دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 7
بررسی آپُریا در محاورههای تعریفی افلاطون
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 1-16
چکیده
مقالۀ حاضر به بررسی این مطلب میپردازد که چرا افلاطون در محاورههای تعریفی در نهایت به پرسش طرح شده پاسخ قطعی ارائه نمیدهد و به اصطلاح این محاورات به آپُریا ختم میشوند. به این منظور نخست ریشهشناسی ... بیشتردرمان انفعالات از نگاه اسپینوزا و جورج الیوت
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 17-33
چکیده
اسپینوزا، یکی از بزرگترین فیلسوفان غرب، در رسالۀ اخلاق، ضمن تبیین ماهیت انفعالات، درمانهایی نیز برای آنها ارائه داده است. جورج الیوت، رماننویس بزرگ قرن نوزدهم و مترجم آثار اسپینوزا، در آثار خود ... بیشترخود آیینی و اجتماع اخلاقی در فلسفه اجتماعی کانت
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 35-53
چکیده
با اینکه کانت نوشتههای قابل توجهی در فلسفهی سیاسی و اجتماعی دارد، آراء وی در این حوزه عموماً در سایه فلسفه نظری وی و نیز فلسفهی سیاسی و اجتماعی هگل واقع شده و بنابراین، کمتر مورد توجه جدی قرار ... بیشترتقدم فرآیندهای شناختی بر زبان، در فلسفه زبان ملاصدرا
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 55-71
چکیده
در قلمرو بحث «زبان و شناخت» ملاصدرا در خصوص چگونگی کسب علم و حصول شناخت، قائل به یک فرآیند و جریان است، که نفس انسانی در این فرآیند فاعلِ فعال و خلاق است. زبان یا کلام، اظهار و اعلانِ باطن متکلم است. ... بیشترنقدهای اسپینوزا بر انسانوار انگاریِ خدا
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 73-89
چکیده
اسپینوزا سعادت شناسی خود را مبتنی بر تصویری غیر انسانوار از خداوند میسازد و بدین جهت با تشخیص علل گرایشهای انسانوار انگارانه در حوزۀ الهیات و به طور خاص خداشناسی، به نقد چنین خدایی میپردازد. ... بیشتربررسی برخی پیامدهای معرفتی و سیاسی آموزههای رورتی و گادامر در باب حقیقت
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 91-106
چکیده
در این مقاله، به بررسی انتقادی آموزههای رورتی و گادامر در باب حقیقت از طریق تحلیل پیامدهای نامطلوب معرفتی و سیاسی آن پرداخته میشود. رورتی حقیقت را نفی میکند و آن را صرفاً بیانگر ویژگی جملهها ... بیشترسطوح، مؤلفهها و کارکردهای دور هرمنوتیکی
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 107-125