دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 8
زیبایی و ارتباط آن با صورت در نظام فلسفی آکوئیناس
دوره 17، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 1-20
چکیده
در توماس زیبایی امری متافیزیکی است و با وجود پیوند دارد، از اینرو میتوان وجود را ریشه و اصل زیباییِ اشیاء تلقی کرد. صورت نیز مفهومی کلیدی در زیباییشناسیِ تومایی و اساسِ زیباییِ امور است. هر چیزی ... بیشترعلم انسان به اشیاء خارجی از دیدگاه جان لاک و محقق لاهیجی
دوره 17، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 21-40
چکیده
مسألۀ شناخت و میزان معرفت انسان به اشیاء از مسائل مهم تاریخ تفکر و فلسفه است. از جـمله فلاسفهای که به مبحث شناخت و میزان معرفت بشر پرداختهاند، حکیم ملاعبدالرزاق لاهیجی (م 1072 ه.ق) و جان لاک (1704-1632 م) ... بیشترساختار آزادی: سیستم یا فوگ؟
دوره 17، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 41-51
چکیده
اگرچه تغایر ظاهری میان آزادی و سیستم همواره در طول تاریخ اندیشه، زمینه ساز مباحث متعددی بوده است، اما این فیلسوفان ایدئالیست آلمانی بودند که برای نخستین بار، نسبت میان این دو مفهوم را به نحوی صریح ... بیشتربررسی تحویل اصالت و اعتباریت به صدق و عدم صدق بر واقع
دوره 17، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 53-67
چکیده
بر اساس تلقی رایج، در نظریۀ اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، دو وصف اصالت و اعتباریت، به ترتیب به صدق بالذات و صدق بالعرض بر واقعیت خارجی تحویل برده میشوند و در نتیجه نه تنها تحقق ماهیت در خارج بلکه واقع ... بیشترشأن وجودشناختی هنر و صنعت نزد هیدگر
دوره 17، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 69-87
چکیده
در مقام تعریف غالبا صنعت را مجموعه ابزار و وسایلی میدانیم که توسط صنعتگر تولید شده است. همچنین است نگاهمان به هنر؛ مجموعه آثاری همچون نقاشی، شعر و غیره که هنرمند آنها را به وجود آورده است. در نگرشی ... بیشترنقش پدیدارشناسی روح هگل درتکوین جامعهشناسی معرفت مانهایم
دوره 17، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 89-103
چکیده
هگل سیر تحول روح را باتحول در آگاهی حسی، خودآگاهی، عقل،روح، دین وعلم مطلق تشریح میکند. در این مسیر آگاهی به روش دیالکتیکی دربستر تاریخ حرکت میکند. لذا معرفت امری تحولی، خود یابنده و پویا تلقی میگردد. ... بیشتردرباره تاریخ مشهور مسئله اصالت وجود
دوره 17، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 105-120
چکیده
در میان معاصران، روایت تاریخی مشهوری برای مسئله اصالت وجود مفروض دانسته شده است که طبق آن نقشهای اصلی از آنِ ابنسینا، سهروردی و صدرا است و میرداماد نقش مکمل روایت را به عهده دارد: ابنسینا، در تقابل ... بیشتربررسی ماهیت زبان در فلسفه زبان فارابی
دوره 17، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 121-140