نوع مقاله : علمی -پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

10.22059/jop.2025.396518.1006905

چکیده

کوگیتو (Cogito) نشان‌ویژۀ نظام فکری دکارت به‌شمار می‌آید که با آن تحوّل بزرگی در تاریخ اندیشۀ فلسفی پدید آمد. بن‌مایۀ کوگیتو در معنای تازه‌ای نهفته است که دکارت به نفس می‌دهد و این معنابخشی به‌ میانجی ‌گذار از نفس به ذهن رخ می‌دهد. کوگیتو در سه اثر مهم، البته به قرائت‌های متفاوت، خودنمایی می‌کند: گفتار در روش، تأملات در فلسفۀ اولی، اصول فلسفه. اما از میان این سه، دکارت فقط تأملات ‌را «رساله» می‌داند و از آن به مابعدالطبیعۀ خود نیز یاد می‌کند. در نوشتۀ پیشِ رو، می‌کوشیم با چشم‌دوختن بر «تأمل دوم» از تأملات شش‌گانه در تأملات، جایگاه کوگیتو را در نظام فکری دکارت از حیث گذار از نفس ارسطویی به ذهن دکارتی باز نماییم. پیداست که برای این مقصود، ناگزیر از طرح مقدّماتی بحث خاصّه در دورۀ نوزایی و در سدۀ هفدهم هستیم، تا روشن گردد اندیشۀ دکارت در این باره تنها تأکید بر نفی افکار پیشینیان از جمله ارسطو نیست، که جنبه‌های نواندیشانه‌‌ و نوآورانه‌ای نیز دارد. در این گذار، شک دکارتی نقش بسترسازی و تمهید مقدّمات را برعهده دارد که باید بدان نیز پرداخت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Transition from Soul to Mind in Descartes’ Meditations

نویسنده [English]

  • mostafa shahraeini

Faculty Member of Philosophy, Institute for Humanities and Cultural Studies

چکیده [English]

The Cogito is considered the hallmark of Descartes’ intellectual system, with which a great transformation occurred in the history of philosophical thought. The essence of the Cogito lies in the new meaning that Descartes gives to the soul, and this meaning-making occurs through the transition from soul to mind. The Cogito manifests itself in three important works, albeit in different readings: Discourse on Method, Meditations on First Philosophy, and Principles of Philosophy. However, among these three, Descartes only considers Meditations as a “treatise” and also refers to it as his metaphysics. In the present article, we try to examine the place of the Cogito in Descartes’ intellectual system in terms of the transition from the Aristotelian soul to the Cartesian mind, by focusing on the “Second Meditation” of the six meditations in Meditations. It is clear that for this purpose, we must necessarily present preliminary discussions, especially in the Renaissance period and in the seventeenth century, to clarify that Descartes’ thought in this regard is not only an emphasis on negating the ideas of predecessors, including Aristotle, but also has innovative and innovative aspects. In this transition, Cartesian doubt plays the role of groundwork and preparation, which must also be addressed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Descartes
  • Cogito
  • Mind
  • Cartesian Man
منابع فارسی
ارسطو (1378). دربارۀ نفس، ترجمه و تحشیۀ علیمراد داوودی، چاپ چهارم، انتشارات حکمت.
والتر ترنس استیس (1386). تاریخ انتقادی فلسفۀ یونان، ترجمۀ یوسف شاقول، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه مفید.
کاپلستون، فردریک جیمز (1385). تاریخ فلسفۀ یونان و روم، ترجمۀ سید جلال الدین مجتبوی، چاپ پنجم، انتشارات علمی  فرهنگی و انتشارات سروش.
گاتری، دبلیو. کی. سی. (a 1375). تاریخ فلسفۀ یونان، ترجمۀ مهدی قوام صفری، چاپ اول انتشارات فکر روز.
شرف، شرف الدین خراسانی (1350). نخستین فیلسوفان یونان، مرکز انتشارات علمی فرهنگی.
وال، ژان (1370). بحث در مابعدالطبیعه، ترجمۀ یحیی مهدوی، چاپ اول، انتشارات خوارزمی.
افلاطون (1380). دورۀ آثار افلاطون، ترجمۀ محمد حسن لطفی، چاپ سوم، انتشارات خوارزمی.
قوام صفری، مهدی (1382). نظریۀ صورت در فلسفۀ ارسطو، چاپ اول، انتشارات حکمت.
کویره، الکساندر (1370). گفتاری دربارۀ دکارت، ترجمۀ امیرحسین جهانبگلو، چاپ اول، نشر قطره.
ژیلسون، اتین (1402ه.ق). نقد تفکر فلسفی غرب (از قرون وسطی تا اوایل قرن حاضر)، ترجمۀ احمد احمدی، تهران، چاپ سوم، انتشارات حکمت.
کاتینگم، جان (1390). فرهنگ فلسفۀ دکارت، ترجمۀ علی افضلی، چاپ اول، مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران.
منابع انگلیسی
Ariew, Roger, John Cottingham, & Tom Sorell (1998) ‚ Cambridge Philosophical Texts in Contexts, Descartes̛ Meditations, Background Source Materials‚ Cambridge Univ. Press.
Aristotle (1928), posterior Analytics; translated by G.R.G. Mure, Clarendon Press.
Curley, E. M. (1978) ‚ Descartes against the skeptics‚ Cambridge‚ Massachusetts‚ Harvard university press.
Descartes, Rene (1991) & (1992) ‚ The Philosophical Writings of Descartes (2 Vol.)‚ tr‚ By: J. Cottingham and R. Stoothoff and D. Murdoch, CUP (U.S.A)‚ [CSM].
Descartes, Rene (1991) ‚ The Philosophical Writings of Descartes‚ tr‚ By: J. Cottingham and R. Stoothoff and D. Murdoch and A. Kenny‚ CUP (U.S.A)‚ [CSMK].
Frede. Michael (1995)‚ «On Aristotles Conception of the Soul»‚ Essays on Aristotles De Anima
Graham, Daniel W. (2010)‚ The texts of early greekphilosophy : The complet fragments of the major presocratics, Part 1, First published, Cambridge University Press, New York.
Popkin, Richard (1960)‚ The History of Scepticism from Erasmus to Descartes‚ ASSEN – MCMLX: Netherlands.
Rorty, Amélie Oksenberg (1986) (edited by) Essays on Descartes Meditations, University of California Press.
Wilkes, K. V. (1995)‚ «Psuche versus the Mind»‚ Essays on Aristotles De Anima.