نوع مقاله : علمی -پژوهشی

نویسنده

دانشیار فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران

10.22059/jop.2025.399022.1006929

چکیده

شهاب‌الدین یحیی سهروردی فیلسوف اشراقی و حکیم نامدار ایرانی است که توانست حکمت بحثی را با حکمت ذوقی در‌ هم‌ آمیزد و بنیان وجودشناسانۀ محکمی برای نظریۀ اشراقی خود فراهم آورد. سهروردی که فلسفه‌اش را بر پایۀ نور بنا کرده و فیلسوف نور نامیده شده است، علاوه بر تسلط بر علوم زمانه‌اش، اهل ریاضت و سیر و سلوک و صاحب مکاشفات بسیاری بود. او حکمت یونان و ایران باستان را که از منظر وی بیان‌کنندۀ حقیقت واحدی هستند، در نظریۀ اشراقی خود به‌کار بست همان‌گونه که از تعقّل به‌همراه کشف‌وشهود در خدمت نیل به حقیقت جامع و واحد الهی بهره گرفت. مقالۀ پیش‌رو برآن است که با تأملی پدیدارشناختی در معنا و مفهوم عشق نزد سهروردی، به کنه نظریۀ وی در باب عشق نزدیک شود و نسبت عشق را با زیبایی روشن سازد و لذا پرسش اصلی مقاله این است که عشق نزد سهروردی به چه معنایی است و چه نسبتی با زیبایی دارد؟ نتایج پژوهش حاضر نشانگر آن است که عشق همانند وجود است که از ذات حق که نورالانوار و مظهر کمال و جمال عشق مطلق است، در سرتاسر هستی، سریان و جریان پیدا کرده و پیوند آن با زیبایی پیوندی جاودانه است و این دو  همانند نور و وجود، اموری ذومراتب هستند. مبنای کار در این پژوهش، رسالۀ مونس‌العشّاق یا  فی حقیقة العشق است، هرچند به تناسب موضوع، به کتاب مهم حکمةالاشراق که بیشتر با روش ذوقی و بر مبنای کشف و شهود نگاشته شده و نیز دیگر آثار سهروردی توجه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Phenomenology of Love and Its Relation to Beauty in Suhrawardῑ

نویسنده [English]

  • shamsolmoluk mostafavi

Associate Professor of Philosophy, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Iran

چکیده [English]

This article examines the phenomenology of love and its relationship to beauty in the thought of Shihāb al-Dīn Yaḥyā Suhrawardī, the Illuminationist philosopher and eminent Iranian sage. Suhrawardī succeeded in intertwining discursive philosophy with intuitive wisdom and establishing a firm ontological foundation for his doctrine of illumination. Known as the “Philosopher of Light,” he not only mastered the sciences of his era but also engaged in spiritual discipline and mystical wayfaring, attaining numerous revelations. Incorporating the wisdom of ancient Greece and Iran, which he regarded as expressing a single truth, he combined rational inquiry with unveiling and intuition in pursuit of a comprehensive and unified divine reality. Through a phenomenological reflection on the meaning and concept of love in Suhrawardī’s works, this study seeks to elucidate the essence of his theory of love and clarify its relationship with beauty. The central question addressed here is as follows: What does love signify in Suhrawardī’s philosophy, and how is it related to beauty? The findings demonstrate that love, like existence, originates from the Divine Essence, identified as the Light of Lights and the manifestation of perfection and beauty of absolute love, and flows throughout the whole of being. Its connection with beauty is eternal, and both, like light and existence, are realities of gradation. The primary sources employed are Suhrawardī’s Muʾnis al-ʿUshshāq (or Fī Ḥaqīqat al-ʿIshq), along with Ḥikmat al-Ishrāq, composed largely through an intuitive method based on unveiling, and other relevant works by Suhrawardī.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Suhrawardī
  • Love
  • Beauty
  • Being
  • Light
  • al-Munīs al-ʿUshshāq
  • Ḥikmat al-Ishrāq
  1. منابع

    جامی، نورالدین عبدالرحمان (1373). تصحیح و مقدمۀ یان ریشار، انتشارات اساطیر.

    چیتیک، ویلیام (1383). طریق صوفیانۀ عشق، مهدی سررشته‌داری، انتشارات مهراندیش.

    خواجه عبدالله انصاری (1361). رسالۀ عقل و عشق (مندرج در ارکان عرفان)، انتشارات نور فاطمه.

    سجادی، سید ضیاءالدین (1372). مقدمه‌ای بر مبانی عرفان و تصوف، انتشارات سمت.

    سهروردی، شیخ شهاب‌الدین یحیی (1367). حکمة‌الاشراق، دکتر سیدجعفر سجادی، انتشارات دانشگاه تهران.

     سهروردی، شیخ شهاب‌الدین (1374).  فی حقیقة‌العشق (مونس‌العشاق)، تهران، انتشارات مولی.

    سهروردی، شیخ شهاب‌الدین (1374). صفیر سیمرغ، تهران، انتشارات مولی.

    سهروردی، شهاب الدین یحیی (1398). رسالة الطیر (قصۀ مرغان)، در: قصه‌های شیخ اشراق، نشر مرکز.

    نیریزی شیرازی، سید قطب‌الدین محمد (1383). قصیدۀ عشقیه؛ در حقیقت عشق الهی، محمدرضا ذاکر عباسی، انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.

     روزبهان بقلی(1366). عبهر العاشقین، هانری کربن و محمد معین، انتشارات منوچهری.

    عطار (1370). تذکرة‌الاولیاء، میرزا محمدخان قزوینی، انتشارات گنجینه.

    عین‌القضات همدانی (1373). تمهیدات، عفیف عسیران، انتشارات منوچهری.

     قشیری، عبدالکریم هوازن (1361). رسالۀ قشیریه، بدیع‌الزمان فروزانفر، انتشارات علمی فرهنگی.

    غزالی، ابوحامد محمد (1371). کیمیای سعات (ج2)، به کوشش خدیو جم، انتشارات علمی و فرهنگی.

    غزالی، احمد بن محمد (1370). سوانح العشاق، در: مجموعه آثار فارسی غزالی، به کوشش احمد مجاهد، انتشارات دانشگاه تهران.

    کربن، هانری (1377). تاریخ فلسفۀ اسلامی، جواد طباطبایی، انتشارات کویر.

    کربن، هانری (1399). چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی (ج2)، انشاءالله رحمتی، نشر سونیا.

    مولوی، جلال‌الدین محمد (1353). مثنوی معنوی، تصحیح نیکلسون، انتشارات امیرکبیر.

    میبدی، رشیدالدین ابوالفضل (1375). نواخوان بزم صاحبدلان، گزیدۀ کشف‌الاسرار و عدةالابرار، رضا انزابی نژاد، انتشارات جامی.

    1. نجم‌الدین رازی (1393). رسالۀ عقل و عشق، به اهتمام و تصحیح تقی تفضلی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.

    هجویری (1392). کشف‌المحجوب، دکتر محمود عابدی، انتشارات سروش.

    References

    Attar (1370). Tazkirat al-Awliya, Mirza Mohammad Khan Qazvini, Ganjineh Publications.

    Ayn al-Qudzat Hamadani (1373). Tamhidat, Afif Asiran, Manouchehri Publications.

    Chittick, William (2004). The Sufi Path of Love, Mehdi Sarrashtehdari, Mehrandish Publications.

    Corbin, Henry (1998). History of Islamic Philosophy, Javad Tabatabaei, Kavir Publications.

    Corbin, Henry (2000). Spiritual and Philosophical Perspectives of Iranian Islam (Vol. 2), Insha Allah Rahmati, Sonia Publications.

    Ghazali, Abu Hamid Muhammad (1371). Chemistry of the Hours (Vol. 2), edited by Khadiyyah Jam, Scientific and Cultural Publications.

    Ghazali, Ahmad ibn Muhammad (1991). Biography of the Lovers, in: Ghazali's Persian Works Collection, edited by Ahmad Mojahid, Tehran University Press.

    Hajveiri (2013). Kashf-ul-Mahjoob, Dr. Mahmoud Abedi, Soroush Publications.

    Jami, Noor al-Din Abd al-Rahman (1994). Edited and prefaced by Ian Richard, Asatir Publications.

    Khajeh Abdullah Ansari (1982). Treatise on Reason and Love (included in Arkan Erfan), Noor Fatemeh Publications.

    Meybodi, Rashiduddin Abolfazl (1996). Nawakhan Bazm Sahibdalan, Selected from Kashf-ul-Asrar and Idd-ul-Abrar, Reza Anzabinejad, Jami Publications.

    Najmuddin Razi (2014). Treatise on Wisdom and Love, edited and edited by Taghi Tafazzoli, Scientific and Cultural Publishing Company.

    Neyrizi, Seyyed Qutb al-Din Muhammad (1383). Ode to Love; In Truth, Divine Love, Mohammad Reza Zakir Abbasi, Cultural Heritage and Honors Association Publications.

    Qashiri, Abdul Karim Hawazen (1361). Risale-i-Qushiriya, Badi’ al-Zaman Forozanfar, Scientific and Cultural Publications.

    Roozbehan Baghli (1366). Abhar al-Asheqeen, Henry Corbin and Mohammad Moin, Manouchehri Publications.

    Rumi, Jalaluddin Muhammad (1973). Masnavi Manavi, edited by Nicholson, Amir Kabir Publications.

    Sajjadi, Seyyed Zia al-Din (1993). An Introduction to the Fundamentals of Erfan and Sufism, Samt Publications.

    Suhrawardi, Shahab al-Din Yahya (1398). Risale-i-Tayr (The Story of the Bird), in: Stories of Sheikh Ishraq, Markaz Publishing.

    Suhrawardi, Sheikh Shahab al-Din (1995). Fi Haqiqa al-Ishq (Monas al-Ishq), Tehran, Moli Publications.

    Suhrawardi, Sheikh Shahab al-Din (1995). Safir Simorgh, Tehran, Moli Publications.

    Suhrawardi, Sheikh Shahab al-Din Yahya (1988). Hikmat al-Ishraq, Dr. Seyyed Jafar Sajjadi, Tehran University Publications.