نوع مقاله : علمی -پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه معاصر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانشیار فلسفه دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
در بخش نخست این مقاله از زمینۀ تاریخی و فلسفی طرح استعاره پرسش میشود. این زمینه با طرح تقابل دو زمینه پر رنگ میشود: تقابل سازواری استعاره و فلسفه در ارسطو و ناسازواری فلسفه (بهویژه فلسفۀ کانت) و سوررئالیسم در دوران مدرن. مفهوم استعارۀ رادیکال میکوشد این ناسازواری را به سازواری برساند. کاسیرر با طرح استعارۀ رادیکال متافیزیک، متافوریک و متاباسیس را کنار یکدیگر قرار میدهد. متافیزیک حاصل متافوریکی است که خود برآمده از ارتکاب به متاباسیس، یعنی گذشتن از حد یک جنس به جنس دیگر است. این متافیزیک، متافیزیکی است که همان وجود روزمرۀ پیشرو را وجودی الوهی تلقی میکند. برای الوهی دیدن جهان باید جهش کرد و طفره رفت، همچنان که درست در سوررئالیسم جهش میکنیم و طفره میرویم. از اینرو توجه به اصل لایبنیستی طبیعت دچار طفره نمیشود، سرنخ ما در این بحث است. استعارههای ارسطو مبتنی بر مماثلت بودند و لذا اصل لایبنیتسی را برآورده میساختند. اما سوررئالیسم با استعارههای خود از این اصل تخطی میکند. کاسیرر برای حل این ناسازواری، استعارۀ رادیکال را درون پارادایم گشت کپرنیکی طرح میکند. ما از آن رو که در استعارۀ رادیکال از جزء به کل جهش میکنیم، و خود کل را در خود جزء میبینیم، همواره گشوده به کل هستیم و این بدان سبب ممکن است که زبان گزافکار درون فرهنگ استعارههای رادیکال میسازد و این استعارهها خود، مقولهها را میآفرینند و هستی را در چشماندازی برای ما گرد میآورند. سنجۀ این چشماندازها در خود آنهاست. این مقاله با طرح دو معنا از واژۀ رادیکال: یعنی«رادیکال بهمثابه بنیادین» و «رادیکال بهمثابه کاملاً مباین» این بحث را پیش میبرد.
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Fundamental Place of Metaphor in Philosophy Reflected upon by Different Meanings of “Radical Metaphor” in Cassirer's Philosophy
نویسندگان [English]
- vahid ahmadi 1
- Mohammadreza Beheshti 2
1 Tehran universityCorresponding Author, Ph.D., Candidate of Philosophy, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran. Iran
2 Associate Professor of Philosophy, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
In first part of this article, we ask after historical and philosophical underground of metaphor. This underground is accentuated when we set the stage for a contrast. This contrast come to the fore as we notice the concordance between philosophy and metaphor-construction in Aristoteles and the discordance between Critical philosophy and Surrealism. Radical metaphor tries to resolve this discordance. Cassirer put metaphysics, metaphoric and metabasis together. Metaphors that are made through committing metabasis are very conditions of theoretical-conceptual thinking and make this possible. Metabasis that’s come from one of the Aristotle's prohibitions, means jumping from one genus to another one. So, we run through this thesis with the help of our Ariadne's thread, say, Leibniz's principle: Natura non facit saltus. Classical Aristotelian metaphors are of analogical nature and meet with the Leibnizian principle. But surrealism brings about metaphors that transgress this Leibniz's principle. Cassirer resolve the problem with relocating Kopernikanische Drehung in his philosophy of culture. Language creates radical metaphors. Jumping from part to whole is the very basement that makes possible grasping the world in an integral, aesthetical view, no matter this view may distorts the reality because this view is of innate standard. We distinguish between to meaning of Radical metaphor and proceed: Radical metaphor as fundamental metaphor and Radical metaphor as radically different metaphor.
کلیدواژهها [English]
- Cassirer
- radical metaphor
- Whole and part
- concept
- metaphor
- metabasis