نوع مقاله : علمی -پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه معاصر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار فلسفه دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22059/jop.2024.384194.1006856

چکیده

در بخش نخست این مقاله از زمینۀ تاریخی و فلسفی طرح استعاره پرسش می‌‏شود. این زمینه با طرح تقابل دو زمینه پر رنگ می‏‌شود: تقابل سازواری استعاره و فلسفه در ارسطو و ناسازواری فلسفه (به‌‏ویژه فلسفۀ کانت) و سوررئالیسم در دوران مدرن. مفهوم استعارۀ رادیکال می‏‌کوشد این ناسازواری را به سازواری برساند. کاسیرر با طرح استعارۀ رادیکال متافیزیک، متافوریک و متاباسیس را کنار یکدیگر قرار می‌‏دهد. متافیزیک حاصل متافوریکی است که خود برآمده از ارتکاب به متاباسیس، یعنی گذشتن از حد یک جنس به جنس دیگر است. این متافیزیک، متافیزیکی است که همان وجود روزمرۀ پیش‏رو را وجودی الوهی تلقی می‏‌کند. برای الوهی دیدن جهان باید جهش کرد و طفره رفت، همچنان که درست در سوررئالیسم جهش می‏‌کنیم و طفره می‏‌رویم. از این‏‌رو توجه به اصل لایب‏نیستی طبیعت دچار طفره نمی‌‏شود، سرنخ ما در این بحث است. استعاره‏‌های ارسطو مبتنی بر مماثلت بودند و لذا اصل لایب‏نیتسی را برآور‌ده می‏‌ساختند. اما سوررئالیسم با استعاره‌‏های خود از این اصل تخطی می‏‌کند. کاسیرر برای حل این ناسازواری، استعارۀ رادیکال را درون پارادایم گشت کپرنیکی طرح می‌‏کند. ما از آن رو که در استعارۀ رادیکال از جزء به کل جهش می‌‏کنیم، و خود کل را در خود جزء می‏‌بینیم، همواره گشوده به کل هستیم و این بدان سبب ممکن است که زبان گزاف‏کار درون فرهنگ استعاره‏‌های رادیکال می‌‏سازد و این استعاره‏‌ها خود، مقوله‏‌ها را می‌‏آفرینند و هستی را در چشم‌‏اندازی برای ما گرد می‌‏آورند. سنجۀ این چشم‏‌اندازها در خود آنهاست. این مقاله با طرح دو معنا از واژۀ رادیکال: یعنی«رادیکال به‌‏مثابه بنیادین» و «رادیکال به‌‏مثابه کاملاً مباین» این بحث را پیش می‌‏برد.

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Fundamental Place of Metaphor in Philosophy Reflected upon by Different Meanings of “Radical Metaphor” in Cassirer's Philosophy

نویسندگان [English]

  • vahid ahmadi 1
  • Mohammadreza Beheshti 2

1 Tehran universityCorresponding Author, Ph.D., Candidate of Philosophy, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran. Iran

2 Associate Professor of Philosophy, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

In first part of this article, we ask after historical and philosophical underground of metaphor. This underground is accentuated when we set the stage for a contrast. This contrast come to the fore as we notice the concordance between philosophy and metaphor-construction in Aristoteles and the discordance between Critical philosophy and Surrealism. Radical metaphor tries to resolve this discordance. Cassirer put metaphysics, metaphoric and metabasis together. Metaphors that are made through committing metabasis are very conditions of theoretical-conceptual thinking and make this possible. Metabasis that’s come from one of the Aristotle's prohibitions, means jumping from one genus to another one. So, we run through this thesis with the help of our Ariadne's thread, say, Leibniz's principle:  Natura non facit saltus. Classical Aristotelian metaphors are of analogical nature and meet with the Leibnizian principle. But surrealism brings about metaphors that transgress this Leibniz's principle. Cassirer resolve the problem with relocating Kopernikanische Drehung in his philosophy of culture. Language creates radical metaphors. Jumping from part to whole is the very basement that makes possible grasping the world in an integral, aesthetical view, no matter this view may distorts the reality because this view is of innate standard. We distinguish between to meaning of Radical metaphor and proceed: Radical metaphor as fundamental metaphor and Radical metaphor as radically different metaphor.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cassirer
  • radical metaphor
  • Whole and part
  • concept
  • metaphor
  • metabasis
منابع
Alquié, Ferdinand (1965). The philosophy of surrealism. The University of Michigan. USA.
Arsitotles (1982). Poetik, Griechisch/Deutsch. Übersetzt und Herausgegeben von Manfred Fuhrmann, Philipp Reclam Jun. Stuttgart.
Blumenberg, Hans (2001). Ästhetische und metaphorologische Schriften. Auswahl und Nachwort von Anselm Haverkamp. Surkamp. Germany.
Blumenberg, Hans (2013). Paradigmen zu einer Metaphorologie, Kommentar von Anselm Haverkamp. Surkamp. Germany.
Cassirer, Ernst (1910). Substanzbegriff und Funktionsbegriff, Untersuchungen über die Grundfragen der Erkenntniskritik. Verlag von Bruno Cassirer, Berlin.
Cassirer, Ernst (1932). Die Philosophie der Aufklärung. Mohr Siebeck. Tübingen.  Germany.
Cassirer, Ernst (1921). Kants Leben und Lehre. Bruno Cassirer. Berlin.
Cassirer, Ernst (1925). Sprache und Mythos. B. G. Teubner .Leipzig, Berlin.
 Cassirer, Ernst (2010). Philosophie der symbolischen Formen, Zweiter Teil. Das mythische Denken, Felix Meiner Verlag. Hamburg.
Cassirer, Ernst (2011). Mythos, Sprache und Kunst. Felix Meiner Verlag. Germany.
Dascal, Marcelo, Dietfried Gerhardus, Kuno Lorenz, Georg Meggle (1992). Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft. Bd 7.1. Walter de Gruyter. Berlin, New York.
Kant, Immanuel (1956). Kritik der reinen Vernunft. Felix Meiner. Hamburg.
Knittermeyer, Hinrich (1946). “Der Übergang" zur Philosophie der Gegenwart”. Zeitschrift für Philosophische Forschung 1 (4),521 – 540.
Kotarcic, Ana (2020). Aristotle on Language and Style. Cambridge University Press.
Krois, John Michael (1987). Cassirer: Symbolic Forms and History. Yale University. New Heaven and London.
Natorp, paul (2013). Allgemeine Psychologie nach kritischer Methode, Erstes Buch: Objekt und Methode der Psychologie. Herausgegeben, kommentiert und mit einer Einleitung versehen von Sebastian Luft, WBG. Darmstadt, Germany.
Recki, Birgit (2016). “Der Praktische Sinn der Metapher. Eine Systemtische Überlegung mit Blick auf Ernst Cassirer“, in: Die Kunst des Überlebens: Nachdenken über Hans Blumenberg. suhrkamp taschenbuch wissenschaft, Suhrkamp, Germany.
Richards, Ivor Armstrong (1965). The Philosophy of Rhetoric. New York, Oxford university press.
Ritter Joachim, Karlfried Gründer, und Gottfried Gabriel (1971-2007). Historisches Wörterbuch der Philosophie. Schwabe Verlag Basel und Lizenzausgabe für die Wissenschaftliche Buchgesellschaft. Darmstadt.
Ueding, Gert (Hrsg) ( 2001). Historisches Wörterbuch der Rhetorik. Band 5: L-SuMi, Max Niemeyer Verlag Tübingen. Germany.
Usener, Hermann (1896). Götternamen, Versuch einer Lehre von der religiösen Begriffsbildung. Verlag von Friedrich Cohen. Bonn, Germany.