دوره 22 (1403)
شماره 1
آبان 1403، صفحه 1-356
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 14
تحلیلی هرمنوتیکی از فلسفهورزی منسیوس (Mencius) دربارۀ سیاست
دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 1-27
چکیده
منسیوس (Mencius) از مهمترین فیلسوفان چیرهدست در پارادایم چینی و سنت کنفوسیوسی است که مقاله در پی تحلیل فلسفهورزی او دربارۀ سیاست بر پایۀ روش هرمنوتیک اسکینر است. او هم شارح کنفوسیوس ... بیشترفهم جایگاه بنیادین استعاره در فلسفه از راه تأمل در معانی مختلف "استعارۀ رادیکال" در فلسفۀ ارنست کاسیرر
دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 29-51
چکیده
در بخش نخست این مقاله از زمینۀ تاریخی و فلسفی طرح استعاره پرسش میشود. این زمینه با طرح تقابل دو زمینه پر رنگ میشود: تقابل سازواری استعاره و فلسفه در ارسطو و ناسازواری فلسفه (بهویژه فلسفۀ کانت) ... بیشترنقد اثبات حرکت جوهری از راه تبعیت، تشأن و علیت
دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 53-78
چکیده
معروفترین برهان صدرا در اثبات حرکت جوهری برهانی است که به وجود نسبت خاصّی بین عرض و جوهر پای میفشرد و با تعبیرهایی همچون تابعیت عرض از جوهر، معلول بودن، لازم بودن و شأن بودن عرض برای ... بیشتردرنگی در تفکر وجودی شاعرانه از منظر هایدگر متأخر
دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 79-100
چکیده
هایدگر در مطالعات فلسفی خود رویکرد جدیدی به تفکر میگشاید که متفاوت با تفکر متافیزیکی است و از آن با عنوان عام "تفکر وجودی"یاد میکند. آدمی در چنین تفکری، باید گشوده به روی حقیقت هستی باشد و به ندای ... بیشترحقّ بر مجازات کردن در فلسفه هابز: مبانی و پیامدها
دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 101-126
چکیده
توجیه کیفر همواره بهعنوان یکی از موضوعات مناقشهبرانگیز و بنیادین فلسفه حقوق کیفری مطرح شده است. تبیین مبانی مجازات و چگونگی حقیابی دولت در کیفردهی شهروندان، به شیوۀ دقیقی در فلسفه توماس ... بیشترتفسیر روانشناختی اراده معطوف به قدرت در فلسفۀ نیچه: بررسی مبانی، پیامدها و نتایج آن برای اخلاق
دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 127-161
چکیده
مفهوم «ارادۀ معطوف به قدرت» در فلسفۀ نیچه جایگاهی محوری دارد، اما تفسیر آن همواره محل بحثوجدل بوده است. در میان تفاسیر گوناگون، تفسیر روانشناختی، استعاری و متافیزیکی هر یک دریچهای متفاوت بهسوی ... بیشترتأویل معنای بخشش بهمثابه حضور در منزلگه آنجابودگی و انکشاف توانش وجودی فهم در ساختار روایی ریکور مورد مطالعه فیلم سینمایی دوران عاشقی
دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 163-188
چکیده
مقالۀ حاضر با هدف تأویل و احیای معنای بخشش، به خوانش اصطلاح ریکور از «آنجابودگیِ» بخشش، میپردازد. از اینرو، با توجه به فهم هرمنوتیکی، وجود را در معنای بخشش و دادگی تأویل کرده و با بهرهگیری ... بیشتربررسی انتقادی یک نقد درباره سمانتیک نظام غیرتابعارزشی؛ روابط علّی، معنایی و منطقی چگونه صورتبندی و ارزیابی میشوند؟
دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 189-222
چکیده
دو جمله «اگر خورشید طلوع کند، هوا روشن میشود» و «اگر باران ببارد، زمین خیس میشود» اگر در منطق کلاسیک صورتبندی شوند این نتیجه از آنها به دست میآید که «اگر خورشید طلوع کند، زمین خیس ... بیشتربررسی نقدهای غلامرضا فیاضی به تقریر مشهور وجود ذهنی
دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 223-243
چکیده
تقریر مشهور وجود ذهنی ـ که با محوریت حضور ماهیت در دو موطن ذهن و عین و انحفاظ ذات و ذاتیات مطرح شده است ـ همواره با اشکالات متعدد مواجه بوده است؛ جمهور حکما ـ اعم از مشاء، اشراق و متعالیه ـ نیز به این اشکالات ... بیشترتحلیل روششناختی مواجهۀ سهروردی با «خود»
دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 245-263
چکیده
از حیث معرفتشناسی کشف «خود»، ماهیت «خود» و ارتباط انسان با «خود» در فلسفه اشراق جایگاه ویژه دارد. مسئلۀ اصلی در این مقاله این است که سهروردی چگونه «خود» را کشف میکند و مکانیسم ... بیشتراینهمانی چیست؟ نظریه ویتگنشتاین درباره گزارههای اینهمانی
دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 265-284
چکیده
اهمیت گزارههای اینهمانی در منطق ویتگنشتاین بیش از هرگونه گزاره دیگری اعم از بسیط یا معین است. گزارههای اینهمانی است که از طریق آن میتوانیم به عینیت و یگانگی ماهوی جهان آگاهی یقینی ... بیشترنقد لکان بر اخلاق کانتی از موضع سادی
دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 285-305
چکیده
از انتقادات رایج به نظریۀ اخلاقی کانت، توجه بیش از حد به عقل و مطلق بودگی آن در قانون اخلاقی است. به گونهای که بیتوجهی به سایر عناصر دخیل در حکم اخلاقی از جمله احساسات منجر به ناممکنی و ظهور سویه سادیستی ... بیشترپدیدارشناسی روح هگل و مسئلۀ شیء فینفسۀ کانتی
دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 307-326
چکیده
مفهوم شیء فینفسه در فلسفۀ کانت همان عاملی است که ما را از شناخت شیء چنان که در خود هست محروم میسازد و به همین خاطر برای هگل که اعتقاد داشت دانش به هیچ حدی محدود نمیشود، پذیرفتنی نبود و او برای رسیدن ... بیشتراز ضرورت علّی فاعلی تا تعینباوری غایتشناختی در متافیزیک اپسیلن، ثتا، لامبدا و اخلاق نیکوماخوسی
دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 327-348