نوع مقاله : علمی -پژوهشی

نویسنده

دانشیار پژوهشکدۀ تاریخ علم دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22059/jop.2025.399017.1006928

چکیده

ما در این پژوهش می‌خواهیم به تحلیل خطوط کلّی علم کیمیا به طور عام و به طور خاص کیمیا نزد جابر بن حیان بپردازیم و نشان دهیم که این نظریه ریشه در آرای ارسطویی، رواقی و نوافلاطونی دارد. این نظریه "علم موازین" نامیده می شود، هدف این علم تقلیل همۀ پدیده‌های طبیعی به طور کلّی و تمامی داده‌های معرفت علمی- مانند کیهان‌شناسی، فیزیک و کیمیاگری - به قوانین کمّی و اندازه‌گیری است. علم موازین در قرون وسطی، نمایانگر تلاشی برای بنیان نهادن یک نظام کمّی در علوم طبیعی بود. همچنین خواهیم دید که جابر شدت چهار درجه‌ای کیفیت‌های عنصری را - که طرح کلّی آن را از پزشکان یونانی وام گرفته است- به مجموعه‌ای از اعداد مشخص تقلیل می‌دهد، و خواهیم کاوید که چه رابطه‌ای بین این تأملات و رسالۀ تیمائوس افلاطون و عددشناسی فیثاغورسی وجود دارد. همچنین نقش خاص عدد هفده در اندیشۀ‌ جابر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Alchemy and the Role of Mathematics in the Theory of Balances (‘Ilm al-Mīzān) by Jābir Ibn Hayyān

نویسنده [English]

  • iraj nikseresht

Associate Professor at Institute for the History of Science, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

This study analyzes the principal features of alchemical theory in general, with a particular focus on Jābir Ibn Ḥayyān’s contributions. It explores the Aristotelian, Stoic, and Neoplatonic foundations of his thought, culminating in the so-called “Theory of Balances”—a framework that seeks to reduce all natural phenomena and scientific knowledge, including cosmology, physics, and alchemy, to laws of quantity and measurement. In the Middle Ages, this theory served as a foundation for establishing a quantitative system of natural science. Jābir translated the four degrees of intensity of the elementary qualities—borrowed from Greek medicine—into characteristic numerical series. This study examines the connections between these speculations and Plato’s Timaeus, as well as Pythagorean arithmology, with particular attention to the recurring significance of the number seventeen in Jābir’s thought.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Illuminationist Epistemology
  • Suhrawardῑ
  • intuition
  • Observation
  • Self-Knowledge
Références
Berthelot M. (1884), Les origines de l’Alchimie, Paris : G. Steinheil.
BRISSON L., (1991), Inventer l'univers. Le problème de la connaissance et les modèles cosmologiques, avec F. Walter Meyerstein, Collection L'âne d'or 1, Paris, Les Belles Lettres,
BRISSON L., (1994), Le même et l’autre dans la structure ontologique du Timée de Platon. Un commentaire systématique du Timée de Platon, 2. éd., ACADEMI.
Burckhard T. (1974), Alchimie : sa signification et son image du monde, Milano : Archè.
Greiner F. (1991), L’Alchimie, Desclée de Brouwer.
Halleux R. (1979), Les textes alchimiques, Turnhout : Brepols.
Jābir ibn Ḥayyān (1928), The Arabic works of Jābir ibn Ḥayyān /edited with translations into English and critical notes by Eric John Holmyard. 2 Volumes, Librairie Orientaliste Paul Geuthner, Paris.
Joly B. (1992), Rationalité de l’Alchimie au XIIe siècle, Vrin.
Lory, Pierre (1983). Jâbir ibn Hayyân: Dix traités d'alchimie. Les dix premiers Traités du Livre des Soixante-dix. Paris : Sindbad
Lory, Pierre (1989). Alchimie et mystique en terre d'Islam. Lagrasse: Verdier
Lory, Pierre (2008). "Kimiā"Encyclopaedia Iranica.
Kraus, Paul (1931). "Studien zu Jābir ibn Hayyān" (PDF). Isis. 15 (1): 7–30
Kraus P. (1986), Jâbir Ibn Hayyân : contribution à l’historien des idées scientifiques dans l’Islam ; Jâbir et la science Grecque, Les Belles Lettres.
Pernéty (1971), Dictionnaire mytho-hermétique, reprint de l’édition originale de 1758, Milano: Archè.
Platon (1995), Théétète, trad., introduction et notes par Michel Narcy, Paris, GF-Flammarion.
Platon (2008), Timée. Traduction, introduction et présentation par Luc Brisson, GF Flammarion.
Possion A. (1891), Théories et symboles des alchimistes : le grand-œuvre. Suivi d’un essai sur la bibliographie alchimique, Paris: Chacoranc.
Saint-Sernin B. (1986), « images de la matière et matérialisme », Etudes, juin.