دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 6
تلقی بدیع گادامر از فهم
دوره 10، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 5-26
چکیده
گادامر به پیروی از هیدگر فهم را حالت بنیادین هستی دازاین میداند. او در حقیقت و روش سه معنای متفاوت برای فهم برمیشمارد. وی همچنین معتقد است که این سه معنا ریشه در یک معنای اصلی و کانونی دارند. این ... بیشترامکان فلسفه تطبیقی بر اساس رویداد از آنِ خود کننده
دوره 10، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 27-48
چکیده
امکان و نحوه فلسفه تطبیقی یکی از سؤالات مهم زمانه کنونی است. از جمله رهیافتهایی که در این حوزه تلاش داشتهاند، رهیافت پدیدارشناسی است. هانری کربن از مهمترین بینانگذاران فلسفه تطبیقی و نزدیک به پدیدارشناسی ... بیشترالحادِ اصلموضوعی سارتر
دوره 10، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 49-86
چکیده
ژان پل سارتر یکی از فیلسوفان ملحد قرن بیستم است. او با دلایل فلسفی به موضع الحادی خود نرسید بلکه دلایل روانشناختی و جامعهشناختی باعث شد تا در دوازده سالگی الحاد را، به تعبیر خودش، «شهود» کند. ... بیشترتقویم پدیده شناختی هوسرل: اشتراک بین الاذهانی و مسئلة عینیت و حقیقت
دوره 10، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 69-86
چکیده
در مقالة حاضر راهکار هوسرل در خصوص حلّ مسئلة شناخت مورد بررسی قرار میگیرد. درونمایة اصلی پدیدهشناسی هوسرل، به ویژه در بحث تقویم اعیان، نقد شناخت است. هوسرل با الهام از شک دکارتی به حوزة آگاهی مطلق ... بیشترودانتا، حکمت الهی دین هندو
دوره 10، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 87-106
چکیده
در دین هندو مکاتب مختلفی وجود دارد که اصیلترین آنها ودانتا یا حکمت الهی است. این مکتب مفسران متعددی دارد اما برجستهترین تفسیر آن مربوط به شانکارا ، حکیم الهی هند ، است که به مکتب او ودانتای عاری ... بیشترمفهوم اگزیستانس نزد یاسپرس
دوره 10، شماره 2 ، دی 1391، صفحه 107-129