اهمیت بازآفرینی روسو از نقد افلاطونی هنر
اهمیت بازآفرینی روسو از نقد افلاطونی هنر

علیرضا اسمعیل زاده برزی

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 1-19

چکیده
  ژان‌ژاک روسو در تعدادی از آثار خود همچون گفتار دربارۀ هنرها و علوم و نامه به دالامبر دربارۀ تئاتر، برخلاف جریان غالب و روح زمانۀ خود، انتقادی از هنرها و به‌ویژه هنر تئاتر ارائه کرد که در اساس، مبتنی ...  بیشتر
تقاطع میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیبایی‌شناختی
تقاطع میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیبایی‌شناختی

سید محمد حسین نواب

دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 219-238

چکیده
  بررسی تقاطع میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیبایی‌شناختی، می‌تواند نسبت میان دین و هنر را بیش از پیش روشن کند. میزان اشتراکات و شباهت‌ها مشخص می‌کند که آیا منشأ واحدی در کار است؟ آیا از  هردو می‌توانیم ...  بیشتر
ارزیابی جایگاه هنر به عنوان شرط فلسفۀ آلن بدیو
ارزیابی جایگاه هنر به عنوان شرط فلسفۀ آلن بدیو

علیرضا اسمعیل زاده برزی

دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 1-20

چکیده
  در این مقاله بعد از بیان دیدگاه آلن بدیو در خصوص جایگاه هنر به عنوان یکی از شرایط فلسفه، نسبت خاص فلسفۀ او را با هنر مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. بررسی نوع مواجهۀ او با آثار هنری و شعری تردیدهایی را در ...  بیشتر
شأن وجودشناختی هنر و صنعت نزد هیدگر
شأن وجودشناختی هنر و صنعت نزد هیدگر

مرجانه سوزن کار؛ محمدرضا ریخته گران؛ شمس الملوک مصطفوی

دوره 17، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 69-87

چکیده
  در مقام تعریف غالبا صنعت را مجموعه ابزار و وسایلی می­دانیم که توسط صنعتگر تولید شده است. همچنین است نگاه­مان به هنر؛ مجموعه آثاری همچون نقاشی، شعر و غیره که هنرمند آن­ها را به وجود آورده است. در نگرشی ...  بیشتر
منشاء هنر از منظر صدرالمتألهین
منشاء هنر از منظر صدرالمتألهین

حسین هاشم نژاد

دوره 14، شماره 1 ، تیر 1395، ، صفحه 109-126

چکیده
  صدرالمتألهین بیش از سایر فیلسوفان مسلمان به بحث و نظر از منشأ هنر و آفرینش هنری می‌پردازد. به نزد او، خلیفه الهی بودن انسان، عرضه شدن هنرها به انسانها در عوالم ونشئه­های پیشین آفرینش، الهام، گرایش­های ...  بیشتر
زیبایی¬شناسی در فلسفه صدرالمتألهین
زیبایی¬شناسی در فلسفه صدرالمتألهین

حسین هاشم نژاد؛ سید جواد نعمتی

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 137-162

چکیده
  امروزه در محافل آکادمیک، زیبایی­شناسی به عنوان شاخه­ای از فلسفه که به مطالعه پیرامون زیبایی و هنر می­پردازد، مطرح است. به نظر صدرا زیبایی صورت یا امری تحسین برانگیز است.منشاء زیبایی جمیل مطلق است. ...  بیشتر