نوع مقاله : علمی-ترویجی
نویسنده
استاد
چکیده
برنامهریزان استراتژیست دغدغۀ نابودی زندگی از روی کرۀ زمین را دارند. از آنجا که مادۀ مقوّم زندگی با تمام اهمیتش چیزی جز محیط زیست نیست؛ هدف این مقاله بررسی و تحلیل نسبت آموزشهای مهندسی رایج با محیط زیست است. بدین منظور در این مقاله از «روش فلسفی» برای تجزیه و تحلیل مفاهیم و نقد روشهای متداول استفاده شده است و پس از پرداختن به مبانی نظری آموزش و نیز بازتاب نقطه نظریات برخی پژوهشگران در خصوص محیط زیست به این نتیجه رسیدیم که ضرورت دارد پس از اصلاح ساختارها و بهبود مدیریتها، عشق و احترام به محیط زیست را از نخستین سالهای زندگی در کودکان این سرزمین نهادینه کنیم تا فراگیران خود به دست خود خانۀ خود را ویران نکنند. بسیاری از محیط زیستشناسان، علوم انسانی و اجتماعی را محور اصلی مطالعات زیست محیطی تلقی میکنند؛ زیرا این رفتار انسان و در نهایت جامعۀ انسانی است که سبب پیدایش بسیاری از مسائل زیست محیطی شده است. پس از آنجا که انگیزۀ تخریب وآلودگی در جامعه شکل میگیرد، سزاوار است علاج و چاره را نیز در همین نقطه بهخصوص نظام آموزش مهندسی آغاز نمود. زیرا این رفتار انسان و در نهایت جامعۀ انسانی است که سبب پیدایش بسیاری از مسائل زیست محیطی شده است. پس از آنجا که انگیزۀ تخریب وآلودگی در جامعه شکل میگیرد، سزاوار است علاج و چاره را نیز در همین نقطه بهخصوص نظام آموزش مهندسی آغاز نمود.
کلیدواژهها
- "
- آموزش مهندسی"
- محیط زیست"
- میان رشتهای بودن علم آموزش"
- گفتوگو"
- ؛ "
- علم آموزش"
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Relationship Between Common Engineering Education and the Grandeur of the Natural Environment
نویسنده [English]
- MSADEGH ZAKERI
PROFESSOR
چکیده [English]
Strategic planners are concerned about the destruction of life on Earth. Since the essential substance of life, with all its importance, is nothing but the environment, the aim of this article is to examine and analyze the relationship between common engineering education and the environment. To this end, this article uses the “philosophical method” to analyze concepts and critique common methods, and after addressing the theoretical foundations of education as well as reflecting on the viewpoints of some researchers regarding the environment, we have concluded that it is necessary, after reforming structures and improving management, to instill love and respect for the environment in children from the earliest years of life in this land, so that learners do not destroy their own home with their own hands. Many environmentalists consider the humanities and social sciences to be the main focus of environmental studies, because it is human behavior and, ultimately, human society that has caused many environmental problems. Therefore, since the motivation for destruction and pollution is formed in society, it is fitting to begin the remedy and solution in this very place, especially in the engineering education system.Therefore, since the motivation for destruction and pollution is formed in society, it is fitting to begin the remedy and solution in this very place, especially in the engineering education system.
کلیدواژهها [English]
- Engineering Education"
- Natural Environment"
- Interdisciplinary Nature of Education Science"
- "
- Dialogue"
- Education Science