نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، ایران.
2 دانشیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، ایران.
چکیده
مفهوم شیء فینفسه در فلسفۀ کانت همان عاملی است که ما را از شناخت شیء چنان که در خود هست محروم میسازد و به همین خاطر برای هگل که اعتقاد داشت دانش به هیچ حدی محدود نمیشود، پذیرفتنی نبود و او برای رسیدن به آنچه خود آن را دانش مطلق مینامید چارهای جز این نداشت که سایۀ این مفهوم را از سر ایدئالیسم مطلق خود کم کند. ما در این مقاله بر خلاف پژوهشهای دیگر که به نقد به اصطلاحِ خود هگل بیرونیِ او بر مفهوم شیء فینفسه پرداخته و تمرکز خود را بر آن قطعاتی گذاشتهاند که هگل به صورت پراکنده در نقد این مفهوم مطرح کرده است، اولاً تلاش خواهیم کرد مواجهۀ درونماندگار او را با شیء فینفسه، آنگونه که در فصل نخست پدیدارشناسی روح صورت میگیرد مورد بررسی قرار داده و نشان دهیم که چرا او معتقد بود که اگر فرآیند رفع قالبهای آگاهی در یکدیگر بهدرستی دنبال شود، اساساً چیزی همچون شیء فینفسه محلی از اعراب نخواهد داشت. سپس با بررسی روایت او از این فرآیند، میکوشیم نشان دهیم که او دست کم در پدیدارشناسی روح قادر نبوده است شیء فینفسه را از پیش پای اندیشۀ خود بردارد و در واقع میتوان این مفهوم را دقیقاً به همان معنایی که کانت از آن مراد میکرد، از میان سطور پدیدارشناسی روح بیرون کشید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Hegel`s Phenomenology of Spirit and the Problem of the Kantian Thing-in-itself
نویسندگان [English]
- Afshin Alikhani Dehaqi 1
- Mohammad Meshkat 2
- Mohammad Javad Safian 2
1 Ph.D. Candidate of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Iran.
2 Associate Professor of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Iran.
چکیده [English]
The concept of the thing in itself in Kant's philosophy is the element which deprives us of knowing the thing as it is in itself. Hegel, who believed that knowledge is limited by nothing but itself, had to eliminate the thing in itself in his Absolute Idealism and in this way make his concept of Knowledge absolute. Many scholars believe that he did so in the first part of his Phenomenology of Spirit, titled 'Consciousness'. In this paper, in contrast to other studies which are concerned with Hegel's external critique of this concept and what he has said about it here or there in his System of philosophy, we'll examine his internal encounter with the Thing in Itself as it is occurred in the first chapter of the Phenomenology of Spirit. In doing so, we will try to show why he believed that, if we pursue the process of sublating the shapes of consciousness into one another, there won't be anything like the Thing in Itself. Then We will attempt to explain why his efforts are futile and why, even in the Phenomenology of Spirit, the thing in itself exists exactly in the sense that Kant meant by the term.
کلیدواژهها [English]
- thing in itself
- sense certainty
- perception
- understanding
- consciousness
- ontology
- the Absolute