دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
کلیدواژهها = نفس
تعداد مقالات: 6
رویکردی معرفتشناختی به مسئلۀ اینهمانی شخصی از دیدگاه هیوم
دوره 19، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 21-37
چکیده
تلقی هیوم از جوهر نفسانی و اینهمانی شخصی حاصل ادعای تجربهگرایانۀ او مبنی بر ابتنای تصورات بر انطباعات و رویکرد تودهای او به ماهیت ذهن است. او بر همین اساس، وجود ذهن یا نفس را بهعنوان حامل و موضوع ... بیشترنفس و اختلالات عصبی- روانی؛ تبیینی نوخاستهگرایانه و صدرایی
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 173-196
چکیده
انواع آسیبهای مغزی و عصبی (از جمله اختلال هویت تجزیهای، اسکیزوفرنی، تغییرات خُلقی و مانند آن) بر تباهشدن و دگرگونشدن ِکیفیاتِ حیاتی، حالاتِ ذهنی و شخصیتی، و حتی انگارۀ نفس و «خود» تأثیر مستقیم ... بیشتربررسی و نقد انتقادات فخررازی به حدوث روحانی نفس ناطقه از دیدگاه ابن سینا
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 57-73
چکیده
حادث یا قدیم بودن نفس ناطقه انسانی از مسائل چالش برانگیز و قدیمی فلسفه است. ابن سینا در مقابل افلاطون که نفس را قدیم می دانست، با اقامه براهینی در صدد اثبات حدوث نفس بر می آید. در مقابل، فخررازی با طرح انتقاداتی ... بیشترغده صنوبری دکارت: مقری برای روح
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 19-38
چکیده
تبیین رابطه نفس و بدن از مهمترین دلمشغولیهای فلاسفه دوآلیست میباشد. گرچه خاستگاه تفکر دوآلیسم به افلاطون بازمیگردد، اما رنه دکارت فیلسوف فرانسوی نیز نقش بهسزائی در تبیین، گسترش و شاید بتوان ... بیشترتفسیر فمنیستی نظریة نفس اسپینوزا
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1392، ، صفحه 47-64
چکیده
نظریة نفس اسپینوزا اینهمانی نفس و بدن را در مقابل سنت دوگانهانگار دکارتی قرار میدهد. این دوگانهانگاری و اینهمانانگاری نفس و بدن موجب واکنشهایی در فلسفههای اخیر شده است. فیلسوفان فمنیست ضمن ... بیشترزیبایی¬شناسی در فلسفه صدرالمتألهین
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 137-162