دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 8
نقد و بررسی رویکرد تومیستهای تحلیلی به ویژه آنتونی ِکنی به وجودشناسیِ توماس آکوئینی
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 1-17
چکیده
احیاء اندیشههای فلسفی و کلامی توماس آکوئینی در دورهی مدرن، همواره یکی از دغدغههای اندیشمندانی بوده که پاسخ بسیاری از معضلات فلسفی و الهیاتی عصر جدید را تنها در آثار او دستیافتنی میدانستند. این ... بیشترغده صنوبری دکارت: مقری برای روح
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 19-38
چکیده
تبیین رابطه نفس و بدن از مهمترین دلمشغولیهای فلاسفه دوآلیست میباشد. گرچه خاستگاه تفکر دوآلیسم به افلاطون بازمیگردد، اما رنه دکارت فیلسوف فرانسوی نیز نقش بهسزائی در تبیین، گسترش و شاید بتوان ... بیشتربررسی تطبیقی دیالکتیک ایمان و فهم در هرمنوتیک مولانا وآگوستین بر اساس آموزۀ «ایمان می آورم تا بفهمم »
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 39-59
چکیده
آدمی بهعنوان موجودی فهیم، مدام با موضوع فهم سر و کار دارد و هر کُنش و واکنشش همراه با فهم است. این همارهگی و اهمیّتِ فهم، باعث شده که اندیشمندان، از دیر باز در پی شناختِ ساختار و راههای نیل به فهمِ ... بیشترپژوهشی در رابطه کلام و کتاب خداوند در حکمت صدرائی
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 61-79
چکیده
ملاصدرا با این تلقی که کلام: انشاء چیزی است که بر ضمیر و نهان متکلم دلالت میکند، اظهار میدارد که کلام الهی شامل موجودات و افعال خداوند میشود؛ پس اطلاق کلمه و کلام برجهان آفرینش صحیح است و خداوند هم ... بیشترعمل و نظر در اندیشهی هیدگر و کوششی برای قرائت میان فرهنگی از آن
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 81-100
چکیده
مقاله مترصد بیان این نکته است که در اندیشهی مارتین هیدگر مناسبات نخستین آدمی با عالم در عرصهی عمل شکل میگیرد و در این قلمرو آدمی به سبب واقعشدن در مناسبات ابزاری عالم ضمن بهرهمندی از معنیداری ... بیشترنوس: دانشِ علمی برهان ناپذیر و مَلَکهی معرفتی ارسطو (بخش دوم)
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 101-114
چکیده
موضوع اصلی این مقاله بررسی چیستی نوس است. در این مقاله برای آشکار شدن چیستی نوس نخست روشن میشود که هم دانش علمی دو گونه است: برهان پذیر و برهان ناپذیر، هم نوس در آثار ارسطو با دو وجه نظر و به دو معنای ... بیشترنسبت رفتارگرایی معرفتشناختی و عینیت از دیدگاه مک داول
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 115-132
چکیده
مسئله اصلی در این مقاله بررسی نسبت رفتارگرایی معرفتشناختی و عینیت است. آیا میتوان باوجود اعتقاد به رفتارگرایی معرفتشناختی و کنار گذاشتن رویکرد مبناگرایانه به شناخت، گفتمان عینیت را حفظ نمود و ادعا ... بیشترهردر و فلسفه فرهنگ
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 133-151