دوره 23 (1404)
شماره 1
آذر 1404، صفحه 1-536
دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 9
نزاع بر سر میراث بیکن
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 1-12
چکیده
اندیشههای فرانسیس بیکن به عنوان یکی از منادیان علم جدید منشأ تأملات فلسفی فراوانی در حوزههای مختلف فلسفی، بهویژه در حوزۀ فلسفۀ عملی و پرسشهای مربوط به اخلاق و حقوق گردیده است. بیکن با طرح ... بیشتردریاهای مینوی در فلسفۀ ایرانشهری و عرفان اسلامی
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 13-44
چکیده
ابوریحان بیرونی در کتاب الصیدنه وقتی میخواهد ضعف زبان پارسی را در مقایسه با زبان تازی یادآور شود میگوید که زبان پارسی صرفاً به درد قصه گوییهای شبانه و داستانسرایی کردن برای پادشاهان میخورد، ... بیشتربرساختِ خدا و همانیِ اگزیستانسیال تفسیری از جایگاه امر الوهی در هستیشناسیِ بنیادین و ضرورتِ گشتِ هایدگر
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 45-69
چکیده
در این نوشتار میکوشم نشان دهم که برساختِ خدا در اندیشه هایدگر به چه معناست، چه نسبتی با ساختارِ هستیشناسیِ بنیادین دارد، از چه جهت، با توجه به مدعای اصلیِ هایدگر در نقدِ متافیزیک به مثابه هستیخداشناسی، ... بیشترهستی ایزدی، موضوع جستوجو اصل گردانندۀ شهود بنیادی از نظر شیخ نجمالدین کبری
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 71-85
چکیده
سیلان الوهیّت در سلاسل وجود بنیاد عرفان محسوب میشود. تکیۀ شیخ نجمالدین کبری بر این مسئله، به شکل یک آموزه، سرآغاز امری بوده که در نهایت به تفسیر سمبولیسم رنگها در عرفان اسلامی منجر گشته است. مبنای ... بیشترگذار از نفس به ذهن در تأملات دکارت
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 87-103
چکیده
کوگیتو (Cogito) نشانویژۀ نظام فکری دکارت بهشمار میآید که با آن تحوّل بزرگی در تاریخ اندیشۀ فلسفی پدید آمد. بنمایۀ کوگیتو در معنای تازهای نهفته است که دکارت به نفس میدهد و این معنابخشی به میانجی ... بیشترتوسعه یعنی ساختن
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 105-119
چکیده
توسعه با همه تعاریف متنوعی که از آغاز پیدایش داشته است بر اراده به تسلط و غلبه بر طبیعت استوار بوده است. اراده به تسلط پیشمفهوم توسعه است و آن نیز حاکی از نسبتی است که بشر جدید با وجود و وجود موجودات پیدا ... بیشترماهیت لابشرط به مثابه طبیعت مابعدالطبیعی (فوسیس متافوسیکه) در نظر ابنسینا
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 121-139
چکیده
مشهور است که ماهیت دارای اعتبارات مختلف است. ماهیت آنگاه که در خارج و مخلوط با عوارض تشخصبخش لحاظ شود ماهیت بشرط شیء خوانده میشود و چنانچه از عوارض خارجی تجرید شود و در ذهن اعتبار شود ماهیت بشرط لا ... بیشترتبیین تفاوت "سرمدیت" و "دیرند" بر مبنای ساختار درونی تعریف، و چگونگی انتزاع "زمان" در اخلاق اسپینوزا
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 141-162
چکیده
در این مقاله به بررسی سه مفهوم سرمدیت، دیرند و زمان در فلسفهی اسپینوزا و به ویژه کتاب اخلاق پرداختهایم. مفهوم سرمدیت را برخلاف بیشتر تفاسیر مشهور، چه در نسبت سلبی و چه در نسبت ایجابی با دیرند یا زمان، ... بیشترموقعیت مشکوک گرایشهای گزارهای در فلسفۀ ذهن جدید (اتمیسم منطقی تا ماتریالیسم حذفگرا)
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 163-181
