دوره 23 (1404)
دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
مقاله پژوهشی
نقد و بررسی رویکرد تومیست‌های تحلیلی به ویژه آنتونی ِکنی به وجودشناسیِ توماس آکوئینی
نقد و بررسی رویکرد تومیست‌های تحلیلی به ویژه آنتونی ِکنی به وجودشناسیِ توماس آکوئینی

حسن احمدی زاده

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 1-17

https://doi.org/10.22059/jop.2014.51913

چکیده
  احیاء اندیشه‌های فلسفی و کلامی توماس آکوئینی در دوره‌ی مدرن، همواره یکی از دغدغه‌های اندیشمندانی بوده که پاسخ بسیاری از معضلات فلسفی و الهیاتی عصر جدید را تنها در آثار او دست‌یافتنی می‌دانستند. این ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
غده صنوبری دکارت: مقری برای روح
غده صنوبری دکارت: مقری برای روح

علی افضلی؛ زهره عبد خدائی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 19-38

https://doi.org/10.22059/jop.2014.51915

چکیده
  تبیین رابطه نفس و بدن از مهمترین دلمشغولی­های فلاسفه دوآلیست می‌باشد. گرچه خاستگاه تفکر دوآلیسم به افلاطون بازمی‌گردد، اما رنه دکارت فیلسوف فرانسوی نیز نقش به­سزائی در تبیین، گسترش و شاید بتوان ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی تطبیقی دیالکتیک ایمان و فهم در هرمنوتیک مولانا وآگوستین بر اساس آموزۀ «ایمان می آورم تا بفهمم »
بررسی تطبیقی دیالکتیک ایمان و فهم در هرمنوتیک مولانا وآگوستین بر اساس آموزۀ «ایمان می آورم تا بفهمم »

منوچهر اکبری؛ علی اکبر رضادوست

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 39-59

https://doi.org/10.22059/jop.2014.51916

چکیده
  آدمی به‌عنوان موجودی فهیم، مدام با موضوع فهم سر و کار دارد و هر کُنش و واکنشش همراه با فهم است. این هماره­گی و اهمیّتِ فهم، باعث شده که اندیشمندان، از دیر باز در پی شناختِ ساختار و راه­های نیل به فهمِ ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
پژوهشی در رابطه کلام و کتاب خداوند در حکمت صدرائی
پژوهشی در رابطه کلام و کتاب خداوند در حکمت صدرائی

محسن پیر هادی؛ محمد رضا کریمی والا

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 61-79

https://doi.org/10.22059/jop.2014.51918

چکیده
  ملاصدرا با این تلقی که کلام: انشاء چیزی است که بر ضمیر و نهان متکلم دلالت می‌کند، اظهار می‌دارد که کلام الهی شامل موجودات و افعال خداوند می‌شود؛ پس اطلاق کلمه و کلام برجهان آفرینش صحیح است و خداوند هم ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
عمل و نظر در اندیشه‌ی هیدگر و کوششی برای قرائت میان فرهنگی از آن
عمل و نظر در اندیشه‌ی هیدگر و کوششی برای قرائت میان فرهنگی از آن

احمد علی حیدری

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 81-100

https://doi.org/10.22059/jop.2014.51919

چکیده
  مقاله مترصد بیان این نکته است که در اندیشه‌ی مارتین هیدگر مناسبات نخستین آدمی با عالم در عرصه‌ی عمل شکل می‌گیرد و در این قلمرو آدمی به سبب واقع‌شدن در مناسبات ابزاری عالم ضمن بهره‌مندی از معنی‌داری ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
نوس: دانشِ علمی برهان ناپذیر و مَلَکه‌ی معرفتی ارسطو (بخش دوم)
نوس: دانشِ علمی برهان ناپذیر و مَلَکه‌ی معرفتی ارسطو (بخش دوم)

مهدی قوام صفری

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 101-114

https://doi.org/10.22059/jop.2014.51920

چکیده
  موضوع اصلی این مقاله بررسی چیستی نوس است. در این مقاله برای آشکار شدن چیستی نوس نخست روشن می­شود که هم دانش علمی دو گونه است: برهان پذیر و برهان ناپذیر، هم نوس در آثار ارسطو با دو وجه نظر و به دو معنای ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
نسبت رفتارگرایی معرفت‌شناختی و عینیت از دیدگاه مک داول
نسبت رفتارگرایی معرفت‌شناختی و عینیت از دیدگاه مک داول

سعیده کوکب

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 115-132

https://doi.org/10.22059/jop.2014.51921

چکیده
  مسئله اصلی در این مقاله بررسی نسبت رفتارگرایی معرفت‌شناختی و عینیت است. آیا می‌توان باوجود اعتقاد به رفتارگرایی معرفت‌شناختی و کنار گذاشتن رویکرد مبناگرایانه به شناخت، گفتمان عینیت را حفظ نمود و ادعا ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
هردر و فلسفه فرهنگ
هردر و فلسفه فرهنگ

اصغر مصلح

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 133-151

https://doi.org/10.22059/jop.2014.51922

چکیده
  اندیشه یوهان گوتفرید فون هردر دامنه وسیعی دارد و برای سیر در اندیشه‌های وی باید به مباحثی مانند انسانیت، تاریخ و فلسفه تاریخ، انسان‌شناسی، فرهنگ و فلسفه فرهنگ آن‌گونه که او طرح کرده است پرداخت. با توجه ...  بیشتر