نوع مقاله : علمی -پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفۀ هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 دانشیار گروه فلسفه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران
3 دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال تهران
چکیده
در مقام تعریف غالبا صنعت را مجموعه ابزار و وسایلی میدانیم که توسط صنعتگر تولید شده است. همچنین است نگاهمان به هنر؛ مجموعه آثاری همچون نقاشی، شعر و غیره که هنرمند آنها را به وجود آورده است. در نگرشی موجودشناسانه تعریفهای انسانمدار از این قبیل صحیح هستند، اما اگر در پی ذات یا حقیقت چیزها باشیم و بخواهیم شأن وجودشناسانه آنها را تعیین کنیم تعریفهای صحیح کافی نیستند؛ چرا که ذات هر چیز عبارت است از آنچه امکان داده تا آن چیز همان که هست باشد. بر این اساس، ذات صنعت و هنر نمیتواند تنها از شخص صنعتگر یا شخص هنرمند و نیز از دستساختههای آنها تعین پذیرفته باشد. در این نوشتار تلاش شده تا شأن وجودشناختی هنر و صنعت بر اساس نسبت انسان با وجود از نگاه هیدگر معلوم گردد؛ و با در نظر گرفتن این نکته که وی دورههای گوناگون تاریخ را اعصار وجود میداند و معتقد است وجود در اعصار گوناگون به انحاء متفاوت از جمله پوئسیس و گشتل خود را مکشوف کرده است، به این پرسش پاسخ داده شود که چرا این متفکر دوران یونان باستان را عصر هنر و روزگار کنونی را عصر صنعت نامیده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Ontological Status of Art and Technology in Heidegger’s Viewpoint
نویسندگان [English]
- marjaneh souzankar 1
- mohammadreza rikhtegaran 2
- shamsolmolouk mostafavi, 3
1 PhD student of Philosophy of Art, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor of Philosophy, Faculty of Literature, University of Tehran
3 Associate Professor of Philosophy, Islamic Azad University, North Tehran Branch
چکیده [English]
We often define Technology as instruments and tools produced by a technician and art as works such as paintings, sculpture, architecture, poems etc. created by an artist. From an ontic point of view, such humanistic definitions are correct but if we look for the essence of things and want to determine their ontological status, correct definitions are not enough because the essence of everything is that which allows it to be what it is. Thus, merely the technician or the artist and their artifacts cannot specify the essence of technology and art. This paper tries to determine the ontological status of technology and art based on the relation of human to Being from the viewpoint of Heidegger. Moreover, considering that he recognizes different periods of history as ages of Being and believes that Being has revealed itself in various forms including Poiesis and Gestell in each age, the research tries to find out why this thinker has called the ancient Greek the age of Art and the present day the age of Technology .
کلیدواژهها [English]
- Art
- Technology
- Being
- Techne
- Poiesis
- Gestell