دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 7
همگرایی و واگرایی فلسفة تحلیلی و بنیانگذاری آن در پدیدارشناسی هوسرل
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1391، صفحه 27-53
چکیده
فلسفة تحلیلی از زبان آغاز میکند و بهسبب خصلت همگانی و عامّ زبان و یا ویژگی بینالاذهانیاش، پاسخگوی مسائلی چون سولیپسیزم، فرد دیگر، اگوی محض و تجربی و غیره نیست و نیازی به توضیح و تبیین ... بیشترماده اولی و تبیین کون و فساد در فلسفه ارسطو
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1391، صفحه 54-83
چکیده
ماده اولی یا هیولای اولی در سنت فلسفی غالباً به عنوان مفهومی اصیل از فلسفه ارسطو تلقی شده است؛ در عین حال اصالت این مفهوم از سوی برخی محققین معاصر فلسفه ارسطو مورد تردید قرار گرفته است. البته مناقشهای ... بیشترمن واقعی کانت
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1391، صفحه 84-101
چکیده
هدف این مقاله بررسی نگرش کانت دربارة سوژة استعلایی است و دستآورد مهم آن شرح و توضیح شاخصههای سوژة استعلایی بنابر ملاکهای نقد عقل محض است. نگارنده نشان میدهد که سوژه، هیچ گاه از مقام سوژهای ... بیشترخواست قدرت و مسألۀ تفسیر آن
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1391، صفحه 102-127
چکیده
خواست قدرت، یا ارادۀ معطوف به قدرت، در نظر شمار قابل توجهی از تفسیرگران اندیشۀ نیچه یکی از مهمترین مفاهیم در فلسفه، دستکم فلسفۀ متأخر اوست و در عین حال یکی از پرابهامترین و مسألهبرانگیزترین ... بیشتردیویدسن و اصل چریتی به مثابه شرط امکان تفسیر
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1391
چکیده
دیویدسن در کوشش خود در تحقیق در باب چگونگی شکل گیری فهم، مفاهمه و تفسیر به اصلی موسوم به «اصل چریتی» توسل میجوید و از آن استفادة گستردهای در فلسفة خود میکنند. این اصل که خود در واقع مجموعهای ... بیشترزایش اخلاق از دل تراژدی‘ دفاع از تفسیر اخلاقی کاتارسیس ارسطویی
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1391، صفحه 149-177