نوع مقاله : علمی -پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموختۀ دکتری فلسفۀ دانشگاه علامه طباطبایی
2 دانشیار گروه فلسفۀ غرب مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران
چکیده
کانت هر سه مسئلۀ اساسی فلسفه را به مسئلهای یگانه و نهایی (انسان چیست؟) بازمیگرداند و حلّ آن را بر عهدۀ انسانشناسی فلسفی میگذارد. باری، اگر از این دید در مهمترین اثر فلسفی کانت، یعنی نقادی عقل محض نظر کنیم، جای شگفتی است که این پرسش، دست کم با این صورتبندی، از آن غایب است؛ البته، اقتضای فلسفۀ استعلایی همین است که این پرسش، بدین صورت ماهوی اساساً در آن قابل طرح نباشد؛ چراکه سیر فکر استعلایی سرانجام به سوژه منتهی میشود و نه انسان. اما بهرغم خوانش هایدگر از کانت، نباید گمان کرد که وی پرسش از ذات انسان را سرانجام در جهت تثبیت یک متافیزیک سوبژکتیویته به جریان میاندازد. آموزۀ وحدتِ استعلاییِ ادراکِ نفسانی کانت، نهتنها بیانگر یک نظریۀ متافیزیکی بر محور سوژه نیست، بلکه صورتبندی دیدگاه کلی انسانشناختی کانت است در بستر فلسفۀ استعلایی و در چارچوب عقل نظری، که صورت متکامل آن در انسانشناسی اخلاقی او تبلور یافته است. هستۀ مرکزی این دیدگاه انسانشناختی را موقعِ دوگانۀ انسان در کیهان تشکیل میدهد، که بر حسب آن میتوان تنش میان مرکزیت و همزمان، حاشیهایبودن موقع او نسبت به جهان را در فروکاستْناپذیریاش بیان کرد. این دیدگاه انسانشناختی کانت را از جهت دوگانگی فروکاستناپذیر نهفته در آن، «تنش انسانشناختی» مینامیم.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Anthropological Tension: the Question of Human Essence and Metaphysics of Subjectivity in Kant
نویسندگان [English]
- Ehsan Karimi Torshizi 1
- Shahin Aavani 2
1 PhD Graduate of Philosophy, Allameh Tabataba’I u University
2 Associated Professor of western philosophy, Iranian Institute of Philosophy
چکیده [English]
It is widely known that Kant refers all the three basic problems of philosophy to the single ultimate question “what is man?”, the task of finding a solution for which is assigned to the philosophical anthropology. One considers Critique of Pure Reason in this regard, however, one surprisingly finds that this question is entirely absent from Kant’s own magnum opus. By its very nature indeed, transcendental philosophy is incapable of arising this question thus formulated, since it eventually leads to a subject, not to a human being. Heidegger’s exegetical reading of Kant notwithstanding, one should not simply conclude, however, that the question of the essence of man eventuates by Kant in the formation of a metaphysics of subjectivity. Kant’s doctrine of transcendental unity of apperception is not so much a subject-centered metaphysical theory, of the sort that Heidegger assumes, as it denotes a transcendental formulation of Kant’s general anthropological conception. What lies at the core of this anthropological view is the twofoldness of human place in cosmos, in terms of which the tension between the marginality and, simultaneously, centrality of man in relation to the world can be articulated. We refer to this anthropological conception as “anthropological tension”, due to the irreducible duality that lies at its core.
کلیدواژهها [English]
- Anthropology
- Kant
- Subject
- Metaphysics of Subjectivity
- Heidegger
- Daseinsanalysis
- Anthropological Tension