دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
کلیدواژهها = فهم
تعداد مقالات: 6
واکاوی رابطۀ فهم با استعاره، روایت و کنش در اندیشۀ ریکور
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 21-40
چکیده
در مواجهه با متون ادبی، آثار هنری، فیلمها و ... که سرشار از نسبتهای میان استعاره، روایت و کنش هستند، ممکن است همواره این پرسش مهم مطرح شود که نسبت آنها با یکدیگر و نیز نسبت آنها با فهم ما ... بیشترسطوح، مؤلفهها و کارکردهای دور هرمنوتیکی
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 107-125
چکیده
مسئلهی دور هرمنوتیکی از جمله مسائل بنیادین هرمنوتیک مدرن است که با تقریرهای متفاوتی توسط نظریهپردازان این حوزه بیان شده. هرمنوتیک رمانتیک این دور را به مثابه یک اصل روششناختی معرفی میکند، این ... بیشتربررسی تطبیقی دیالکتیک ایمان و فهم در هرمنوتیک مولانا وآگوستین بر اساس آموزۀ «ایمان می آورم تا بفهمم »
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 39-59
چکیده
آدمی بهعنوان موجودی فهیم، مدام با موضوع فهم سر و کار دارد و هر کُنش و واکنشش همراه با فهم است. این همارهگی و اهمیّتِ فهم، باعث شده که اندیشمندان، از دیر باز در پی شناختِ ساختار و راههای نیل به فهمِ ... بیشترتلقی بدیع گادامر از فهم
دوره 10، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 5-26
چکیده
گادامر به پیروی از هیدگر فهم را حالت بنیادین هستی دازاین میداند. او در حقیقت و روش سه معنای متفاوت برای فهم برمیشمارد. وی همچنین معتقد است که این سه معنا ریشه در یک معنای اصلی و کانونی دارند. این ... بیشتردیویدسن و اصل چریتی به مثابه شرط امکان تفسیر
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1391
چکیده
دیویدسن در کوشش خود در تحقیق در باب چگونگی شکل گیری فهم، مفاهمه و تفسیر به اصلی موسوم به «اصل چریتی» توسل میجوید و از آن استفادة گستردهای در فلسفة خود میکنند. این اصل که خود در واقع مجموعهای ... بیشترافق فهم در آینه فهم افق
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 59-86