation, New York, Harper Torchbooks.
Bogardus, Emory stephen, (1992), A History Of Social Thought, Los Angeles, University o f Southern California.
Canning, J. P., “Law, Sovereignty and Corporation Theory, 1300-1450”, in: Burns, J. H. (editor) (2008), The Cambridge History of Medieval Political Thought c. 350 – c. 1450, Cambridge, Cambridge University.
Davies, Norm  (1996), Europe: A History, Oxford, Oxford University.
Flasch, Kurt (2015), Meister Eckhart: philospher of Christianity; tr. by Anne Schindel and Aaron Vanides, New Haven: Yale University.
Fott, David (2014), “Introduction”, Cicero, Marcus Tullius, On the Republic and On the Laws, New York, Cornell University.
Koterski, S. J. Joseph W (2009), An Introduction to Medieval philosophy, Basic Concept, U. K, Willy-Blackwell.
Kvangvig, Jonathan L, (1993), The problem of hell, Oxford, Oxford university.
Lawrence. C. H. (2000), Medieval Monasticism: Forms of Religious Life in Western Europe in the Middle Ages, London, Routledge.
MacIntyre, Alasdair (1988), Whose Justice? Which Rationality?, South Bend, University of Notre Dame.
Marsilius of Padua (2005), The Defender of Peace, tr. by Annabel Brett, Cambridge, Cambridge University.
Plato, (2006), Republic, translated and with intro by R.E. Allen, New Haven, Yale University.
Pounds, N. J. G. (1990), An Historical Geography of Europe, Cambridge, Cambridge University.
Shankar Rao, C. N, (2012), Sociology; Principles of Sociology with an Introduction to Social Thought, New Delhi, S.Chand.
Van Dyke, Vemon (1960), Political science; A Philosophical Analysis, California, Stanford University.